Kommer jag att någonsin att kunna tävla på högre nivå än klubbnivå??

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare LBRK
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 340
L

LBRK

Hej! Jag är en tjej med ett handikapp som gör att jag har en tillväxthämn. jag är 145 cm lång och vikten bör jag inte nämna... (en låg sådan) Jag har sen en väldigt lång tid tillbaka haft en önskan om att tävla Dressyr, mitt problem är bara att jag måste söka Dispans för att få tävla ponny (jag är över 20 år) till SVRF, men vet dock inte om jag måste tävla i handikappklass eller om jag kan tävla i vanlig klass?! jag vill ju kunna tävla på lika villkor! Kommer jag att kunna tävla alls på den nivån eller ska jag bara få vara en ryttare som bara visar upp sig?? :confused: Någon som vet?? gäller då dispansen 1 år eller måste det sökas inför varje tävling? kram

Sv: Kommer jag att någonsin att kunna tävla på högre nivå än klubbnivå??

Har mycket svårt att tro att du skulle få igenom en dispens. Har aldrig hört om någon som fått dispens för att tävla ponny, oavsett anledning.

Det du kan göra är att tävla en ponny i storhästklasser. Inget konstigt alls med det och det finns många som gör det. :)
Självklart behöver du inte rida handikapptävlingar.

Lycka till!

ja självklart kan du registrera en d-ponny som ridhäst och tävla på lika villkor som andra. problemet är väl att ponnyer oftast inte har samma steg som större hästar, det kan vara svårare att ta sig uppåt i klasserna.

hmmm... Ok! jag har pratat med min instruktör om just samma sak, som säger att jag kan söka Dispans eftersom jag ser så liten ut på stor häst! hon har sagt att man måste vara under 18 år, för att få tävla på ponny! Nu blir jag verkligen förvirrad... :S kram

Det är helt riktigt att 18-års gränsen gäller på ponny. Tror inte ens att en dispensansökan skulle komma upp.

Det finns många ponnyer som hävdar sig bra bland stora hästar. Se exempelvis fjordninghingsten (som jag dessutom tror är C-ponny) Daler 180. Han går bland de stora hästarna och han har mängder av placeringar i LA.

Asså anledningen till att man inte får tävla ponny när man är äldre än 18 år är för att en 13åring inte ska tävla i samma klass som en 35åring. Dom har ju förmodligen rätt stor skillnad på ridvanan.
Så om man tävlar ponny i hästklasser så blir ju ryttarna fortfarande på samma villkor.
Nu har jag aldrig tävlat dressyr men är detta som jag hört och läst.
Dvs maxåldern är för ryttarens skull.
Kan inga regler heller men är ju värt att kolla upp ;)
Lycka till!

Tack tjejer för att ni är villiga att hjälpa mig!!!! :bow: känns som att chanserna är mindre för mig att kunna tävla, men som sagt är ändå värt att kollas upp!! Nåja oavsett vad så får vi se vad som händer, jag ska kämpa vidare. Jag anser att man ska ha ett mål med sin ridning, som i mitt fall länge varit att tävla i Dressyr. (tycker att den grenen är så flott där häst och ryttare blir "ett" med varandra.) Kram:love:

Tack tjejer för att ni är villiga att hjälpa mig!!!! :bow: känns som att chanserna är mindre för mig att kunna tävla, men som sagt är ändå värt att kollas upp!!

Att du skall få tävla i ponnyklasser är inte särskilt troligt men däremot är det inga problem att du som är över 18 åt tävlar en ponny bland stora hästar.
Det är bara för dig att välja en häst där du ser lagom ut på. Det är helt ok att tävla med för liten häst (ponny) bland de stora.
Lycka till!

Du kan tävla mot storhästar med din ponny :)

När vår klubb var iväg på lagtävling (6 ekipage) så hade vi 4 hästar som var 150cm +- .. ;)

Man kan ju självklart även ha mindre hästar med, så nog kommer du kunna tävla!

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 645
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 582
Senast: Edla
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
911
Senast: tara
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
3 053
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka