Bukefalos 28 år!

Kommer mitt kylskåp att sprängas?

Ramona

Trådstartare
Mitt kylskåp, ett Gorenje ca 5 år gammalt, låter så himla mycket. Det piper och det rasslar och det har sig. Tyvärr står det dessutom inte alls så långt ifrån mitt sovrum och eftersom jag hade både katt och hund står sovrumsdörren öppen och jag störs av kylskåpet på nätterna.

Det kommer säkerligen inte sprängas, men är det något fel på det? Kan jag åtgärda någonting? Jag pratade med vitvarubutiken som svarade att alla kylskåp låter och det är så det är liksom. Jag köper inte den fullt ut. Okej att de låter, men hur mycket är acceptabelt? Och vad gör jag åt det? Någon som har tips och erfarenhet? Eller behöver jag köpa ett nytt??
 
Mitt kylskåp, ett Gorenje ca 5 år gammalt, låter så himla mycket. Det piper och det rasslar och det har sig. Tyvärr står det dessutom inte alls så långt ifrån mitt sovrum och eftersom jag hade både katt och hund står sovrumsdörren öppen och jag störs av kylskåpet på nätterna.

Det kommer säkerligen inte sprängas, men är det något fel på det? Kan jag åtgärda någonting? Jag pratade med vitvarubutiken som svarade att alla kylskåp låter och det är så det är liksom. Jag köper inte den fullt ut. Okej att de låter, men hur mycket är acceptabelt? Och vad gör jag åt det? Någon som har tips och erfarenhet? Eller behöver jag köpa ett nytt??

Har bott med ett och annat kylskåp under livet. Det moderna kylskåpen med en fläkt i brukar inte "låta" så att man märker det. Möjligtvis så kan man höra ett minimalt brus när fläkten sätter igång, om huset är knäpptyst för övrigt. Jag kan ibland uppfatta det när jag är ensam hemma och sitter och läser något "tråkigt" vid köksbordet, alldeles intill kylskåpet.

Däremot så är jag djupt misstänksam mot varumärket "Gorenje".

Jag har två exempel.

Vi köpte härom året en fullstor frys av det märket, att ha som extrafrys i vårt uppvärmda garage/sadelkammare.

Den lät, brusade och hade sig. Till slut orkade den inte hålla kylan ordentligt, kompressorn gick helt sönder lagom till att garantin hade gått ut, och till det märket kostar en en ny kompressor lika mycket som ett helt nytt frysskåp.

Dessutom var en lägenhet jag hyrde under ett par år utrustad med ett nästan nytt Gorenje kylskåp, det gick sönder medan jag bodde där.

Under alla år, så har aldrig något kyl- frys- eller kombiskåp av de kända "svenskättade" märkena, eller de två stora tyska märkena, gått sönder i kompressorn eller styrsystemen i något mina boenden.
Att handtag har lossnat eller hyllor gått sönder är inte riktigt samma sak som att kyl/frysfunktionen slutar att fungera.
 
Mitt kylskåp, ett Gorenje ca 5 år gammalt, låter så himla mycket. Det piper och det rasslar och det har sig. Tyvärr står det dessutom inte alls så långt ifrån mitt sovrum och eftersom jag hade både katt och hund står sovrumsdörren öppen och jag störs av kylskåpet på nätterna.

Det kommer säkerligen inte sprängas, men är det något fel på det? Kan jag åtgärda någonting? Jag pratade med vitvarubutiken som svarade att alla kylskåp låter och det är så det är liksom. Jag köper inte den fullt ut. Okej att de låter, men hur mycket är acceptabelt? Och vad gör jag åt det? Någon som har tips och erfarenhet? Eller behöver jag köpa ett nytt??

Frosta av den, rengör det lilla äckliga hålet som går ner til bunken övanför kompressorn, torka rent listerna och se så dom inte är torra och att dom håller tätt och starta om den och håll tummarna för att den funkar ok.
 
Jag bor i en etta och har inte så långt till kylskåpet men jag hör inte ett ljud så nä det låter inte normalt alls.
 
Hade mitt kylskåp låtit så att jag tänker att det låter, då låter det för mycket. Om du hänger med :p

Å nä, alla kylskåp låter inte. Mitt låter nog ingenting? Skulle höra en klocka ticka högre än min kyl låter om jag satte en i köket.

Låter som ditt felar men på vilket vis vet jag inte.
 
Vårt låter ibland (kan gå månader emellan) och då är det för att kylen står lite konstigt (tänk skrammel i dörrfacket när man kör bil)
 
Frosta av den, rengör det lilla äckliga hålet som går ner til bunken övanför kompressorn, torka rent listerna och se så dom inte är torra och att dom håller tätt och starta om den och håll tummarna för att den funkar ok.
Moderna kylskåp behöver inte avfrostas.

Blir det frost i ett nyare kylskåp, så är det något fel.

Endera att "saker" är i direkt kontakt med bakre väggen, då fryser "saken", självavfrostningen fungerar inte, och rätt ofta finns det/rinner det, vatten i kylskåpet, eller så är det något fel på temperaturregleringen

Att göra rent det lilla äckliga hålet, måste man göra ett par gånger per år, och att någon gång ibland torka listerna och dessutom dammsuga bakom vartannat år eller så, ja det bör man göra. Men inget av detta ger upphov till högt missljud.

Missljud kan faktiskt uppstå om skåpets gallerliknande kylrör kommer i kontakt med endera väggen bakom, eller själva kylskåpet. Detta vibrerar då när kompressorn går.
Avhjälps enkelt genom att flytta skåpet litegrann eller sätta något emellan kylelementet och skåpet så att det blir ett avhåll så försvinner vibrationerna.
Kylelementet är på de flesta skåp avvibrerat genom klämmor och grova specialgummiband, så har en eller flera sådana lossnat så kan det uppstå ljud av vibrationer.
 
Kolla så att det står jämnt, alltså helt våg/lodrätt.
Om det är inbyggt så prova att dra fram det lite, det kanske står och vibrerar mot något på baksidan.
Kolla även inuti kylskåpet och se om något vibrerar mot något annat (t ex 2 flaskor)

Jag vet en som hade ett gammalt Frigidaire kylskåp, det hördes i hela huset och då stod det fritt på golvet i köket.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 807
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 947
Senast: lundsbo
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 341
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
1 897
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp