Kommunikation på arbetsplatser

Masqueradee

Trådstartare
Jag håller just nu på att göra ett arbete om kontorets historia och framtid. I trådar har det dykt upp lite namn på bland annat kommunikationsverktyg personer har haft på sina arbetsplatser. Är det någon här som skulle kunna nämna namnet på något verktyg?
Ett vet jag har varit ett slags chatt-program där man kan se om ens arbetskamrater är på plats, man kan skicka snabba meddelanden till varandra etc, eller har jag bara drömt detta?
Använder ni något annat verktyg på eran arbetsplats? Använder ni Skype vid möten eller andra tjänster?
Hoppas ni förstår min fråga :)

Ett vet jag har varit ett slags chatt-program där man kan se om ens arbetskamrater är på plats, man kan skicka snabba meddelanden till varandra etc, eller har jag bara drömt detta?
Det du nämner skulle kunna vara Microsoft Lync, ett program för snabbmeddelanden och för att dela dokument och kontakter, som är väldigt vanligt i organisationer som använder Microsoft/Outlook.
Jag har använt Skype både för formella möten och för att kommunicera mer informellt i jobbet. Samma sak med Microsoft Messenger, när den fanns. "Vanliga" telefonmöten är inte heller ovanligt, liksom videokonferenser. Videokonferenssystem finns från många tillverkare, men de vanligaste är Tandberg och Cisco.

Jag tänker också Microsoft Lync, som har precis de funktioner som du beskriver. Även Microsoft Office Communicator, men den kanske är lite äldre?
Jag har även använt Lotus Sametime för samma syfte.

På nuvarande jobb kör vi Google Apps (d.v.s. Hangouts för direktkommunikation), med lite varierat resultat.

Jag håller just nu på att göra ett arbete om kontorets historia och framtid. I trådar har det dykt upp lite namn på bland annat kommunikationsverktyg personer har haft på sina arbetsplatser. Är det någon här som skulle kunna nämna namnet på något verktyg?
Använder ni något annat verktyg på eran arbetsplats? Använder ni Skype vid möten eller andra tjänster?
Jag använder/ har använt, Skype, Lync, WebEx, Google Hangouts, Hipchat.

Du tänker nog på Lync. Det använder vi både på min nuvarande arbetsplats och på min förra. På min nuvarande arbetsplats verkar det dock inte vara alla som vet om att Lync finns, på min förra använde i princip alla det.

Vi använder Lync på mitt jobb. På gott och ont, det är ju väldigt praktiskt men kan även vara otroligt irriterande, om du frågar mig, för det går inte att stänga ner. På mitt gamla jobb hade vi Communicator - jag gissar att Lync är en utveckling av det.

Liknande trådar

Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 873
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka