Kommunikationsproblem...vet inte vad jag ska göra

Sv: Kommunikationsproblem...vet inte vad jag ska göra

*Gotlandsrusset* skrev:
Tagit in hästarna nu. allt är som vanligt. Men jag tänker aldrig ta hjälp av någon "join-up" igen. Hästen tkt inte om det och jag fick bara negativa vibbar från hästen. Hon var antagligen på dåligt humör och det måste väl även hästar få vara. Har bättre kontakt med de hästar jag inte utfört MR metoder på och tänker inte använda mig av joinupen igen. Kanske mitt fel men det visar ju bara att jag inte är kapabel att utföra en join up och jag tänker INTE utforska det mer. Nu blir det vanlig hederlig förtroende uppbyggnad.
Har fått instruktioner av flera olika tränare om hur en join up ska gå till, och det kan vara ganska stor skillnad i vad man kräver av hästen.
I det ena fallet skulle jag inte ge mig förrän hästen hade visat MR tecknen och kommit fram till mig.
I det andra räckte det med att hästen visade en vilja till eftergift, varpå den blev belönad direkt, med att jag slutade driva.
Den senare metoden kändes mycket mer sympatisk, att inte jaga på utan mer att vänta in hästen...

tänker du aldrig på hur du använder ditt kroppsspåk när du ex möter en annan människa? samma sak där, kroppspråket säger mer än ord. Om du står med armarna i kors så visar du att du är skeptisk eller inte lyssnar. om du stirrar en häst i ögonen så utmanar du hästen... Jag har inga problem med min hästhållning, våra hästar är snällare än de flesta. de säger alla som träffat dem. men det blir svårare när det inte är egen uppfödning och hon är ett riktigt sursto.

jaså, den ena säger en sak, den andra en annan, vissa påstår att hästar är korkade andra kloka som få, vissa att hästen inte har något minne som är längre än några minuter andra att de minns saker hela livet. hur lätt är det lära sig mera när folk säger 120658421 olika saker? Hon är en helt underbar häst, men ibland vet jag inte vad som far i henne, hon kan vända på en femöring och blir sur som om hela världen var imot henne. Kan få för sig saker som för mig inte passar in i situationen. Hon har ett väldigt (om man ska gå efter boken Ttoutch komplicerat huvud med stor ganasch, långa mungipor och långa öron. vilket visar i att hon är otroligt smart och kan upplevas som svårt och hitta på "dumheter". Hon kan växla hur snabbt som helst. (vet inte hur mkt man ska lita på böcker men..) Jag tänker fortsätta att jobba på och arbeta som jag alltid gjort, har fungerat super på alla andra hästar...

så du menar att man kan bestämma hästens temperament baserat på dess ganasch och längd på öronen? :confused:

verkligen inte, läs det jag skrev. "Hon har ett väldigt (om man ska gå efter boken Ttoutch komplicerat huvud med stor ganasch, långa mungipor och långa öron. vilket visar i att hon är otroligt smart och kan upplevas som svårt och hitta på "dumheter". Hon kan växla hur snabbt som helst. (vet inte hur mkt man ska lita på böcker men..)" OM man ser till boken så är hon sådan och en hel del av det som står stämmer. MEN jag tror inte på allt som alla säger och skriver, och det har jag skrivit i min text.

Men om ni inte är intresserade av hästens kroppsspråk så läs inte denna tråd, ge fan i att dumförklara en!

cristobal skrev:
I det ena fallet skulle jag inte ge mig förrän hästen hade visat MR tecknen och kommit fram till mig.
I det andra räckte det med att hästen visade en vilja till eftergift, varpå den blev belönad direkt, med att jag slutade driva.
Vad var det då för skilnad mellan dessa hästar? Vad var de olika målen med de olika hästarna?

/Tigertifflan, vetgirig och nyfiken

:bow: :angel: tyvärr väldigt vanligt förekommande här på Bukefalos :D

lie skrev:
Men om ni inte är intresserade av hästens kroppsspråk så läs inte denna tråd, ge fan i att dumförklara en!

tack, tack, tack :bow: :bow: :bow:
Ibland kan man kännas sig väldigt tillplattat av vissas uttalanden... Och jag lägger upp en tråd för att få hjälp, inte för att bli nertryckt i skorna :crazy:

jag har haft typ samma problem med min häst. jag tycker du ska köra horsemanchip med henne så du visar verkligen vem som bestämer och om hon hotar i hagen så fös på henne för bort henne från flcoken och visa att mig vänder du inte rumpan till. men om hon vänder iaf så får du ju snärta till med grimskaftert på rumpan inte hårt men så hon lär sig. för gör hon så åt någon häst så åker ju hon garanterat på en smäll. så jag tror att du måste visa vem som bestämmmer. så kommer de funla jätte bra de gör de för mig och min häst nu.. lycka till:rofl:

*Gotlandsrusset* skrev:
Jag tänker fortsätta att jobba på och arbeta som jag alltid gjort, har fungerat super på alla andra hästar...

Det är ingen som hoppar på dig, inte jag iallafall. dock ställer jag frågor till dig och påstår vissa saker runt hur hästar tänker/inte tänker.

ditt ovan citat verkar som om du inte behöver fråga alls... om du gör som du alltid gjort och det funkar super menar jag.

Jag är TRÖTT på att när folk frågar och sen inte vill höra svar eller bli frågade frågor som är ställda för att komma vidare i frågan. Är du lättstött och inte vill höra visa svar, låt då bli att fråga helt och hållet. detta är ett diskussions forum, folk kommer att ge dig både sådana synpunkter du kan relaterar till och sådana du gillar mindre.

Det var inte dig jag syftade på så du behöver verkligen inte ta åt dig. Jag läste det du skrev och tog åt mig. Nu har jag lärt mig något jag inte visste. Var axel och oopsie:s inlägg jag blev stött av inte dina.

"Jag är TRÖTT på att när folk frågar och sen inte vill höra svar eller bli frågade frågor som är ställda för att komma vidare i frågan. Är du lättstött och inte vill höra visa svar, låt då bli att fråga helt och hållet. detta är ett diskussions forum, folk kommer att ge dig både sådana synpunkter du kan relaterar till och sådana du gillar mindre."

Precis, det är ett diskussionsforum, jag måste väl kunna ge svar tillbaka och ifrågasätta??? Som sagt, det jag skrev var INTE menat till dig! Jag kan vara dålig på att ta kritik, det erkänner jag men jag blundar inte för saker som andra kan bättre än mig

Ja tyvärr är det ju så har jag märkt!
Man frågar frågor för att man vill ha lite goda råd men istället för det så blir man hånad:smirk:

Det var samma häst, men två olika tränare, som hade helt olika sätt att utföra join-up.
Målet var detsamma; att etablera ett ledarskap.
Den klassiska MR-join-upen kan kännas som att man ska jaga skiten ur hästen, vilket kan ta tid, och i mitt tycke kan detta vara för häftigt för en känslig häst, och, om man inte vet vad man gör kan det kanske vara farligt.
Den mildare varianten, där räckte det med att hästen sänkte huvudet/ville komma in till mig, med direkt eftergift som belöning.
Hoppas jag inte är för otydlig nu...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 747
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
4 034
Senast: lirco11
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 665
Senast: Otherside
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
4 077
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka