Kommunikationsproblematik

H

harryboy123

Fler och fler travtränare har uttalat sig att man "inte hinner med" den dagliga verksamheten och hästträningen då ägare och andra intressenter löpande hör av sig och vill ha olika typer av information från tränaren gällande sin/sina häst/ar.

Jag har själv erfarenhet via vänner som är hästägare och de säger sig få den bästa informationen i någon av branschtidningarna. De upplever att det är ganska svårt att få tag på tränaren, och sedan få relevant information som de eftersöker (Allt från dagsform till hästens träningsschema och foder)

Jag tror inte detta är unikt för ett fåtal ägare, eller tränare heller för den delen, utan att problemet förekommer i olika omfattning hos både stora och mindre intressenter inom travsporten.

Är det fler än jag som har egna erfarenheter och synpunkter på hur ni skulle vilja se en fungerande kommunikation mellan er som ägare och tränaren, eller för den delen, tränare som skulle vilja ge mer information, men inte har tiden?

Jag personligen skulle gärna se att exempelvis skötaren får informera mer om dagsform daglig drift, via en kommunikationskanal som inte var via mobiltelefon eller mail, MEN som samtidigt inte får vara krävande att hantera för skötaren.

Det ska bli intressant att följa era synpunkter angående detta.

Hälsningar
Rickard

Sv: Kommunikationsproblematik

Man kan ju göra något liknande ett journal-system, fast i blogg-form? Där endast tränare/skötare och ägare kan logga in och läsa.

Sen tror jag att det är något som måste räknas med i sin arbetstid. Man kanske får räkna 15-20 min per dag/häst. Det behöver ju inte vara något utförligt man skriver, utan bara en kortare uppdatering. Det kan även vara bra/nyttigt för tränaren att ha kvar, för att kunna gå tillbaka och se utveckling.

Och sen en gång per vecka/varannan vecka lägger man tid på ett samtal där man uppdaterar lite mer.

Det är en bra idé, men blir det inte risk också för merjobb genom det ökade administrationsbehovet?
I allmänhet verkar det också som att det är en väldig spridning på kunskapsnivån / IT intresset hos tränarna, vilket återspeglar sig på hemsidor mm.

Jag antar att många som har sina travare hos en tränare inte bara har det som en hobby utan även ser det som en investering, och en investering borde man vilja följa på alla plan för att se om det går enligt plan.

Visst finns det en risk för merarbete, men det är ju mer en organisationssak. Att bli jagad per telefon av ägaren eller att jaga ägare per telefon tror jag skulle ge betydligt mer arbete, och irritation (man blir avbruten etc).

Om man istället tar för vana att skriva "journal" varje dag, som alla med legitimationsyrken gör, tror jag det blir mycket lättare. Informationen finns då tillgänglig för ägaren när på dygnet den önskar, man har en historik att gå tillbaka och titta i etc etc. Sen krävs det ju ett bra datasystem och så för det, men det borde inte vara så svårt att ordna. Jag tror helt enkelt att man får lägga in det i sin betalda arbetstid, att det är en tjänst hästägaren får betala för.

I "journalen" kan man ju precis som i en vanlig journal ha vissa sökord och bara skriva ett par meningar på varje. Om intresse finns kan man ju också lägga in puls, hastighet etc etc. Det blir ju olika info för olika sorters tränare/discipliner.

Vad kan ställa för krav på sin tränare / skötare i form av information? Visst betalar man allt som ägare, men det måste finnas en gräns för hur ofta eller på vilken detaljnivå som kan klaras av och hinnas med från tränarens sida?

Jag undrar också lite om denna tråd kanske hamnat i fel forum? Borde den ligga under "Trav" istället? Tycker det är lite få kommentarer och åsikter, eller? (jag är trots allt ny på forumet och har inget att jämföra med.)

Det där är ju egentligen något man bör göra upp som tränare med ägaren vid kontraktskrivande om träning. Då är det klart från bådas sida. Hur mycket tid som ska läggas på det och hur mycket ägaren ska betala för det är väl snarast något som bestäms av marknaden och vad timpriset ligger på för en tränare. Är kommunikationsbrist något vanligt förekommande på marknaden borde man kunna ta ett högre pris om man erbjuder mycket bra och enkel informationsöverföring. Vill ägaren ha uppdatering flera gånger per dag per telefon så är det klart att ägaren ska betala för det.

Jag håller inte på med trav, och inte ens med tävling direkt. Jag är dock tränare, fast på ett helt annat vis än travtränare. Det är där jag menar att typen av information som ska överföras är olika (men det är ju något som borde kunna anpassas i detta "journal-system"). Kanske det också är olika kundgrupper som ställer olika krav och är villiga att betala olika mycket?

Vi har galoppörer som vi lämnat till proffstränare. Jag tycker att det är ganska individuellt vad gäller hur ofta man kommunicerar. Vi har med "vår" tränare pratat ca en gång i veckan allmänt om hur hästen mår, fungerar, kommande starter. Tränaren har alltid ringt oss om det är något däremellan. Fungerar ypperligt. Man kan ju inte hålla på att ringa stup i kvarten för en tränare måste också få vara ledig.

Tycker ett samtal är det bästa och snabbaste sättet att informera på.
Det borde funka med en telefontid som passar tränaren och att han har det inlagt i sitt autosvar. Kanske även ha två telefoner. En privat och en för kunder att ringa på.

Finns det inte en stor risk att händelser under veckan missas om man bara har kontakt en ggr per vecka?
Vet inte heller hur överlämningen skötare till tränare går till (respektive tränarens "plan"för hästen till skötaren)

Nu när ni har hästen hos proffstränaren, får ni veta "allt" om ni vill, jag antar att man samtidigt litar på tränaren (annars hade man inte lejt ut träningen)

Om något skulle hända förutsätter jag att tränaren ringer. Den tränare vi lämnat till har vi fullt förtroende för.( Känns som en förutsättning). Jag tror det spelar roll hur många hästar tränaren har. Det är svårt att vara personlig med alltförmånga hästar.

Sen tror jag att det är något som måste räknas med i sin arbetstid. Man kanske får räkna 15-20 min per dag/häst. Det behöver ju inte vara något utförligt man skriver, utan bara en kortare uppdatering. Det kan även vara bra/nyttigt för tränaren att ha kvar, för att kunna gå tillbaka och se utveckling.

Har inte läst hela tråden men min tanke var här att har du 20 hästar i träning blir det 6 timmar och 40 minuter per dag du ska lägga på att uppdatera blogg. Det är orimligt. Då måste man ha en heltidsanställd enbart för att sköta kommunikationen, och vem ska betala för det? Jag tror inte speciellt många ägare vill det.

Ingen sanning utan bara tanke. Jag har ingen lösning heller men förstår både tränarens och ägarens problematik.

Man kan inte få allt :)

Man får prioritera. Sköta kommunikationen på ett BRA sätt och ha färre hästar i träning, eller ha fler hästar men då också ha sämre kommunikation/informationsöverföring till ägaren.

Om man tänker sjukgymnaster (jag är en, så därför det blir enklast) där man räknar ca 45 min per patientbesök. Sen ungefär 15 min till journalföring (ibland bara 3 min, om det ej är något avancerat och mer ett uppföljningsbesök). Det blir alltså ungefär en timme per patient. På en åtta timmars arbetsdag hinner man därför kanske bara med 7-8 patienter beroende på om man har ett biträde som kan fixa med bokningar, utrustning etc etc. Att försöka hinna med 20 patienter/hästar per dag blir ungefär som för läkarna, som då bara får 6 min i patientmöte..

Jag håller på med trav och vet vad du menar...tränarna borde alla ha en hemsida där man kan som kund logga in på "hästarnas privata sidor" Borde ju inte vara så svårt att kunna fixa ett lösenord till alla som har häst i träning.

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 565
Hästmänniskan Det blir inte alltid som man önskar när det gäller hästköp.. Vi köpte en svensk unghäst för två år sedan som vi red in och började träna...
Svar
3
· Visningar
2 747
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hejsan, Kommer med stor sannolikhet att kunna köpa min första häst ganska snart, och allteftersom det stundande köpet blir alltmer...
Svar
7
· Visningar
1 690
Senast: Reville
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i... 2 3
Svar
45
· Visningar
8 981

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka