Komplettera täckesgarderoben

Gimlan

Trådstartare
Tror bestämt jag behöver komplettera täckesgarderoben till mitt helklippta islandssto. Idag består garderoben av:
Ett regntäcke
Ett fleecefodrat regntäcke
Ett funktionstäcke/svetttäcke som även funkar bra som extra "foder"
Ett ylletäcke (som kanske försvunnit i en flytt)
Ett innetäcket ca 200g som oftast används under andra täcken. Tyvärr dålig passform.
Ett 300g.

Nu funderar jag på ett 200g liner (typ istället för innetäcket). Både för att ha under ofodrat täcke men också under 300g täcket vid extremväder.

Är det en bra ide? (sry fånig tråd, men det tar HUNDRA år för mig att bestämma mig annars.)

Jag hade hellre köpt ett utetäcke med 200 grams fyllning. Men det är nog lite tycke och smak - jag gillar inte att ha dubbla täcke (dvs regntäcke + liner). :)

Jag gillar det eftersom man får flera kombineringsmöjligheter. Men visst, lite klumpigt kan det ju bli.

Liner kan du tvätta hemma=fräschare och billigare än att behöva lämna iväg på tvätt och det blir inte klumpigt eller är alls som 2 täcke i mitt tycke. Kör på liner säger jag :up:

Jag gillar inte heller dubbla täcken och har det bara i extrema undantagsfall.
Min ponny har päls som en islandshäst, extremt tät och lång om den får växa fritt. Nu är hon helklippt och klarar sig fint med 250-300 g ner till -15 iallafall. Kallare har vi inte haft än.
Jag har i min täckesgarderob:
Ett ofodrat regntäcke
Ett fleecefodrat regntäcke
Ett 200 g utetäcke
Ett 250 g utetäcke
Två 300 g utetäcken
Alldeles för många fleece- och ulltäcken ;)

Det är förstås olika från häst till häst, och beroende på vad de står i för stall. Min ponny står i ett stall som inte värms upp, men håller plusgrader eftersom hästarna värmer. Inne är hon naken eller med fleecetäcke. Ute har hon en platt, ganska öppen hage utan speciellt mycket skydd för vind eller nederbörd, inte fri tillgång på hö, och klarar sig alltså fint med runt 250 gram. Om inte din häst är extremt frusen tror jag inte du kommer ha stor användning för ett 200 g täcke under ett tjockare, utan jag hade nog hellre köpt ett 200 g utetäcke om jag var du.

Håller med. Ett vettigt 200g utetäcke av bra kvalitét är mest användbart. Ett annat bra är också ett 100 g. Det kan du vid sträng kyla lägga på innetäcket utan att det blir för mycket. Horsewares Amigo bravo 12, har båda varianterna och man kan köpa med hals till. Hållbara, bra passform och ok pris.
Och vill du ha ett bra stalltäcke att ha under utetäcket, ta ett Amigo insulator, finns i allt från 100 till typ 500 g fyllning, tycker jag.

Horsewears amigo 100gr är bra, köp ett liner till så klarar du de mesta väder. Jag köpte ett och det verkar vara ett bra täcke. Visst är tjocka täcken bra men dom blir fort sunkiga och är svårare att hålla rena om man använder dom mycket.

Gillar inte heller dubbla täcken och tycker liners är sjukt klumpiga. Min häst behöver riktigt varma täcken när det är minus och blåser, bor i Skåne... Har följande och är hyfsat nöjd:

Stalltäcke (enbart i stallet):
150 g (letar alltid efter 100 g men måste ha rejält yttertyg så köper det som finn
200 g

Utetäcke:
Ofodrat halvhals
(Saknar ev ofodrat helhals)
100 g halvhals
100 g helhals
(Saknar ev 200 g halvhals)
300 g helhals
420 g + 400 g liner och avtagbar hals

De som används mest är de två helhalstäckena eftersom min häst blir helt knäpp om han är blöt när han tas in :p Därav att jag saknar ett ofodrat till sådana 10-15 graders dagar då de inte riktigt hinner torka. 200 g med halvhals saknar jag dagar som idag med -5, strålande sol och vindstilla. Viker ner halsen på 300 täcket när jag är hemma.

Jag tycker det är mest bekvämt att ha täckena i den tjocklek jag behöver. Varken mer eller mindre.

Så i min hästs vintergarderob finns det följande,

1 vintertäcke 100 gram
1 vintertäcke 200 gram
1 vintertäcke 200 gram med avtagbar helhals som jag tror är 100 gram
1 vintertäcke 350 gram med avtagbar helhals som är i 150 gram.

Skulle han behöva ännu varmare täcke än 350 gram så köper jag ett tjockare direkt istället för att lägga täcken på lager.

Jag tycker det är väldigt smidigt.

Jag vill ha så få täcken som möjligt, utan att tulla på hästens bekvämlighet.

Jag tycker inte det blir som två täcken när man har liner. Men kan du inte prova liner och sälja det om du inte gillar det eller de blir för krångligt? Köp annars täcke i det antal gram du vill ha :-)

Liknande trådar

Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 962
Utrustning Jag är nyfiken på hur mkt utrustning (täcken, träns, sadel, schabrak etc) ni har till era hästar? Jag får väl börja... :) 1... 6 7 8
Svar
144
· Visningar
12 239
Senast: Hæst
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka