Bukefalos 28 år!

komplicerat!!

V

vasall_lover

varför gör ni det så komplicerat? Min kompis har haft häst i många år och har tävlat i hoppning i många år. Hon har nu en fjording som rids ca. 5ggr/vecka tror jag och hon ger den bara ensilage 4kg på kvällen o 2 på morgon, havre! Vad är det för fel med det?!!! hästen går jättebra och mår super!
 
Det är väl inget fel med det? Olika hästar har olika behov.
 
Vad bra då att hon haft tur med bra värden på grovfodret så hon sluppit experimentera för att hästen blivit tjock/smal/tappat muskler.
 
Det är när man har räknat ordentligt som man kan göra det enkelt för sig.

Antagligen så passar just hennes ensilage med havre.
Om det har en hög kalciumkvot, så kan det utan vidare göra det. Mycket klöver i ensilaget, ger en hög kalciumkvot.

Så endera har hon räknat eller så har hon haft tur.
Det kan bli lika enkelt för mig, om jag räknar på ett bra hö.

6kg ensilage låter dock litet litet som grovfoder. Vid 50% ts, så skulle fjordingen behöva minst 8kg ensilage. Och dessutom så innehåller inte ensilage någon D-vitamin, så det behöver man tillsätta. Både grovfodret och D-vitaminerna löser sig dock om hästen har möjlighet att äta halm.
 
Åh stackars häst! Ger hon bara två ggr om dagen mat till hästen. Och ensilage! Det är ju på tok för lite mat. Ensilage är ju en ts-halt på ca 30%. Det blir för lite. :eek:
Tänk vad många hästar som lider pga att ägaren är helt inkompetent. :confused: :(
 
Allt ensilage har inte samma tshalt. Det kan ha samma tshalt som hö nästan ibland.
Men även jag tycker att det var för lite grovfoder åt denna häst och alldeles för få givor med mat.
 
Inte alltid komplicerat.. vad gäller hästar över 3-5 år, *GRATULERA* din kompis från mig :)!
Hon har ju haft en ENORM tur.. med 'huxfluxfodring', men jag hoppas ju innerligt att hon inte är uppfödare!!??

Inget illa menat alls, men man kan inte se resultatet NU.. även om hon ridit & tävlat i många år på dessa hästar och utan problem, det kommer *surt efteråt* på avkommorna :cry:!!!!!
 
Men snälla du det kan det visst inte. När det kallas ensilage är det en ts-halt på ca 30% och upp till 45% tror jag. När det är från 45% och upp till 60 eller något sånt så är det Hösilage. Sedan kallas det Hö. Rätta mig om jag har fel. :smirk:
 
Oh my, haha där fick jag en en gång för att jag läser så slarvigt :crazy: :D

MEN vid närmare eftertanke har jag en vän som kör med silage och fick en ts på 79... :confused:
Räknas det som hö då eller silage? För det var som silage hon köpte det.
 
Hö är hö, 84% TS, hösilage är ensilage men hästfolk myntade begreppet hösilage.
 
Där har du också fel. Jag har SLU-häftet framför mig och där står det så som jag skrev förut. Det finns bete som är 20% ts-halt, ensilage 30-45 %, hösilage 60-84. Sedan är det hö. :)
 
Allt som inte är hö är ensilage. Sen har man börjat använda uttrycket hösilage för att beteckna det som är torrare och oftast hästar äter.
 
Ensilage kommer av ordet ensilera=konservera. Allt gräs som på ett eller annat vis konserveras kallas ensilage. Hästfolket introducerade "hösilage" för att markera att det gäller ett "torrt" ensilage. När det gäller ett foder med hög TS-halt har det inte skett någon större mjölksyrajäsning.
 
Det heter ju inte ensilage för att det är blött, det är ju processen som ger fodret sitt namn. Om det vore som du säger, vad ska vi då kalla bete med TS-halt 30%? Är det ensilage då?
 
Ja, att det betyder ensilage för att det är konserverat vet jag också. Men ni skriver att hästfolket har börjat med ordet hösilage. Det tycker jag verkar konstigt. Eftersom det står så i mitt SLU-häfte. Då är det väl inte hästfolket som har hittat på det namnet heller. Det var det jag menade. Att det betyder ensilera vet jag också. Men att man säger olika saker för att man ska förstå hur mycket ts-halt det innehåller.
 

Liknande trådar

Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 581
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
475
Senast: Sirap
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
246
· Visningar
18 152
Senast: lizzie
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 274
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp