I våran kommun är det gratis att anmäla och billigare att ha en tunna mindre. Bedrövligt att dom tar flera tusen för det!
Kring 1000 kr är motsvarande 1 timmes handläggningstid, så egentligen ingen jättesumma. Nu handlägger jag inte komposter där jag jobbar nu, men där jag gjorde det tog vi en halvtimme, vilket då var 400kr. Dåkunde man också få mindre kärl eller tömning varannan gång, så de där pengarna fick man ganska snabbt igen.
 
När jag läst igenom tråden såg jag ut såhär :eek: Menar ni att man måste anmäla till kommunen att man har en kompost?? Hade jag ingen aning om. Nu har inte jag någon (men vill gärna ha jag vet bara inr var jag ska ställa den än) och dessutom har vi fyrfackskärl här så vi kommer inte undan med en mindre avgift ändå :meh:
Kompost för matavfall ska anmälas ja :). Det är dock inte så många som vet.
 
Jag har nån soppåse i månaden, resten är retur, hundmat eller komposterbart. Det komposterbara går i retur i mina odlingar. All plåt, plast eller glas återvinns, inga prenumerationer så inga tidningar av betydelse.
 
När jag läst igenom tråden såg jag ut såhär :eek: Menar ni att man måste anmäla till kommunen att man har en kompost?? Hade jag ingen aning om. Nu har inte jag någon (men vill gärna ha jag vet bara inr var jag ska ställa den än) och dessutom har vi fyrfackskärl här så vi kommer inte undan med en mindre avgift ändå :meh:
Inte att du HAR en kompost, men när du har den istället för en extra tunna. Eller, det är så hos oss. :)
 
Här blir det dyrare att avsäga sig det bruna kärlet :confused: färre tömningar kan man inte få. Jag får nog ringa och prata med avfallshanteringen och kolla om det verkligen är så. Broschyren jag läste var från 2016 kanske har det hänt nåt sen dess.
 
MiljöinspektörN måste väl in och lägga mig i lite :angel:. Kompostgrindar för kompostering räcker inte för matavfall då behållaren ska vara skadedjurssäker. Det blir också en snabbare hygienisering i varmkompost då den kommer upp i högre temperatur. Dvs att eventuella bakterier som finns i matavfallet dör i högre temperaturer.

Att det kostar pengar för att anmäla komposten beror på att detta tyvärr inte är skattefinansierat och någon måste betala för handläggningen. Det är den krassa sanningen. Men i många kommuner får man rabatt på renhållningsavgiften om man anmält kompost, så det kan ju vara värt att kika på.
Generellt håller jag med dig.

Slänger man bröd, kött, fisk och t.ex. pasta utomhus så lockar det självklart skadedjur.
Dyngstack undantar från reglerna i den här kommunen. Jag har tidigare i mitt liv slängt mina teblad på dyngstacken. En brinnande stack tar hand om det mesta.

Så jag antar att detta tänk är lite främmande. Och som sagt så vill jag behålla näringen från komposten hemma hos mig. En tunna känns som överkill men jag är fullt medveten om att jag måste skaffa en om det blir kontroll.... :o :o
 
Bokashi är grejen förstår jag :D
Jag ska läsa på om detta, tack alla för tips!

Vår kommun måste ligga otroligt mycket efter, vi har endast gröna tunnor och ingen sopsortering utöver den man själv tar ansvar för hemma i köket :crazy:
 
Inte att du HAR en kompost, men när du har den istället för en extra tunna. Eller, det är så hos oss. :)
Jo, det är anmälningsplikt oavsett, om du komposterar hushållsavfall. Paragrafen i avfallsförordningen är:
45 § Den som äger en fastighet där avfall finns och avser att på fastigheten kompostera eller på annat sätt återvinna eller bortskaffa annat hushållsavfall än trädgårdsavfall, ska anmäla detta till kommunen.

Sen är det som sagt många som inte anmäler.
 
Jo, det är anmälningsplikt oavsett, om du komposterar hushållsavfall. Paragrafen i avfallsförordningen är:
45 § Den som äger en fastighet där avfall finns och avser att på fastigheten kompostera eller på annat sätt återvinna eller bortskaffa annat hushållsavfall än trädgårdsavfall, ska anmäla detta till kommunen.

Sen är det som sagt många som inte anmäler.

Ok 😊 en lär sig något nytt varje dag. Tack för info. Det framgår inte av min kommuns hemsida, utan jag läser det som att det gäller bara om en vill slippa den bruna tunnan.

Det innebär alltså att jag ska anmäla om jag startar upp en bokashikompost? Även om jag har brun tunna också?
 
Ok 😊 en lär sig något nytt varje dag. Tack för info. Det framgår inte av min kommuns hemsida, utan jag läser det som att det gäller bara om en vill slippa den bruna tunnan.

Det innebär alltså att jag ska anmäla om jag startar upp en bokashikompost? Även om jag har brun tunna också?
Precis :).
 
Jo, det är anmälningsplikt oavsett, om du komposterar hushållsavfall. Paragrafen i avfallsförordningen är:
45 § Den som äger en fastighet där avfall finns och avser att på fastigheten kompostera eller på annat sätt återvinna eller bortskaffa annat hushållsavfall än trädgårdsavfall, ska anmäla detta till kommunen.

Sen är det som sagt många som inte anmäler.
Se där! Hade ingen aning om att man var tvungen, jag har dock redan anmält ändå. :D
 
Jo, det är anmälningsplikt oavsett, om du komposterar hushållsavfall. Paragrafen i avfallsförordningen är:
45 § Den som äger en fastighet där avfall finns och avser att på fastigheten kompostera eller på annat sätt återvinna eller bortskaffa annat hushållsavfall än trädgårdsavfall, ska anmäla detta till kommunen.

Sen är det som sagt många som inte anmäler.

Vad är straffet för att inte ha anmält innehav? Måste man göra ny anmälan när en ny person flyttar in? Gäller det även jordbruksfastighet?

Inte mycket information i min kommun....
 
Vad är straffet för att inte ha anmält innehav? Måste man göra ny anmälan när en ny person flyttar in? Gäller det även jordbruksfastighet?

Inte mycket information i min kommun....
Det finns nog inget direkt straff kopplat till att inte anmäla en kompost, vad jag vet. Däremot om du hanterar ditt matavfall felaktigt så det drar till sig ohyra så misstänker jag att du kan dömas för detta, då det är en olägenhet för människans hälsa och miljö. Och upptäcker kommunen att man inte anmält kan de förelägga dig att anmäla, vilket kan förenas med ett vite.

I praktiken är det nog långsökt att det skulle bli någon påföljd. Kommunen har (tro det eller ej ;)) viktigare saker att lägga tiden på än att jaga komposter.
 
Här blir det dyrare att avsäga sig det bruna kärlet :confused: färre tömningar kan man inte få. Jag får nog ringa och prata med avfallshanteringen och kolla om det verkligen är så. Broschyren jag läste var från 2016 kanske har det hänt nåt sen dess.
Så är det här också. Den fasta årsavgiften för sophämtning är 50% högre om man inte har den bruna tunnan. Kompostavfallet går till en biogasanläggning (som de just nu storsatsar på) så de vill väl säkra att de verkligen får in mycket avfall. Vi behöver dock bara ställa ut den bruna tunnan tre gånger per år. Vi har behovstömning så man ställer ut tunnan om man vill ha tömt, annars inte.

Jag tror vi kommer göra en kombo framöver och använda både den bruna tunnan och kompostera. Kul med en tråd så man får lära sig mer 😊
 
Så är det här också. Den fasta årsavgiften för sophämtning är 50% högre om man inte har den bruna tunnan. Kompostavfallet går till en biogasanläggning (som de just nu storsatsar på) så de vill väl säkra att de verkligen får in mycket avfall. Vi behöver dock bara ställa ut den bruna tunnan tre gånger per år. Vi har behovstömning så man ställer ut tunnan om man vill ha tömt, annars inte.

Jag tror vi kommer göra en kombo framöver och använda både den bruna tunnan och kompostera. Kul med en tråd så man får lära sig mer 😊
I min hemkommun har vi ”gröna påsen” där allt komposterbart slängs i en grön plastpåse och därefter i den vanliga soptunnan. Vi kan inte få någon rabatt för att kompostera, eftersom allt ifrån gröna påsen blir biogas och de vill ha in det :).
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag försöker vara pepp och framåt. Låtsas att jag har ett bra liv att se fram emot. Men jag är så jävla misslyckad med allt. Och innerst...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 031
Senast: Wingates
·
Fritid Gick förbi en liten sträcka där det står en del träd och är ett litet skogsparti längs med gångvägen. Hörde ett knakande bakom mig och...
2
Svar
26
· Visningar
2 006
Hemmet Som jag har skrivit någon annanstans funderar jag på att inreda min torpvind. Det är väldigt lågt i tak, så det handlar inte om att man...
Svar
9
· Visningar
647
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
20
· Visningar
910
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp