Elisha

Trådstartare
Jag har ett 8-årigt sto, rider dressyr&hoppning, hon har ganska bra konditon tycker jag, men hur får hon ännu bättre? Tips hur ni gör för att träna upp toppkonditionen. För övrigt rider jag växelvis dressyr/hoppning i ridhuset med långa uteritter osv.

Sv: Kondition

Det låter som din häst redan har en ganska bra kondis.
Du kan intervallhoppa i ridhuset. Sätt upp ett hinder på volten, inget högt. Galopphoppa hindret i 2-3 min. Sakta av skritta 1-2 min, byt varv och upprepa i andra varvet. Hur många upprepningar du gör och hur lång tid du hoppar/vilar beror på hur bra kondis hon redan har. Gör det svårare med fler hinder om ett är lite lätt.
När du rider ut så minska de sträckorna du skrittar och trava där i stället (givetvis inte skritten i början/slutet).
Öka längden på galoppsträckorna. Låt oss säga att du brukar galoppera 400m. Öka längden så du galopperar 800m.
Om du succesivt höjer kraven på hastighet och längd kommer hästen att få bättre kondition.
// Linda

Sv: Kondition

Elisha skrev:
Jag har ett 8-årigt sto, rider dressyr&hoppning, hon har ganska bra konditon tycker jag, men hur får hon ännu bättre? Tips hur ni gör för att träna upp toppkonditionen. För övrigt rider jag växelvis dressyr/hoppning i ridhuset med långa uteritter osv.

Läs gärna under Distansridning och Träna och tävla på www.nerikesdistansryttare.org

Hälsning Maja

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
1 988
Senast: tanten
·
Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
724
Hästhantering Unghäst… Har en 3,5 åring (blir 4 i juni i år) som jag köpte i somras. En ganska cool valack, inte varit rädd för traktorer... 2 3
Svar
58
· Visningar
4 149
Senast: Piaff
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 291
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025