Bukefalos 28 år!

Konserv vs. tetra & coshida blötmat

_Maria_

Trådstartare
Halloj!

Jag ger mina 2 kisar i stort sett fri tillgång på blötmat. Ger Icas då katterna föredrar detta framför Mjau. Går egentligen emot mina principer eftersom råvarorna inte är från Sverige..

Hade gärna velat ge Mjaus eller Bozitas tetror istället (miljövinster på flera sätt) då katterna godkänner detta meeen det verkar bli nästan dubbelt så dyrt? Ca 700 i månaden för mina katter får jag det till om man går enligt mjaus egna doseringsanvisningar. Vad blir era kostnader som fodrar med Mjau eller Bozitas tetror?
Hur stora miljövinster är det egentligen?

Om jag nu ska fortsätta att fodra med blötmat med utländska ingredienser i konservburk så funderar jag på att testa Lidls Coshida. Någon som vet innehållet där och pris om man jämför med Icas?
 
Sv: Konserv vs. tetra & coshida blötmat

Nu har jag läst lite mer och miljövinsterna verkar ju vara rätt stora med tetror.

Doseringen då..hur mkt äter era katt/katter av tetrorna om ni endast ger dessa?

Läste i någon annan tråd att Mjautetrorna innehåller mer protein från inälvor och Bozitas mer från muskelkött. Vilket är mest fördelaktigt för katterna och varför?
 
Sv: Konserv vs. tetra & coshida blötmat

Dagsransonerna på förpackningarna är grovt tilltagna. De flesta katter som utfodras enligt de rekommendationerna skulle bli tjocka. Räkna med 150-200 g/dag för en katt. MJAU eller Bozita? Jag skulle variera om katterna klarar båda varianterna lika bra.
 
Sv: Konserv vs. tetra & coshida blötmat

Det låter bra det. Hittar man på extrapris så blir det ju inte så mkt dyrare än Icas burkar. Hittade Bozita tetror för 8,90 på en online butik. Fraktfritt om man beställer över 1000:- Nu har ju inte mina smakat Bozita för det finns inte direkt i närheten där vi bor så jag vet ju inte säkert ifall de tkr om dem. Men de har inte klagat på någon av mjautetrona jag köpt lite då och då och äter de flesta sorterna av Icas.

Hade ni vågat beställa så mkt utan att låta katterna provsmaka:o?
 
Sv: Konserv vs. tetra & coshida blötmat

Jag har precis fått hem en köttleverans för över 700 kr, helt nya grejer till katterna.:D
 
Sv: Konserv vs. tetra & coshida blötmat

Men du känner dina katters matvanor så väl och vet hur man ger dem erbjudanden de inte kan motstå :p

TS: jag skulle inte handla för 1000 spänn innan jag vet hur det går. Jag skulle köpa några burkar/tetror och sedan börja det som kan visa sig bli ett långsiktigt arbete för att vänja över katterna. Mina katter levde på torrfoder de tre-fyra första åren av sina liv, när jag därefter började ställa fram våtfoder tittade de på mig som om jag serverat dem en komocka. Men det gick, med lite kreativitet och efter ett tag.

Men alla lyckas inte. Så jag skulle definitivt börja i mindre skala om jag var du.

Edit: ser förresten först nu att dina redan får blötmat. Då är ju värsta jobbet redan gjort. Men jag skulle ändå börja med några tetror/burkar, inte minst för att se om där är några smaker de bara vägrar. Sedan skulle jag, om de är misstänksamma, börja med att blanda med den mat de är vana vid.
 
Senast ändrad:
Sv: Konserv vs. tetra & coshida blötmat

Men du känner dina katters matvanor så väl och vet hur man ger dem erbjudanden de inte kan motstå :p

Nja, jag är väl mer av typen "ät eller var utan".;) Vilket innebär att ena skrället går utan mat vissa måltider. Så kan det gå. I'm done with knusslande.:D
 
Sv: Konserv vs. tetra & coshida blötmat

Det är det jag menar :D

Fast själv knusslade jag, blandade mat och trugade. En katt kan ju inte gå utan mat så länge utan att ta skada av det. Fast jag vann ändå :angel:
 
Sv: Konserv vs. tetra & coshida blötmat

Det låter bra det. Hittar man på extrapris så blir det ju inte så mkt dyrare än Icas burkar. Hittade Bozita tetror för 8,90 på en online butik. Fraktfritt om man beställer över 1000:- Nu har ju inte mina smakat Bozita för det finns inte direkt i närheten där vi bor så jag vet ju inte säkert ifall de tkr om dem. Men de har inte klagat på någon av mjautetrona jag köpt lite då och då och äter de flesta sorterna av Icas.

Hade ni vågat beställa så mkt utan att låta katterna provsmaka:o?

Har du ett Lantmännen i närheten? Eller Granngården kanske det heter numer? :o Hur som helst så har jag sett Bozita där, ring till närmsta butik och fråga. :)
 
Sv: Konserv vs. tetra & coshida blötmat

Dagsransonerna på förpackningarna är grovt tilltagna. De flesta katter som utfodras enligt de rekommendationerna skulle bli tjocka. Räkna med 150-200 g/dag för en katt. MJAU eller Bozita? Jag skulle variera om katterna klarar båda varianterna lika bra.

Är det ett genomgående tema på foderförpackningar att dagsransonerna är lite väl tilltagna? På Isolas foder står det att en katt på runt 4 kg ska äta runt 1,5 burk per dag men hon äter aldrig mer än en burk om dagen.
 
Sv: Konserv vs. tetra & coshida blötmat

Det är genomgående, ja. Väldigt få katter behöver så mycket mat som rekommenderas. Möjligen väldigt aktiva utekatter men de brukar ju lösa en stor del av matfrågan helt på egen hand och då behöver man ändå inte stoppa i dem så mycket som det står på förpackningen.
 
Sv: Konserv vs. tetra & coshida blötmat

Mja ca 3 mil är väl närmsta. Men jag ska väl dit någon gång och får köpa lite olika smaker så och prova först. Det lär väl komma fler erbjudanden någon gång:)

Mjautetrona jag serverat har gått ner allihopa, så mailade min Icabutik för att kolla om det går att få rabatt om jag köper hela obrutna kollin. Ska bli spännande att se vad de svarar. Så kan jag ha det som grund isf och komplettera med Bozita när det finns erbjudanden:)
 
Sv: Konserv vs. tetra & coshida blötmat

Granngården ( iaf vid oss ) säljer 16 tetror med bozita för 169 elr om de är 179 kronor. Samma på Animail om jag inte minns helt fel. Min ena katt är tokig i bozitas mat :D
 
Sv: Konserv vs. tetra & coshida blötmat

Det är genomgående, ja. Väldigt få katter behöver så mycket mat som rekommenderas. Möjligen väldigt aktiva utekatter men de brukar ju lösa en stor del av matfrågan helt på egen hand och då behöver man ändå inte stoppa i dem så mycket som det står på förpackningen.

Då känner jag lugnet med att hon äter mindre än rekommenderat. Sedan är hon ju 11 år, hade väl varit annars om hon vore en ungkatt. Isola är ju inte den mest aktiva katten förutom hennes rutinenliga kvällsrace då tygfisken ska dö. :D
 
Sv: Konserv vs. tetra & coshida blötmat

Var inne på Lidl och kollade på Coshida burkarna. Och det var lika mycket spannmål som kött i så inget att ha.

Köpte på mig rätt många Bozita tetror när jag var på besök i en annan stad. Vid köp av mer än 5 st så kostade de 10kr st. Tog nog en av varje smak förutom av fisk. Hittills har alla som provats gått ner! Dessutom tycker jag inte att de äter så mkt av det. Ca 1 tera eller lite mer per dag på 2 katter O_o Så kommer lätt fortsätta med Bozita:)
 
Sv: Konserv vs. tetra & coshida blötmat

Jag köpte också Bozita nyligen (förmodligen i samma affär som dig ;)). Kissarna tyckte mums så det gick lätt ner. Mina får dock inte bara blötmat utan har torrfoder också.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp