Konsten att skriva en halv B-uppsats

En kompis har precis skrivit B-uppsats och jag lovade att läsa och komma med input. Döm av min förvåning när jag kommer till metodavsnittet och det är fiktivt. Efter metod kommer referenserna. Det har alltså inte genomförts någon faktiskt undersökning av något och således finns inget resultat att redovisa, diskutera och dra slutsatser från. Frågade kompisen om det verkligen skulle vara så och ja, kursen är ”bara 5 hp, 4 veckor” så de skulle inte göra mer utan har gjort allt enligt instruktion, resultat och det gör man först i C-uppsatsen.

Jag blev helt paff, jag hjälper folk med sina uppsatser ganska ofta och har inte hört talas om det här förfarandet innan. Är det så man skriver B-uppsats generellt nuförtiden?

Låter väldigt märkligt.

Nej, det ska inte vara så du skriver B-uppsats. Den är ju en övning inför C-uppsatsen så att säga, och ska inkludera alla delar i uppsatsskrivandet. Kanske har din vän missförstått instruktionen?

Låter väldigt märkligt.

Nej, det ska inte vara så du skriver B-uppsats. Den är ju en övning inför C-uppsatsen så att säga, och ska inkludera alla delar i uppsatsskrivandet. Kanske har din vän missförstått instruktionen?

Jag trodde det också men så ska tydligen inte vara fallet.

Mm. Jag funderar ändå på om din kompis inte missförstått?

Jag trodde som sagt det med men det verkar inte så. Jag gav min feedback i början av veckan, hon skrev och tackade för hjälpen och skrev då samtidigt att de gjort ändringarna jag och examinatorn rekommenderat så det som återstod var att skicka in den. Sista dagen för det var igår. Verkar otroligt att de skulle lyckas producera resten på bara några dagar och att hon inte skulle nämna att det blivit fel när jag ändå frågade två gånger om det verkligen blivit rätt.

Jag trodde som sagt det med men det verkar inte så. Jag gav min feedback i början av veckan, hon skrev och tackade för hjälpen och skrev då samtidigt att de gjort ändringarna jag och examinatorn rekommenderat så det som återstod var att skicka in den. Sista dagen för det var igår. Verkar otroligt att de skulle lyckas producera resten på bara några dagar och att hon inte skulle nämna att det blivit fel när jag ändå frågade två gånger om det verkligen blivit rätt.
Det är säkert ngt undervisningsmoment som man hittat på just på det stället :)

Det är säkert ngt undervisningsmoment som man hittat på just på det stället :)

Ja det verkar ju så. Min förvirring kom nog av att den kallas b-uppsats. Mina egna högskolestudier börjar ju bli rätt gamla (jag hjälper folk med deras uppsatser för skojs skull :D) så jag tänkte att det kanske var nytt men det verkar ju vara rätt lokalt.

Du får fråga din vän om uppsatsen blev godkänd och rapportera sen. :D

Jag ska skriva C-uppsats i vår och vi fick skriva en projektpan (7,5p) i höstas. Projektplanen var så som det du beskriver, med undantag för att den inte var fiktiv, utan ska ligga som grund för den C-uppsats vi kommer skriva. (Vi kan börja om från början med nytt ämne om vi vill, men mycket arbete är redan gjort iom projektplanen, så det förlorar vi själva på liksom). Vi hade handledare och examinator och vi opponerade/försvarade projektplanerna innan kursen var klar.

Jag ska skriva C-uppsats i vår och vi fick skriva en projektpan (7,5p) i höstas. Projektplanen var så som det du beskriver, med undantag för att den inte var fiktiv, utan ska ligga som grund för den C-uppsats vi kommer skriva. (Vi kan börja om från början med nytt ämne om vi vill, men mycket arbete är redan gjort iom projektplanen, så det förlorar vi själva på liksom). Vi hade handledare och examinator och vi opponerade/försvarade projektplanerna innan kursen var klar.

Intressant!

När jag skrev b-uppsats så baserade vi den på gruppsamtal om NGO's som transkriberades och sedan skrevs uppsatsen på engelska. 7,5 högskolepoäng och på riktigt.

Till min pågående Masteruppsats skrev jag en likadan projektplan, förutom att min plan var på 5hp.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka