konstig böld..Hjälp?

V

voltigehoppare

upptäckte en konstig bulle på min pålla idag..

här sitter den:
bld.jpg


den är ca. 7x5 cm stor å ca.2-3cm tjock, lös och sladdrig och hon ömmade inte när jag klämde och hade mig. hon hade två ytliga sår (mest päls som var borta) en bit från bullen.

vad kan detta vara? :confused: en spark? tänkte bara att den va så lös å sladdrig..


HJÄÄÄLP :eek:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: konstig böld..Hjälp?

Hon kan inte ha blivit biten kanske....:crazy:

Ta gärna kort och lägg upp så jag slipper fantisera fram nåt skitskumt:angel:

Lätt gjort...
 
Sv: konstig böld..Hjälp?

japp ska ta kort imorn :bow:

det är som en jättemjuk å sladdrig tutte ( :o ;) ) som hänger lite. hon bryr sig inte ett dugg om man klämmer på den
 
Sv: konstig böld..Hjälp?

Jag vet att en häst i våras stall lyckade göra illa sig just där och då blev det som en liten påse med blod intill kan det var n sån ?
 
Sv: konstig böld..Hjälp?

...eller så också har det blivit en böld. Är det blod så borde den gå tillbaka ganska snart. Är det en varböld så får du be en veterinär att tömma den.
 
Sv: konstig böld..Hjälp?

Det här hör inte alls till tråden, men jag tyckte din häst såg så trevlig ut:d Så nyfiken som jag är så måste jag fråga vad det är för ras? stam?/Lisis-nyfiken i en strut.....
 
Sv: konstig böld..Hjälp?

ok tack alla ska checka läget på den imorrn å fota..

Lisis: pålla är en lettisk import och TROLIGEN lettiskt halvblod/kallblod :D stammen är okänd :p
jag tycker också hon är väldigt trevlig och funderar på föl efter henne i framtiden :d

ass! :love:
PICT1799.jpg


PICT1756.jpg


blev ju smickrad så jag va tvungen att lägga in lite fler bilder ;) :D
 
Sv: konstig böld..Hjälp?

Vet inte om det är samma bölder, men det låter ju ganska lika min brud. Hon brukar kunna hitta på en del skumma saker i hagen tror jag (20mx20m) stor grusplätt. Kommer in med div. grejjer bla. det som du beskriver lite då och då. I pållans känns det som om det är vätska, de är liksom väldigt sladdriga och som du beskriver som en extra tutte. Brukar lägga sig på ett par dagar. Likadant får hon om hon haft en fästing mellan frambenen.

Samma sak hände när vi sprutade med penecillin och hon reagerade på det och fick stora bulor, dessa bulor "rann" sedan ner mellan frambenen och la sig efter ett par dag, antagligen pga. gravitationen? (inte undra på att man kommer att få hängtuttar :smirk: )

Summa sumarum, är inte hästen halt, har den inte feber eller någon annan sjukdomssymptom så vänta ett par dagar innan du panikerar.
Har den inte lagt sig då så vorde det nog bäst att konsultera en kunnig människa inom rimligt avstånd.
 
Sv: konstig böld..Hjälp?

Du ser inga hål i bullen ,min häst fick faktiskt ett ormbett där mellan frambenen .
Vilket började samla vätska som bara fylldes på ..

Kolla om du ser några jack ..

Miaa
 
Sv: konstig böld..Hjälp?

Tror inte det är en böld, de brukar vara fasta/hårda och ganska onda.

Det är troligen ett ödem. Ingen större fara om det inte blir större/hårdare.
 
Sv: konstig böld..Hjälp?

Vet inte om det är samma bölder, men det låter ju ganska lika min brud. Hon brukar kunna hitta på en del skumma saker i hagen tror jag (20mx20m) stor grusplätt. Kommer in med div. grejjer bla. det som du beskriver lite då och då. I pållans känns det som om det är vätska, de är liksom väldigt sladdriga och som du beskriver som en extra tutte. Brukar lägga sig på ett par dagar. Likadant får hon om hon haft en fästing mellan frambenen.

Samma sak hände när vi sprutade med penecillin och hon reagerade på det och fick stora bulor, dessa bulor "rann" sedan ner mellan frambenen och la sig efter ett par dag, antagligen pga. gravitationen? (inte undra på att man kommer att få hängtuttar :smirk: )

Summa sumarum, är inte hästen halt, har den inte feber eller någon annan sjukdomssymptom så vänta ett par dagar innan du panikerar.
Har den inte lagt sig då så vorde det nog bäst att konsultera en kunnig människa inom rimligt avstånd.


låter precis som det hon har. å som sagt så visar hon inget obehag öht över bullen å va pigg å glad som vanligt
 
Sv: konstig böld..Hjälp?

Hej JÄtte Fin HÄst De Är Inte En Tori Eller?
 
Sv: konstig böld..Hjälp?

Den ser onekligen ut som en Tori eller kanske Torikorsning. :idea:
 
Sv: konstig böld..Hjälp?

Hon kan ha fått ett slag eller stött emot något, låter så. Kroppen kommer att "suga" upp vätskan men det tar ett tag, ungefär som ett blåmärke. Om det är som jag tror, kommer svullnaden att "rinna" nedåt och "hänga" mellan frambenen, men den kanske inte hinner det förrän kroppen tagit reda på den.
Din häst ser fin ut!
 
Sv: konstig böld..Hjälp?

precis det hade hänt igår kväll, då hängde den mellan frambenen..

ska slänga in en av bilderna jag tog på morgonen igår..

bullen006.jpg
 
Sv: konstig böld..Hjälp?

kul med alla gissningsförslag :D man vet ju som sagt inte riktigt,det som jag skrev innan var veterinärens gissning..

kul att ni tycker hon är fin :)
 
Sv: konstig böld..Hjälp?

Min häst hade oxå en konsig bula, mem ganska hård och under huden. Jag blev så orolig för att det skulle vara en tumör att jag ringde ut veterinär. De kom, tog prover och två veckor fick jag vänta på provsvaren. Fettbula var det. Kostnad 2000:- suck..:smirk:
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 844
Senast: sandrafors
·
Hästvård Brukar inte skriva inlägg speciellt ofta utan brukar mest läsa härinne på buke. Nu har jag däremot ett problem med min lilla ponny som...
Svar
17
· Visningar
3 031
Senast: Pudlan
·
Hästvård Min ponny har fått stora bölder över hela kroppen, inklusive ansiktet och skapet. :eek: Dom ömmar när man trycker lite på dom men dom...
Svar
2
· Visningar
5 340
Senast: Masse
·
Hästvård Ponnyn har börjat fått kala fläckar i ansiktet och under manen! [LIST] Det är en shetlandsponny (dvs mycket tjock päls) och...
Svar
1
· Visningar
2 434
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp