Konstig hälta

Klinikerna har inget med varandra att göra :)

Det gäller bara ett ultraljud som sagt. Jag såg bilderna från förra gången och jag vet hur svullnaden var då så jag kan nog se om det skett någon större förändring.
Huvudsaken är den att vi ska kolla om det fortfarande är någon blödning i senan. Jag tror inte det är någon förändring. Pratade ju med min veterinär förut och hon sa samma sak som jag precis skrev.

Men oavsett så verkar det ju inte spela någon som helst roll i om det ser ljust eller mörkt ut. Perla väntar samma "öde" ändå när hon åker från mig :(. Hon kommer inte få en chans till att få vård på rätt sätt. Vi har ju redan provat med hel vila i hage med kompisar och det blev ju bara värre, så tror inte att det kommer göra någon nytta alls utan snarare tvärt om i dagsläget :(
 
Tyvärr är det ju inget du kan göra åt det, jag tror att det är bra att du sköter henne enl vet rek medan du har henne. Så har du ditt på det torra.
 
Ja jag kan inget göra åt det. Bara hoppas att hon läker bra ändå.

Tyvärr har hon börjat bli orolig i fållan. Hon som alltid ligger och sover under natten kan nu lägga sig någon minut för att sedan resa sig och gå några varv. Hon kopplar visst inte av där längre :(
Hon vandrar runt mycket på dagtid nu med. Har hängt in leksaker och lagt in en boll med godis i som hon leker med, men det verkar inte vara tillräckligt :(
Stallägaren vill inte ha henne där längre då det börjar bli mycket lukt av urinen och för att hon verkar bli för rastlös och inte kunna koppla av, så i morgon släpps hon tyvärr in på betet igen. Bara hoppas på att dom håller sig lugna. Andra alternativet är att sätta in henne på box, men då river hon stället och gör garanterat illa sig själv :(

Fy vad jobbigt det här är :(. Jag som hade bestämt mig för att hon skulle få gå kvar i fållan så jag verkligen gör allt för henne, men nu går inte det. Hon kommer dock fortfarande gå lindad hela tiden så förhoppningsvis gör hon inte skadan värre :(
 
Går det inte att bygga en ny liten fålla någonstans då, om det har börjat lukta för mycket där hon står nu? Stallägaren vet väl att hon står där pga sin skada?
 
Ja stallägaren vet om det, men dom vet om att hon åker när som till ägaren där hon ändå kommer gå på bete.

Vi har en fålla till och har mycket mark att göra fler fållor på, men då ser hon inte dom andra hästarna om hon ska få skydd eller så ser hon hästarna och står helt öppet :(

Hade jag möjlighet hade hon fått komma hem till mig och gå här, men tyvärr vill inte hyresvärdarna ha hästar på gården :(

Jag får så himla dåligt samvete av att göra så här, men nu har jag verkligen inget val :(. Tycker så synd om hästen!
 
Det skulle kanske va nått, men det blir väldigt bökigt för både mig, stallägarna och den som hjälper mig fodra.

Vatten måste hämtas i dunkar isf och jag klarar verkligen inte av att lyfta så tungt. Hennes kvälls hö vill dom ha utanför fållan så dom slipper gå ner till stallet först för att sen gå tillbaka och hänga upp den. Dom bor precis vid sommarhagen.

Sen den som hjälper mig på morgonen får gå bra mkt längre isf också och det kan jag inte begära.

Jag tror inte hon lär koppla av lättare där. Hagen är stor och dom andra rör ju fortfarande på sig och kommer då utom synhåll. Där hon stått hittills har två sommarhagar varit precis intill samt att hon ser valackerna längre bort. Så hon är nästan aldrig ensam.

Fasen va svårt det är :(. Jag kan ju inte göra hur jag vill när jag vill eftersom det inte är min gård. Stallägarna har redan hjälpt till så mycket dom kan. Mer än någon annan någonsin gjort för mig :(. Så jag vill inte kräva mera av dom heller.

Hon sprang lite när jag släppte in henne, men så fort hon kom till dom andra så stanna hon upp och började äta. Tror inte hon kommer röra så mkt på sig där inne ändå. I fållan gick hon runt runt nästan hela tiden när jag inte var där :/. Nu går hon och betar. Dom andra lika så. Så jag hoppas dom håller sig i skinnet och tar det lugnt. Hon går fortfarande med lindorna så jag hoppas dom skyddar lite iaf.

Känner mig rätt elak mot hästen samtidigt som hon blev extremt glad av att jag släppte in henne på betet. Hon älskar det men benet borde hata det.

Hoppas på ganska bra resultat på ultraljudet på onsdag!
 
En liten tanke med lindorna bara. Du har inga bra benskydd att ta på henne istället? Jag tänker att om lindorna går upp och hon går i en så stor hage att risken finns att hon börjar springa så kan det bli väldigt dumt och väldigt farligt. Eller så kanske du iallafall kan säkra dem med ordentligt med silvertejp så att de absolut inte kan gå upp.

I övrigt så tycker jag inte att du ska ha dåligt samvete. Du har verkligen gjort allt man kan begära av dig.
 
En liten tanke med lindorna bara. Du har inga bra benskydd att ta på henne istället? Jag tänker att om lindorna går upp och hon går i en så stor hage att risken finns att hon börjar springa så kan det bli väldigt dumt och väldigt farligt. Eller så kanske du iallafall kan säkra dem med ordentligt med silvertejp så att de absolut inte kan gå upp.

I övrigt så tycker jag inte att du ska ha dåligt samvete. Du har verkligen gjort allt man kan begära av dig.
Fast benskydd i värmen är väl inte bra?
 
Jag hade inte haft lindat eller benskydd. Det är en jätterisk för bränn- och/eller värmeskador.

Som det är nu har ju ägaren gett sitt samtycke till att släppa i stora hagen. Vilket i sig minimerar chanserna att hästen kommer hålla ihop. Att då dutta med lindor etc känns som overkill verkligen.

Utifrån vad som berättats här, misstänker jag att ägaren satsar på att få ut livförsäkringen. Intresset för att få hästen frisk är i alla fall inte där.
 
Jag har lindorna på bara för att går hon utan så svullnar benen upp enormt och senan får absolut inget stöd som den i detta stadiet verkligen behöver.

Gör allt med veterinärs åsikter inblandade. Båda veterinärerna jag pratat med har båda sagt att hon måste gå lindad.

Hon går utan lindorna i några timmar medans jag är i stallet, men resten av tiden går hon med.
 
Jag hade också oroat mig för att lindorna skulle gå upp.

Jag har en typ av skydd jag brukar sätta över lindor om jag verkligen vill förvissa mig om att de inte ska gå upp.
Ser ut som korta ofodrade transportskydd och spänns med kardborrband.

Men kommer dessvärre inte på vart jag fick tag på dem, någon annan kanske vet vad jag menar och vart de går att köpa ?
 
Lindorna sitter alldeles utmärkt. Har förstärkt med silvertejp så dom inte ska gå upp. Så ni kan vara lugna :)
 
Lindorna satt kvar idag när jag kom ;)

Benen var lite mer svullna än "vanligt" men det är inte så konstigt. Hoppas det inte blir värre än det är idag.

Hon har nu börjat dissa kraftfodret igen.. Så nu får jag prova med nått annat. Vill att hon får i sig MSM:en och biotinet samt saltet. Blandar det i 3 dl betfor med så lite vatten som möjligt och en skivad banan. Det har hon älskat förut. Men hon har alltid varit kräsen och ingenting har funkat i längden. Det går bra ett tag men sen blir det så här så jag får börja om. Några tips någon?
 
@Perla eftersom hon verkar gilla betfor och banan (sött) så kan du prova att "melassa" betforen ytterligare lite extra genom att hälla på vanlig sirap.....
 
Jag är så extremt ledsen just nu :cry:. Vet inte vart jag ska ta vägen. Tårarna bara sprutar :cry:.

Nu låter det som allt gått illa hos veterinären men så är inte fallet.

Vi börjar från början.

Ägaren med syster (min gamla medryttare) var med hos veterinären.
När jag lastat ut Perla så fick ägaren hålla henne medans jag tog bort transportskydden samt lindorna. När allt är borta säger ägaren med en smärre chockad ton i orden att Perlas ben såg så himla smala ut. Jag förstod inte alls vad hon menade så jag frågade. Fick inget bra svar så jag kände på skenbenen bak och sa att det är så det ska vara. Det ska bara vara skelett med skinn ovanpå, inget mera. Sen vid senorna var hon lite svullen så jag kommenterade det och sa att där ska man dels se senorna tydligt men även när man känner över senorna så ska det bara vara skinn och sen sena. Ägaren med syster höll fortfarande på att det inte var normalt. Sa då att pälsen ligger tätt mot skinnet eftersom hon precis haft lindor på sig och normalt sett så brukar pälsen vara mer fluffig så det kanske var därför dom såg smala ut.

Väl inne i boxen hos vet så konstaterade ägaren att hon har tappat massa man och pannlugg. Det höll jag med om och sa att hon kliar sig en del så det är därför.
Sen kom vi till musklerna.. Hon har tappat massor vilket inte är så konstigt, men pga det så är hon lite benigare än normalt. Ska ta bild på henne i morgon så kan ni få avgöra om jag vanvårdat hästen eller inte..
Dom tyckte pälsen blivit mattare också. Det har den blivit på bara några dagar sen jag släppte ut henne på betet. Vet inte varför. Hovskägget var tydligen inte alls normalt. Hon brukar ha myyycket mer än hon har nu. Jag påpeka då att när ägaren såg henne sist hade hon ju vinterpäls och pga det hade mer hovskägg. Men nej så är inte fallet. Hästen är deprimerad och har tappat håret pga det. Hon har blivit deprimerad av att gå i fålla och ha lindor på sig. Visst jag kan köpa att hon kan ha blivit deprimerad av att gå i fålla, men isf skulle hon inte vara så pigg och glad som hon är idag. Hon är sig själv enligt mig. Har sett henne deprimerad och det var när hon hade som ondast.. Nu är hon gladare än hon någonsin varit under tiden jag känt henne.

När veterinären väl kom så fick jag skritta och trava på rakt spår först. Hon gjorde som jag bad henne om men hade ingen egen bjudning.
Såg inte själv men enligt sambon så vinklade hon in vänster has massor när hon belastade det benet. Hörde att veterinären påpekade det och då sa ägaren att hon alltid har gått så. Kan ju säga att hon har vinklat hasen liiite inåt när hon inte var musklad men när jag ridit i några veckor så gick hon felfritt i stort sett..

Efter det longerade jag. Hon haltade i vänster varv på vänster bak. Hon hade ingen bjudning alls.

Efter det gick vi in för att ultraljuda benet. Hon fick lugnande och stod och halvsov. Som ni säkert vet så hänger ju hästen typ med kroppen när den är så pass mkt lugnad. Systern klarade inte av att se henne så hon gick ut. Anledningen var för att Perla såg så sjuk ut. Kan ju även tillägga att dom hela tiden pratade om hur dåligt skick hon va i och titta surt mot mig..
Hon kom tillbaka en stund senare.

När vi väntade på att vi skulle kunna ultraljuda så frågade ägaren och systern (dom avbröt varandra hela tiden och sa typ vartannat ord) om vad hon tycker om att hon gått i fålla och haft benen lindade. Veterinären sa att hon inte gillar att linda benen då det kan göra mer skada än nytta så hon rekommenderade aldrig det. Hon sa dock aldrig att det var fel. Sen sa hon att hon bör ha boxvila fortfarande. Då sa någon av dom det om depressionen och då sa veterinären så här:
"Om hästen exempelvis får en fraktur i hovbenet så ska den stå i box utan rörelse i 6 månader för att skadan ska läka. Det spelar ingen roll om hästen blir deprimerad, hatar att stå på box osv".

Med andra ord så ja hon behövde ha vila och egentligen gå i liten hage nu med. (Detta sa veterinären oxå).

Blödningen är borta och ny vävnad börjar komma fram så nu kan vi börja promenera och skritta uppsuttet. Men eftersom hon redan går i stor hage med kompisar så kan vi lika gärna skritta och trava på rakt spår om hon inte haltar. Men veterinären kan inte garantera att hon håller för det redan nu.


Kommer inte ihåg allt vad som sas, men ägaren och systern skyllde allt på mig. Det är mitt fel att hon fått skadan. Det är mitt fel att hon inte blir frisk. Det är mitt fel att hon mår dåligt. Det är mitt fel att jag ridit henne för hårt med denna skada. Jag har gjort helt fel som behandlat henne så här med vilan mm. Det är mitt fel allting.. Veterinären förstod vad dom höll på med och försvarade mig lite. Hon var helt på min sidan. Veterinären sa att jag gjort helt rätt. Veterinären sa att hon absolut inte borde gå i stor hage med kompisar, men eftersom hon redan gör det kan vi lika gärna köra på som vanligt typ.

När vi lastat henne så sa jag att jag gärna behåller henne. Jag sa ju upp kontraktet för att jag inte vill stå med en häst på boxvila i 6 månader. Men eftersom allt gått så bra och framtiden är rätt så ljus (om man sköter det rätt) så ville jag ha kvar henne. Då sa ägaren att hon hittat en som vill ta hennes konvalescens och att vi pratar mer i stallet. Vi kommer till stallet först för ägaren och systern hade åkt iväg och garanterat pratat om ifall jag får ha henne kvar eller inte.

När dom efter ca 30 min kommer så står vi och pysslar med Perla. Vi går ut till hagen o släpper henne där. Då frågar ägaren om vad jag känner om Perla åker. Hon frågade om jag blev lättad över något. Jag svarade då att jag känner ingen lättnad utan endast sorg. Nu när hon kan gå i större hage så behövs inte allt mockande osv så det är ingenting som är en belastning. Jag sa att helst av allt så vill jag att Perla alltid ska finnas hos mig. Att hon ska vara min tills den dagen hon somnar in. Det är min dröm och jag älskar verkligen den här hästen.

Väl i stallet frågar hon vart sadeln o Perlas saker va. Hon skulle ta med dom hem. Hon sa att den andra tjejen som ska ha Perla kommer på söndag 09:30 och hämtar henne. Hon sa ingenting om att jag inte fick ha henne kvar. Hon sa inte varför. Hon sa ingenting!
Innan hon åkte sa hon att vill jag prata så finns hon där. Det var bara att ringa.. Som om jag vill prata med henne då.. Hon är den sista på jorden jag någonsin vill ha något mer med att göra..

Fy vad ledsen jag är :cry:.

Ja, ni får döma efter vad jag skrivit i den här tråden. Har jag vanvårdat min älskade Perla?? :cry::cry::cry:
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 150
Senast: Oknytt
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 302
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
384
Senast: Sirap
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
24
· Visningar
1 862

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp