Konstig hälta

Jag håller med dig (veterinären) om vården etc. Jag förstår mycket väl att det är hemskt jobbigt, rent känslomässigt, för dig i hel situationen.

Däremot kan jag faktiskt mycket väl förstå att du inte "får ha hästen kvar" också, utifrån det du skrivit här i tråden. Du sa upp kontraktet och ville att ägaren omedelbart skulle se till att hon hämtades. Efter viss förhandling/tjafs er emellan gick du med på att ägaren fick en månad på sig för att kunna ordna med stallplats, etc etc. (vilket jag anser är fullt rimligt, för övrigt). Nu har ägaren ordnat så att hästen har någon annan som kan och vill ta hand om henne, och hästen hämtas så snart det är möjligt. Helt enligt dina krav, som du håller hårt på enligt inlägg #218.
 
Håller med Liten. Det var ju det här du ville.

Du kan inte hålla på och vela fram och tillbaka varannan dag. Du får bestämma dig och köra den linjen. Det går inte att ena veckan vara sjukt otrevlig och kräva att hästen ska bort dagen efter, för att sedan vara gråtmild och vilja behålla hästen livet ut när du ser att den är bättre. Det känns oerhört oseriöst i mina ögon. Nu när det ser ljusare ut kan du tänka dig att behålla, men om det skulle tagit tid och kostat pengar, då ville du bli av med henne igår.

Nu har du fått precis som du vill, hästen hämtas i förtid. Och då är inte det bra heller. Du kan inte både ha kakan och äta den.

Huruvida hästen har gått ner sig eller inte, det är svårt för oss att svara på. Men om ägaren är av åsikten att hästen är i dåligt skick, är det rimligen inte någon annan som kan lastas än du. Om det är sant, vill säga.
 
jag fattar inget @Perla ang. att RIDPROV gjordes i detta sammanhang och som du redogjort för innan ang skadan och även det du redovisar här? :(

i övrigt fattar jag inte riktigt heller - det har ju skitit sig mellan dig och hästägaren sen länge självklart blir det inte bättre helt plötsligt utifrån det? Du har ju redan landat i att de ska hämta henne eller att du helst ville skicka tillbaka henne snarast osv.
 
Jag håller med dig (veterinären) om vården etc. Jag förstår mycket väl att det är hemskt jobbigt, rent känslomässigt, för dig i hel situationen.

Däremot kan jag faktiskt mycket väl förstå att du inte "får ha hästen kvar" också, utifrån det du skrivit här i tråden. Du sa upp kontraktet och ville att ägaren omedelbart skulle se till att hon hämtades. Efter viss förhandling/tjafs er emellan gick du med på att ägaren fick en månad på sig för att kunna ordna med stallplats, etc etc. (vilket jag anser är fullt rimligt, för övrigt). Nu har ägaren ordnat så att hästen har någon annan som kan och vill ta hand om henne, och hästen hämtas så snart det är möjligt. Helt enligt dina krav, som du håller hårt på enligt inlägg #218.
Du har helt rätt. Jag får skylla mig själv att jag inte får behålla henne. Ägaren har full rätt att låta henne flytta. Jag har trots allt sagt upp kontraktet. Men då trodde jag att vi väntade oss minst 5 månaders boxvila till. Det är helt ändrat nu, men det är för sent att göra något åt från min sida. Tycker bara synd om hästen så får flytta onödigt mycket, men samtidigt är det inte min häst.

Jag hoppas bara hon får det bra dit hon kommer och att skadan läker på bästa sätt. Förhoppningsvis får jag chansen att köpa henne i framtiden.
 
Du har helt rätt. Jag får skylla mig själv att jag inte får behålla henne. Ägaren har full rätt att låta henne flytta. Jag har trots allt sagt upp kontraktet. Men då trodde jag att vi väntade oss minst 5 månaders boxvila till. Det är helt ändrat nu, men det är för sent att göra något åt från min sida. Tycker bara synd om hästen så får flytta onödigt mycket, men samtidigt är det inte min häst.

Jag hoppas bara hon får det bra dit hon kommer och att skadan läker på bästa sätt. Förhoppningsvis får jag chansen att köpa henne i framtiden.

fattar fortfarande inte varför man gör ridprov på en sån skada som du rapporterat och SEN efter det utreder med ultraljud osv , som du redovisat har hästen en rejäl senskada? Jag vet ingen som gör ridprov utifrån det och i det läget och den ordningen öht, därav min förvåning i tidigare svar?
 
Håller med Liten. Det var ju det här du ville.

Du kan inte hålla på och vela fram och tillbaka varannan dag. Du får bestämma dig och köra den linjen. Det går inte att ena veckan vara sjukt otrevlig och kräva att hästen ska bort dagen efter, för att sedan vara gråtmild och vilja behålla hästen livet ut när du ser att den är bättre. Det känns oerhört oseriöst i mina ögon. Nu när det ser ljusare ut kan du tänka dig att behålla, men om det skulle tagit tid och kostat pengar, då ville du bli av med henne igår.

Nu har du fått precis som du vill, hästen hämtas i förtid. Och då är inte det bra heller. Du kan inte både ha kakan och äta den.

Huruvida hästen har gått ner sig eller inte, det är svårt för oss att svara på. Men om ägaren är av åsikten att hästen är i dåligt skick, är det rimligen inte någon annan som kan lastas än du. Om det är sant, vill säga.

Förklarar igen då som jag förklarat för ägaren från första stund.

Jag har redan stått och betalat för en konvalescent i nästan ett halvår. Enligt förra veterinären så fick jag veta att hon måste ha boxvila bra mycket längre än vad jag tänkt. Det blev inte hållbart för stallägarna att ha henne i fållan längre och box klarar hon inte av. Pga detta ville och kunde jag inte ha kvar henne.

Nu är det helt andra saker. Hon kan gå i större hage med bete vilket minskar jobbet enormt. Skadan skulle ta lång tid innan vi ens fick promenera henne. Senan är på väg att läka och det har skett riktigt fort. Alldeles för fort mot vad vi trott hittills. Jag ville inte betala för att mocka och borsta utan jag vill åtminstone kunna promenera med hästen. Därför har allt förändrats.

Men jag har haft min chans som jag sabbade. Det är hemskt att hon åker men det ska bli skönt att slippa människorna runt ikring.

@mackan vi har inte gjort något ridprov? Vi har sprungit rakt fram och longerat och ultraljudat, inte ridit?

Ni ska få bilder på henne inom några dagar.
 
@Perla jag tolkade det utifrån det du skrev att du fick skritta och trava rakt fram osv och sen longera och sen resten av ditt inlägg som att du ridit osv. Sorry det var tydligen fel och tack och lov för det ;)
I övrigt så är det ju inget konstigt i sig, du har ställt krav på att utifrån oddsen lämna tillbaka och bli av med hästen pronto för du orkar inte mer osv. Helt ok. Men alla såna här skador är ju just det - det kan verka bättre eller sämre osv vid nästa besök, dock kvarstår ju faktumet att skadan är det den är och att läget är väldigt känsligt oavsett hur skadan läkt, det kvarstår oavsett läget idag.

Jag tycker inte du har några som helst anledningar att vara upprörd eller tycka att du kan ångra dig utifrån vad som konstaterades idag prognos mässigt osv. Det funkar inte så. Jag tycker inte heller att du bör vara ledsen eller upprörd över att det var bättre idag och därmed att du skulle ångra ditt beslut att lämna tillbaka hästen osv. Jag känner lite att du kanske inte är så van vid skador på häst eller öht förstår hur relativa de är i sammanhanget och ffa hur pass stor skadan är på din häst iallafall inte idag när du ändrat inställning, tidigare var du väl införstådd med det och har skrivit spaltmeter om hur allvarligt du inser det är och oddsen att hästen ska vara brukbar osv sen och alla variabler som spelar roll om det läker, och sen sist nu sista tiden att du vill rida, inte orkar eller kan vårda konvalecent osv och därmed behöver lämna tillbaka hästen pronto.

Jag tycker du ska landa i det beslut du redan tagit och som nu är de facto. Hästen kommer åka och återgå till den som äger hästen. vad som sen sker är utom dina händer så lika bra att du släpper det. Jag hade släppt tanken om att köpa hästen i framtiden också faktiskt utifrån hur rörigt det verkar i allmänhet och att du avtackat dig hästen och att hästägaren inte uppskattar er relation och inte du heller osv. Släpp det. Sorgligt men sant. Hästen kommer säkert må bra i framtiden utifrån vad jag läser om involverad ägare vid klinik bedömningen osv idag, oavsett vad du själv anser osv. Eller så funkar det inte och då får hästen avsluta sina dagar, vilket den skulle i din vård också om den verkligen inte kan leva utifrån skadan osv, eller placeras i ett gott hem....

största felet både du och hästägaren begått som redan konstaterats är ju att ni öht inte skrivit ett vettigt kontrakt, och sen fastnat i vad det muntliga avtalet egentligen innebär. det är klantigt för bägge er involverade, milt sagt, och din tråd får illustrera det på alla sätt hur enormt fel det blir och varför ingen öht bör vara i den situationen öht.
 
Nu är det helt andra saker. Hon kan gå i större hage med bete vilket minskar jobbet enormt. Skadan skulle ta lång tid innan vi ens fick promenera henne. Senan är på väg att läka och det har skett riktigt fort. Alldeles för fort mot vad vi trott hittills. Jag ville inte betala för att mocka och borsta utan jag vill åtminstone kunna promenera med hästen. Därför har allt förändrats.

Nu kommer du kanske att tycka att jag är elak. Men det där köper jag inte riktigt. Jag förstår mycket väl att du inte vill/ville betala för att "laga" någon annans häst och sedan bli av med henne när hon blivit "fixad" - det hade inte jag heller gjort (om jag inte varit delaktig i att skadan kom till eller om skadan bevisligen uppkommit hos mig - då är det trots allt mitt ansvar). Men samtidigt får du det att låta som att när det är jobbigt, då får det vara - men när det blir roligt igen, då vill du ångra dig. Och så funkar det inte - det håller inte, och jag håller med Lovisaleonora om att det inte känns seriöst. Jag förstår också att man kan ångra sig osv, det gör jag verkligen, och jag förstår att det är skit - men nu låter det lite som att du skuldbelägger hästens ägare för att du inte "får" behålla henne.

I övrigt skrev Mackan ungefär som jag tänker om situationen. Dra några djupa andetag, gråt de tårar du behöver få ur dig och försök att landa i situationen. Utifrån den här tråden så tror jag att det är den bästa lösningen för er alla, inte minst för hur relationen mellan dig och ägaren ser ut. Hästen har en skada som innebär att ingen kan garantera att hon håller (eller ens att det läker bra), och det har inte förändrats "bara" för att det ser bra ut idagsläget - det kan komma att ändras fort om något händer framöver.
 
Ledsen att du är ledsen, men sådär blir det ju. Säger man upp kontraktet så måste ägaren börja leta någon annan som kan ta hästen. Så när man äntligen hittat en sån människa, då kan man liksom inte ta tillbaka det för att den som sa upp kontraktet ångrade sig. Då är hon ju taskig mot den personen...
Tror också du ska släppa tanken på att köpa henne i framtiden, efter allt tjafs, om jag var ägaren så skulle jag inte vilja sälja till dig. Säljer man en häst så står man med en ganska stor risk att köparen reklamerar pga div olika grejer, man vill INTE sälja till någon som krånglar redan i början. Så jag tror chansen är liten att hon ens skulle gå med på att sälja till dig...

Du kommer hitta en annan kärlek, jag lovar.
 
Tack för svaren allihopa.

Jag förstår fullt ut varför hon inte vill ha henne kvar hos mig. Som jag skrev så har jag ju sabbat chansen själv.

Det var extremt jobbigt igår. Det kommer vara en tung tid framöver känslomässigt, men samtidigt ska det bli skönt att slippa dessa människor.

Det kommer säkert någon ny häst som jag kommer älska, men just nu känns det inte så.

Som både ägaren och jag sagt så har vi båda strulat och vi båda har varit otrevliga.

Perla kommer säkert få det bra så småningom. Och nu när hjärnan kommit ikapp hjärtat så är det nog bäst att låta henne gå. Vi vet ju fortfarande inte hur länge senan håller eller till vad den håller. Vi vet inte om vi är tillbaka på ruta 1 igen om några månader. Jag vet att jag skulle få en reservation i försäkringen på hältor, och det kan bli riktigt dyrt.

Jag älskar hästen men i dagsläget och troligtvis de närmsta 2 åren kommer jag inte kunna få ut fullt av det jag vill göra med hästen.

Jag måste lära mig att kontrollera mina känslor så dom inte tar över som de gjort flera gånger nu. Det funkar inte att göra så här. Jag ser själv nu när jag läser mina inlägg att det verkligen låter oseriöst med allt velande fram och tillbaka.

Jag får bita i det sura äpplet och acceptera vad jag gjort helt enkelt.

Tack än en gång för era svar. Utan kritiken hade jag nog aldrig tänkt ordentligt med hjärnan.

@mackan hos veterinären longerade vi och sprang på rakt spår. Nu får vi börja rida i skritt och lite lugn trav dom dagar hon inte är halt.
Hade hon varit kvar hos mig så hade jag inte suttit upp än på ett tag. Jag hade satt igång henne med tömkörning i skogen. Men det spelar ingen roll vad jag hade gjort, det kommer aldrig hända ändå.

Nu ska jag ta det lugnt och vänta med ny häst tills jag hittar den rätta. Inte ta första bästa häst jag hittar. Jag kommer kräva ett ordentligt kontrakt där allting står och jag kommer göra en besiktning innan jag tar hem hästen. Ska inte göra samma misstag som jag redan gjort.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 125
Senast: Oknytt
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 280
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
361
Senast: Sirap
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
12 662

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp