Bukefalos 28 år!

Konstig rörelse med bakbenet - orsak?

M

molles

Min häst har en misstänkt knäledsinflammation på v b, och jag hade velat göra en hältutredning redan för två månader sedan, men eftersom han samtidigt fått bronkit har vi varit tvungna att vänta in att den blir bättre (han måste ju kunna andas för att orka springa under en utredning...). Bronkiten behandlas nu med kortison och problemet är att han plötsligt (strax före kortisonkuren påbörjades, tror inte den är boven i dramat) börjat visa konstiga rörelser på HÖGER bak. Han har alltså ont i båda bak just nu - står och avlastar omväxlande hb/vb.

Rörelsen = står och lyfter bakbenet högt upp och vrider det samtidigt utåt så att magen visas; han ser precis ut som en kissande hanhund. Han gör det i boxen och ibland ute i hagen, ibland gång på gång. Visar viss hälta på h b och när han sätter ner hoven på stallgången glider den bakåt en decimeter i själva steget, "moonwalk". Jag misstänker knäleden även på detta ben (gör en liknande rörelse ibland på v b, men lyfter då benet bara en-två dm), eller kanske en låsning i bäckenet?

Har pratat med några veterinärer (per tfn) men ingen av dem har haft någon teori. Har försökt få kontakt med en osteopat för att höra vad han säger och hur akut det kan vara (om jag ska skita i att vänta in kortisonkuren och ta in honom till klinik direkt), men inte fått tag på honom.

Är det någon som känner igen rörelsemönstret och har förslag på vad det kan vara?
 
Sv: Konstig rörelse med bakbenet - orsak?

Den erfarenhet som jag har av dåliga bakknän är att hästen inte alls vill lyfta benen så det låter konstigt i mina öron att det skulle vara det som är problemet. Om hästen dessutom har vilat pga bronkiten så verkar det ju ännu konstigare? Min spontana tanke när jag läste inlägget var istället magproblem, mindre kolikanfall? Jag antar att hästen rör sig mycket lite då han har problem med luftrören? Annars är det svårt att veta i och med att man inte sett hästen...Detta var bara min tanke och förmodligen inget som hjälpte dig vidare....
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 355
Senast: Jamtland
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 957
Senast: skuggi
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 997
Senast: fruxolisa
·
Hundhälsa Startade ju tidigare en tråd om hur voffens bakben "hakade upp sig". (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1189608) Gjorde...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 402
Senast: Philosophia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp