Konstig svullnad?

hep

Trådstartare
I väntan på Vet. som kommer nästa vecka tänkte jag dela med mig av mina funderingar och se om någon varit med om något liknande.

Min häst kom in från hagen för lite mer än en vecka sen och var halt på både vb och vf, jämntjock i bakbenet och där hittade vi en hovböld - ganska lätt då vi bara klämde lite på ballen och det kom ut en massa gojs ;)

Frambenet däremot var inte lika lättbehandlat. Hon hade en lite gallig svullnad på insidan av skenbenet från knät och ungefär en decimeter ner, inte öm och bara lite lätt ljummen. Min hästlärare trodde det kunde vara så att att hon slagit på sig under allt bus i hagen och var på g att få ett överben. Men svullnaden försvann helt och inget överben kom. Hästen gick från klart halt till att bara markera lätt i kanske vart tredje steg.

Men idag, ett par timmar efter att jag ringt ut vet. för check av hältan och hennes tänder så hade hon fått en ny svullnad. Denna gången på utsidan, lite lätt framåt på skenbenet och denna var varm och lite hårdare svullnad, min tanke är ju att hennes sjukkompis sparkat henne och att detta kommer bli ett överben, MEN, är det någon som varit med om något liknande och att det hört ihop? Jag tänker typ Lymfangit? Eller borde hon vara mer jämntjock då?

Till historien hör väl också att hon tyvärr blivit dåligt skodd, dragit av sig ca. 3 skor på vf (och en på hf) innan jag började kritisera hovis och hennes hovar och helt plötsligt fick jag inget svar av hovis längre ... Kändes väldigt seriöst :crazy: Så nu har jag tid med min förra hovis, så får vi se vad hon säger .. Antar att jag är lite för godtrogen som tror att de ska göra sitt jobb ..

Sen kan jag även nämna att hon är 5 bast och jag tror att hon var/är i en växtperiod när allt detta hände.
 

Liknande trådar

Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 453
Senast: Meglio
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 082
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 157
Senast: Robina
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 359

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp