Konstigt träns

Sv: Konstigt träns

Är kanon att pullargrimman har blivit tillåten! Min haäst kan inte gå med engelsk just eftersom hon får skav på insidan av konden. Ska minsann ta och köpa mig ett pullarträns att variera remonten med:p.

Så gör jag med. Jag rider med engelsk kanske var 14:e dag men då enbart för att jag tycker det är så snyggt. Vill inte riskera att han ska få skav på insidan kinden. Han är så känslig i munhålan. :( Så Pullar och Remont funkar absolut bäst på honom. :) Jättebra att variera mellan tycker jag.

Hur skulle den remmen kunna förhindra det? Mest bara nyfiken för jag har ingen aning. Aldrig sett nosgrimman irl. Men jag tycker bara det ser ut som en stabilisator av något slag. Typ för att få bort remmen från nosgrimman från kindbenet och ögat. Liknande som man har på hackamore.

Remmen har ju inget som sluter an på ovansidan så hur kan den förhindra att gapa då? Den ligger ju enbart på undersidan av käken.

Sen när gick det över till att heta Pullmangrimma? Det har väll aldrig hetat det?

Om du tittar i läroböcker från 70, 80 och 90 talet omnämns den såkallade pullargrimman alltid som Pullmangrimma, efter den person som skapade den.
Benämningen pullar finns inte i mina böcker, men kke är för att jag inte sätt behovet av att köpa böcker från 2000 talet och framåt:laugh:

Nosgrimman kom att kallas pullar i stället för pullman pga att folk är slarviga med sitt uttal och tillslut så hade pullMAN blivit pullAR....

Vilket dessutom är en helt FELAKTIG benämning på nosgrimman då den inte har någon som helst pullar-effekt....

Själv benämner jag nosgrimman som KRYSSnosgrimma i sverige och som FIGURE 8 utomlands....

Jag har inte hört eller sett din variant, ens i äldre litteratur, men t.ex. mexikansk nosgrimma och kryssnosgrimma har jag hört.

Senast ändrad:

Det är just det jag skrev att det som benämns som en pullargrimma i äldre böcker är INTE en pullman som senare blev pullargrimma....

Jag citerar Hästen som Hobby 1956:
Vid tävlingar och jakter kan dock en speciell grimma vara befogad, framför allt på en häst som ligger på hårt och som kan vara svår att hålla när den kommit igång. Då använder man en s.k. pullargrimma som spääns så hårt framför bettet att hästen inte kan gapa och komma åt att bita fast i bettet. Den kallas också hannoveransk grimma, eller remontgrimma och kan vara bra att använda på unga hästar som måste lära sej att inte gapa..........

Slut på citat.......

Senare har tyvärr väldigt många översättare skrivit pullAR i stället för pullMAN när dom översatt utländska böcker till svenska.....

Bara för att bryta diskusjonen om pullar v pullman, ÄR det någon so kommit på va det är för nosgrimma som visas på bilden i TR?

Nä och jag för googlat och googlat och hittar ingenting!! men dessa bilder kommer ju från nån gammal lärobok, och där borde det ju stå vad det är för modeller som är avbildade?

Någon som vet vad det är för bok de kommer ifrån och om ni har den kan kolla?? :)

Det är just det jag skrev att det som benämns som en pullargrimma i äldre böcker är INTE en pullman som senare blev pullargrimma....

Jag citerar Hästen som Hobby 1956:
Vid tävlingar och jakter kan dock en speciell grimma vara befogad, framför allt på en häst som ligger på hårt och som kan vara svår att hålla när den kommit igång. Då använder man en s.k. pullargrimma som spääns så hårt framför bettet att hästen inte kan gapa och komma åt att bita fast i bettet. Den kallas också hannoveransk grimma, eller remontgrimma och kan vara bra att använda på unga hästar som måste lära sej att inte gapa..........

Slut på citat.......

Senare har tyvärr väldigt många översättare skrivit pullAR i stället för pullMAN när dom översatt utländska böcker till svenska.....

Alltså pratar dom om pullar eller remont här?? Eller påstår dem att remonten hette pullar innan?? Jag fattar ingenting av detta citat..:confused:

En KRYSSnosgrimma har ALDRIG haft någon pullar effekt någonsin ! ! !

Det BÄSTA med den nosgrimman är att den INTE trycker slemhinnorna mot tänderna och ger därför inga sår. Förutsatt att man har den RÄTT spänd och på RÄTT PLATS.

Vill man ha en nosgrimma MED pullar effekt använder man enklast en REMONT/HANNOVERANS nosgrimma.

Men nu var det inte DET tråden skulle handla om, utom vad det kunde vara för sorts TRÄNS som visades längst ner till vänster på bilden ! ! !

En KRYSSnosgrimma har ALDRIG haft någon pullar effekt någonsin ! ! !

Det BÄSTA med den nosgrimman är att den INTE trycker slemhinnorna mot tänderna och ger därför inga sår. Förutsatt att man har den RÄTT spänd och på RÄTT PLATS.

Vill man ha en nosgrimma MED pullar effekt använder man enklast en REMONT/HANNOVERANS nosgrimma.

Men nu var det inte DET tråden skulle handla om, utom vad det kunde vara för sorts TRÄNS som visades längst ner till vänster på bilden ! ! !

Nej men du behöver inte bli otrevlig för det... Helt onödigt.

För om du inte har missat det så HETER faktiskt kryssgrimman som du så fint vill kalla det just PULLARnosgrimma. Du behöver inte läxa upp mig för det för jag har full koll på mina nosgrimmor. :cool: Och jag använder de termer som de faktiskt är döpta efter IDAG, inte de som annvädes på 50talet för då var jag inte ens född. Det är nog många här som inte var född då och än mindre satt på en häst. Så du har ingn anledning att bli otrevlig över att man ifrågasätter. Du får acceptera att vi använder de namn grejerna heter idag. Hur fel skulle de inte bli annars?? :confused:

Sen hur man annspänner en pullarnosgrimma har jag även full koll på. Och jag använder den just för att inte använda en nosgrimma som trycker på kinden över kindtänderna. Jag behöver ingen pullareffekt på min häst.

Jag har lyckats tyda 5 av följande 6 träns, men vad är det för sorts träns som avbildats längst ner till vänster ? ? ?

32214793.jpg

kan det va et ST-Zaum träns??
Ser väldigt likt ut iallafall :p

http://www.facebook.com/pages/Bengt...10150115069898512.280071.253798388511&theater

Det har jag aldrig sett! Intressant. Spec deras besrkivning:

http://kathmann-vital.de/web_2009/en/2x_stzaum.htm#Beschreibung

Vad på en nosgrimma ger upphov till en kraft vid P3 undrar jag (deras beskrivning var ju helvrickad eller är jag dum i huvudet? Det med att P3 är högsta punkten och den dras ner när hästen gapar typ)? Som ju enligt dem ger det tryck i P4, vilket de vill undvika. Genom att lägga på en kraft som tydligt ökar P4 enligt mig.

Vad snackar de om här tex? "The pressure point goes in a W-angle." Syftar de på de två krafterna som finns OCH den resulterande kraften? De har liksom två krafter i en punkt, hur fanken kan det ge lägre totaltryck på nacken genom att öka den ena när båda är infästa i nackstycket :confused:

Jag ska dock villigt erkänna att jag inte klarat min mekanikkurs ännu :o

Nej men du behöver inte bli otrevlig för det... Helt onödigt.

1: Jag var absolut inte otrevlig, gav bara upplysande FAKTA.

För om du inte har missat det så HETER faktiskt kryssgrimman som du så fint vill kalla det just PULLARnosgrimma. Du behöver inte läxa upp mig för det för jag har full koll på mina nosgrimmor. :cool: Och jag använder de termer som de faktiskt är döpta efter IDAG, inte de som annvädes på 50talet för då var jag inte ens född. Det är nog många här som inte var född då och än mindre satt på en häst. Så du har ingn anledning att bli otrevlig över att man ifrågasätter. Du får acceptera att vi använder de namn grejerna heter idag. Hur fel skulle de inte bli annars?? :confused:

2: Bara för att det i en liten avkrok av hästvärlden påstås att viss utrustning ska döpas om till helt ovidkommande namn, kalla en viss typ av gag-bett för pessoa bara för att en viss person vid ett specifikt tillfälle använde just detta bett eller en viss typ av nosgrimma som i resten av hästvärlden heter figure-8/mexican eller pullMAN som den heter i vissa tyska delstater för pullar trots att den bevisligen inte ens har den effekten, är fullständigt typiskt svenskt "jag kan allt, jag vet bäst"-mentalitet som inte jag, och många med mej, ställer upp på. Men det har kanske med utbildning och erfarenhet att göra, vad vet jag....

Sen hur man annspänner en pullarnosgrimma har jag även full koll på. Och jag använder den just för att inte använda en nosgrimma som trycker på kinden över kindtänderna. Jag behöver ingen pullareffekt på min häst.

:angel: :angel::angel:

Men i sverige så kanske du ska använda de korrekta namnen här så vi som är unga, dumma och inte kan nåt förstår vad du pratar om :cool: Annars får du nog blunda och tåla att vi använder de svenska namnen. För vet du vad?? Vi är i Sverige nu.. Inte i Tysklan, inte i England, inte i USA heller för den delen. Här pratar vi svenska. Så du behöver inte alls ha några översittarfasoner och hävda att vi ska använda utländska ord på utrustningen. Vi talar vårat språk. Vill du tala annats språk får du jobba med att göra dig förstådd innan du hoppar på nån annan.

Jag kommer ALLTID att använda dom namn saker har som jag en gång har lärt mej av mina SVENSKA kvalitetsinstruktörer och läst mej till i mina SVENSKA kvalitetsridhandböcker...
Är ingen "fan" av dåligt översatta böcker från andra språk där översättaren inte har en susning av ämnet utan använder sej av någon av internets översättningsprogram...
Läser hellre dom böckerna på orginalspråket så man vet vad författaren menar...

Vilket även gör att jag utan vidare kan göra mej förstådd över hela världen.

Men alla är vi ju olika....... :D

Till andra som vill läsa kvalitetshandböcker kan jag rekomendera författare som George Morris, Bertalan de Nemethys, Bent Branderup bl.a....
Och inte att förglömma våran URSVENSKA utsökta kvalitetshandbok: Armens Rid- och Körinstruktion
Den innehåller ungefär 99% av allt man som ryttare behöver veta.... :love:

Men återigen....
Det var inte det tråden skulle handla om utan om vad det varför underligt träns längst ner till vänster på bilden...

Vilket vi nu har fått svar på TUSEN TACK :love: :love: :love:

Men det är 2011 och inte 1950 och jag tycker att det verkar bättre att leva i nutiden än i dåtiden. Och du är otroligt otrevlig i ditt sätt att skriva.. väldigt besservisser vilket gör att folk inte läser vad du skriver utan bara blir irriterade och missar kanske något bra som du säger.

Liknande trådar

R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
288
Senast: Raderad medlem 149524
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
630
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
590
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka