Konsumentmakt: Bojkott

Mycket, men icke matsak:

1, Allt från Schockemöle
2, etiska skäl. De sålde barrerade benskydd helt öppet på en mässa
3, Aldrig.
 
Jag tänker inte säga aldrig om någon vara för man vet inte.

Men jag försöker så gott jag kan köpa svenskproducerade råvaror och då gärna närproducerat. Undviker företag jag anser är tveksamma (Saltå tex, där är det verkligen inte en suck i helvetet att jag köper deras produkter, jag svälter hellre). Men jag köper glatt ris och diverse andra varor som kanske inte är så hållbara, helt enkelt för att jag tycker de är goda.
 
1. Joe & The Juice
2. De verkar arbetsmiljömässigt tveksamma och jag tycker de är töntiga med sin image
3. Tvärbromsar inte i dörren om en kompis absolut vill sätta sig just där, men de händer å andra sidan sällan eftersom de dessutom är svindyra och det är godare på andra ställen

(Sen importerat kött samt kött öht när jag är utomlands)
 
1. Vara
Soja
2. Huvudsakliga skäl
Skövling av regnskog
3. Undviker eller Aldrig.
Aldrig, skulle kunna tänka mig om jag orkade sätta in mig mer.


1. Vara
Sparris
2. Huvudsakliga skäl
Odlingssättet och "politiken" runt
3. Undviker eller Aldrig.
Aldrig


1. Vara
Ägg och andra animalier
2. Huvudsakliga skäl
Det kassa djurskyddet
3. Undviker eller Aldrig
Undviker om jag inte köper direkt från bonde som jag känner till.

Och mycket mycket mer.
Jättenyfiken på det där med sparris! Helt oinsatt i odlingssätt och politik - kan du/vill du förklara?
 
Köper aldrig Oatlys produkter pga deras marknadsföring, ägare och allmänt smaklösa inställning till kritiken.
 
1. Plast
2. Miljöfara både i produktion, användning, och avfall
3. Undviker så gott det går, men såklart är det omöjligt idag att leva helt plastfritt. Dock ingen plast i matlagning, textilier, trädgård och lite andra väldigt viktiga delar av livet.
 
Jättenyfiken på det där med sparris! Helt oinsatt i odlingssätt och politik - kan du/vill du förklara?
Det värsta är att delar av lokal befolkningen I Peru får nöja sig mig smutsig/förorenat vatten då odling i tex Icadalen tar så mycket vatten.
Även lokal bönder har svårt att försörja sig pga bristen på vatten.

Filmklipp
 
Det värsta är att delar av lokal befolkningen I Peru får nöja sig mig smutsig/förorenat vatten då odling i tex Icadalen tar så mycket vatten.
Även lokal bönder har svårt att försörja sig pga bristen på vatten.

Jaha, okej, så långt tänkte inte jag. Jag köper svensk eller möjligtvis tysk sparris på våren och kanske spansk eller italiensk övriga tider. Köper inte peruansk (tycker den är mycket sämre än den europeiska, men nu fick jag ju ett skäl till).
 
:nailbiting:Har köpt italiensk fryst sparris som basföda ett tag. Helkasst eller bara halvkasst i sparrishelvetet?
 
Det värsta är att delar av lokal befolkningen I Peru får nöja sig mig smutsig/förorenat vatten då odling i tex Icadalen tar så mycket vatten.
Även lokal bönder har svårt att försörja sig pga bristen på vatten.

Filmklipp
Detta är anledningen till att jag aldrig köper frukt och grönt från Chile, Peru, Argentina mfl. Inte bara långa transportsträckor men så sjukt ohållbart odlat i de allra flesta fallen.
 
Finns det något exempel när en konsumentinitierad köpbojkott haft reell effekt?
 
Mycket, men icke matsak:

1, Allt från Schockemöle
2, etiska skäl. De sålde barrerade benskydd helt öppet på en mässa
3, Aldrig.
Jag sällar mig till Schockemöle-bojkotten, för jag kommer fortfarande ihåg hur barreringsmaskinens stång gick rakt igenom ridhustaket på filmerna på 80-talet. Det spelar ingen roll vem i familjen Schockemöle som gör vad längre, det är samma skrot och korn. Hur får dessa människor fortfarande härja och hur är det ens möjligt att folk köper saker av dem?? För att inte prata om att de fortfarande är en av världens största handlare - vem fan köper häst där liksom??
 
Finns det något exempel när en konsumentinitierad köpbojkott haft reell effekt?
Hade en samhällslärare på gymnasiet, som menade att där inte fanns några effekter av att bojkotta en specifik produkt.
Jag tänker att det gör skillnad iaf för den man väljer att handla av istället.

Jag aldrig konventionella bananer.

Efter att lokala ica fått ny chef byttes mycket till billigare produkter, då också från ekologiska till konventionella bananer. Det blev inte sålt så många bananer den veckan. De ekologiska kom tillbaka.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 526
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 734
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 882
Senast: Niyama
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 870
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp