Könsuppdelade lektioner

En artikel på området. Riktigt intressant faktiskt
Om en kvinna som har testosteronhalter inom manliga spannet och det är tveksamt om hon får tävla.

I det som kallas normalbefolkningen ligger kvinnors nivå av testosteron på mellan 0,2 och 1,7 nanomol per liter blod. Män ligger ligger på mellan 10 och 37.

Caster Semenya ligger inom det manliga spannet.

https://kit.se/2016/08/31/57777/hur...sid=1472647061228-f094-6f56-7779-0d60ef724cdb
– Ta bara exemplet med Caitlyn Jenner, säger Arne Ljungqvist.

– Som Bruce Jenner sopade hon banan med andra män i tiokampen på OS 1976. Men enligt henne själv har hon alltid varit en transperson, så tankarna på att hon egentligen ville leva som kvinna fanns uppenbarligen redan då, säger Arne Ljungqvist.

– Vad skulle hänt om Bruce blivit Caitlyn på 70-talet? Skulle hon ha fått tävla i kvinnornas mångkamp om hon velat? Det hade ju blivit extremt trist för alla, inklusive Caitlyn själv.

Det här kan jag svara på. Det är fullkomligt naturligt att hata sin förtryckare. Det hatet som cispersoner får "utstå" är INGENTING jämfört med vad transpersoner är med om hela tiden.

Hur skadas cispersoner när transpersoner hatar dem? Inte alls.
Hur skadas transpersoner av cispersoners hat? Ja, behöver jag länka till källor som visar hur extremt dåligt transpersoner mår och blir bemötta? Hur många transpersoner som mördats pga trans.

Dessutom är det förkastligt att victim blamea på det här sättet. Det är INTE transpersoners ansvar att cismänniskor ska ta dem på allvar.
Vad har feminismen vunnit på att kallas manshatare? Det är snarare ett förminskande av rörelsen när man kallas för det. Hur väldigt bra har SCUM manifestet varit för feminismen egentligen?

Redan möts ju personer som är bi av det här hatet och får problem. De hade vänner och de hade en rörelse så länge de var singel eller ihop med en samkönad. I samma ögonblick de blir kära i någon olikönad slår hatet till, de förlorar vänner, får inte vara med, får inte debattera, är inte i rörelsen, är svikare, har tagit den lätta vägen osv. Har du missat debattartiklarna om det?

Jag är feminist och jag hatar inte män ett dugg, jag kan sträcka mig till att tycka illa om enskilda individer eller hata ett system. För när man hatar har man svårt att tänka klart också.

(Härligt mysig känsla att skarpt misstänka att man är hatad av x antal släktingar Y kollegor och diverse vänner för att man råkar älska en man. Ska jag hitta på ett eget kön att vara, feministwoman? Kul att veta att folk då reflexhatar en av mina bekantas man, han ser ju ut som CIS, hathat.)

Senast ändrad:
Vad har feminismen vunnit på att kallas manshatare? Det är snarare ett förminskande av rörelsen när man kallas för det. Hur väldigt bra har SCUM manifestet varit för feminismen egentligen?

Redan möts ju personer som är bi av det här hatet och får problem. De hade vänner och de hade en rörelse så länge de var singel eller ihop med en samkönad. I samma ögonblick de blir kära i någon olikönad slår hatet till, de förlorar vänner, får inte vara med, får inte debattera, är inte i rörelsen, är svikare, har tagit den lätta vägen osv. Har du missat debattartiklarna om det?

Jag är feminist och jag hatar inte män ett dugg, jag kan sträcka mig till att tycka illa om enskilda individer eller hata ett system. För när man hatar har man svårt att tänka klart också.

(Härligt mysig känsla att skarpt misstänka att man är hatad av x antal släktingar Y kollegor och diverse vänner för att man råkar älska en man. Ska jag hitta på ett eget kön att vara, feministwoman? Kul att veta att folk då reflexhatar en av mina bekantas man, han ser ju ut som CIS, hathat.)

Att hata sin förtryckare är inget medvetet val. Det är, precis som jag skrev, en naturlig reaktion. Sen går jag inte runt och hatar enskilda vita cis-män. Jag känner många sådana och en del älskar jag djupt.

Varför inte se andra och sig själv för den unika personen som den är?

Tycker själv det är lite skrämmande att dela in sig själv och andra i fack, blir lite vi och dom känsla över det.
Blir även lite jobbigt att komna ihåg alla fack då det finns så många för varje person, fack för jobb och utbildning, religion, könsidentitet och många många mer.

Det är inte enbart testosteronhalten som gör män snabbare och starkare i idrotten t.ex. Förutom större blodmängd och givetvis starkare muskler mm (pga testosteronet?) har de också smalare höfter (vilket gör att de kan springa snabbare och löper mindre risk för en viss typ av skador) , längre underarmar (vilket gör att de kan kasta längre) osv osv. Även om en man "byter kön" till en kvinnas och hens testosteronproduktion mer eller mindre upphör, har hen fortfarande ett grövre skelett, bredare axlar, smalare höfter etc Så det är orimligt att män och kvinnor och variationer däribland, kan tävla i samma klass om de ska ha samma möjligheter.

Att hata sin förtryckare är inget medvetet val. Det är, precis som jag skrev, en naturlig reaktion. Sen går jag inte runt och hatar enskilda vita cis-män. Jag känner många sådana och en del älskar jag djupt.
Det är möjligen naturligt för dig men det är inte naturligt för alla.

Det är inte enbart testosteronhalten som gör män snabbare och starkare i idrotten t.ex. Förutom större blodmängd och givetvis starkare muskler mm (pga testosteronet?) har de också smalare höfter (vilket gör att de kan springa snabbare och löper mindre risk för en viss typ av skador) , längre underarmar (vilket gör att de kan kasta längre) osv osv. Även om en man "byter kön" till en kvinnas och hens testosteronproduktion mer eller mindre upphör, har hen fortfarande ett grövre skelett, bredare axlar, smalare höfter etc Så det är orimligt att män och kvinnor och variationer däribland, kan tävla i samma klass om de ska ha samma möjligheter.
Mm och det är nog svårt för en man som bytt kön till kvinna att tävla alls. Undrans hur man gör. Det är ju en thaiboxare som bytte kön från man till kvinna, han vann rejält mycket som man men har blivit betydligt sämre efter kvinnliga könshormonerna. Ingen aning faktiskt om hon får tävla mot kvinnor, eller män, eller alls. De har ju issues om ringen och kvinnor på vissa ställen i Thailand också.

Det här kan jag svara på. Det är fullkomligt naturligt att hata sin förtryckare. Det hatet som cispersoner får "utstå" är INGENTING jämfört med vad transpersoner är med om hela tiden.
Vadå "får utstå", i denna tråden har jag lite fått uppfattningen att transpersoner är emot cispersoner. Om jag går på vad som skrivits här i tråden är inte transpersoner något jag riktigt vill träffa. Verkar så aggressivt på nåt vis.
Hur skadas cispersoner när transpersoner hatar dem? Inte alls.
Är väl självklart att även cispersoner tar väldigt illa av att bli hatade, precis som jag antar dom flesta blir av att bli hatade. Det är människor båda två.

Mm och det är nog svårt för en man som bytt kön till kvinna att tävla alls. Undrans hur man gör. Det är ju en thaiboxare som bytte kön från man till kvinna, han vann rejält mycket som man men har blivit betydligt sämre efter kvinnliga könshormonerna. Ingen aning faktiskt om hon får tävla mot kvinnor, eller män, eller alls. De har ju issues om ringen och kvinnor på vissa ställen i Thailand också.
Undrar om det är henne jag tänker på eller så har det också varit en liknande situation inom MMA. Dvs en kvinna som har bytt kön.
Det jag funderar på är om hon ändå har fördelar mot de andra kvinnorna? Dvs även om hon bytt kön och har hormonnivåer som en kvinna idag så undrar jag över tex kroppsbyggnad. Dvs hon jag tänker på har en kraftigare kroppsbyggnad än de flesta kvinnor. Är inte det en fördel?
Eller ska man bara acceptera att vissa har fördelar?
Jag vet inte tycker det är svårt..

Undrar om det är henne jag tänker på eller så har det också varit en liknande situation inom MMA. Dvs en kvinna som har bytt kön.
Det jag funderar på är om hon ändå har fördelar mot de andra kvinnorna? Dvs även om hon bytt kön och har hormonnivåer som en kvinna idag så undrar jag över tex kroppsbyggnad. Dvs hon jag tänker på har en kraftigare kroppsbyggnad än de flesta kvinnor. Är inte det en fördel?
Eller ska man bara acceptera att vissa har fördelar?
Jag vet inte tycker det är svårt..
Jag kan acceptera medfödda naturligt uppkomna fördelar, men inte manipulationer som kan påverka prestationen oavsett när de uppkommer och i vilket syfte. Ibland blir det svårt att dra gränser dock.

Det är också en naturlig reaktion att reagera negativt på någon som hatar en, även om de försöker dölja det. Går du omkring och hatar stora grupper av folk så riskerar du starkt att själv framkalla negativa reaktioner och själv driva på fientlighet och avoghet.

Och majoriteten av cis-personerna har förmodligen ingen direkt åsikt alls om transpersoner och har ingen som helst del i det förtrycket du upplever. Bemöter du dem som förtryckare så kanske de blir det dock.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 414
Senast: Raderad medlem 147980
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
12 026
Senast: monster1
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 747
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet... 2
Svar
35
· Visningar
5 737
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka