"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Status
Stängd för vidare inlägg.

AlmostEasy

Trådstartare
Hej!

Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över huvudtaget "ha kontakt" med munnen. Även innebörden av att"rida aktivt" har börjat förbrylla mig, att driva hästen in i handen som det ibland kallas.

Själv har jag hittat tjusningen med att inte korta upp tyglarna efter att jag skrittat fram, rida så lite som möjligt, utan understödjande drivning eller aktivering av bettet. Jag tar i hästen EN gång för att be den söka sig neråt, sedan släpper jag. Vill jag ha en hög form för jag försiktigt upp huvudet EN gång, sedan släpper jag. Det samma gäller med tempot. Med andra ord "placerar" jag hästen där jag vill att den ska gå, sedan låter jag den vara.

Detta uppfattas ofta som oerhört störande för många.

Jag läste exempelvis ett "Expertsvar" från Hippson där det stod följande gällande en ryttare vars häst ogillade kontakten med tygeln; "Jag brukar nästan rida lite över tygeln, hålla kvar kontakten och driva med skänkeln. Efter en stund tycker hästen att det bli jobbigt och väljer ofta själv att ta en ärlig kontakt lite längre ner. Du får aldrig rida runt utan stöd"

Många som inte sett mig rida hävdar även upprört att jag "överger min häst" och att jag "inte finns där för honom" i ridningen när jag rider så "lite".

Vad tycker ni om detta? Precis alla åsikter är supervälkomna! xD
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag anser att en häst som går i en ärlig form och bär sig själv inte ska behöva stödet av tygeln. Den kan i början få hjälp med vart/hur den ska bära sig men sedan vill iallafall inte jag bära runt hästen utan jag vill att min häst ska bära sig själv och det vet jag att den gör ärligt när jag rider på lång tygel. Jag har handikapp som gör att jag inte kan rida min häst på det sättet att jag har något kilo i vardera tygeln som ofta förespråkas utan jag ber min häst bära sig själv och då gör hon det. De få gånger jag rider med kort tygel så vill jag känna hästens mun som att krama vispad grädde. Då har jag den kontakten och lyhördheten med hästens mun som jag vill ha.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Min åsikt är att det inte är bettet och tyglarna som ska styra hästen, utan det är sätet och resten av min kropp som ska göra det. När jag gör rätt, gör hästen rätt. Då kommer formen naturligt.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Många som inte sett mig rida hävdar även upprört att jag "överger min häst" och att jag "inte finns där för honom" i ridningen när jag rider så "lite".

Vad tycker ni om detta? Precis alla åsikter är supervälkomna! xD

Svårt att tycka något då man inte kan se hur resultatet blir. Vill du visa?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Om du varken tar i tygeln eller driver, så låter det svårt att jobba igenom hästen ordentligt. Däremot kan du säkert bestämma hastighet, gångart och riktning. Det blir mer lydnandsträning än ridning, så att säga.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Det beror ju på vad du vill med ridningen, vart du vill komma. Det finns folk som rider runt i grimma enbart också... En risk med långa tyglar är dock tygeln gungar, glappar, och rör sig hela tiden - vilket ger signaler som hästen lär sig strunta i.

Liksom någon ovan har jag funktionshinder och klarar inte att rida med en massa tygnd i händerna, det är inte heller något jag strävar efter. Däremot måste du ha kontakt för att kunna rida hästen ihopkopplad, och senare kunna samla. Med undantag för hästar på elitnivå kanske, de har ju muskelmassa och skolning som vanliga dödliga inte har.

Men vill då rida runt på hellång tygel så gör det då... Jag ser inte vad som skulle vara provocerande av det?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Ja, men hur lägger man till bilder i inläggen? O.o
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Du måste lägga upp bilderna på någon bildsajt och lägga upp dem därifrån i inlägget.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Det beror ju på vad du vill med ridningen, vart du vill komma. Det finns folk som rider runt i grimma enbart också... En risk med långa tyglar är dock tygeln gungar, glappar, och rör sig hela tiden - vilket ger signaler som hästen lär sig strunta i.

Liksom någon ovan har jag funktionshinder och klarar inte att rida med en massa tygnd i händerna, det är inte heller något jag strävar efter. Däremot måste du ha kontakt för att kunna rida hästen ihopkopplad, och senare kunna samla. Med undantag för hästar på elitnivå kanske, de har ju muskelmassa och skolning som vanliga dödliga inte har.

Men vill då rida runt på hellång tygel så gör det då... Jag ser inte vad som skulle vara provocerande av det?

Det är lite det jag vill diskutera. Behöver man verkligen göra allt det där? Har vi gått till överdrift men alla "redskap" för att hästen ska vara bärig och vara balanserad. Alla remmar, snören, metaller i munnen, dubbla tyglar med dubbla bett.. ja listan kan göras lång! Och missförstå mig rätt nu, självklart rider många med ett enkelt bett och sadel, men intressant att höra vad folk tycker är nödvändigt och vad som bara finns där "för att".
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Bilden du vill lägga upp måste vara publicerad någonstans redan, typ photobucket, facebook (om du inte har din sida helt privat)... högerklicka på bilden och klicka på kopiera bildadress.
När du skriver inlägget här så klickar du på tredje ikonen från höger (det är en gul ruta med ett litet berg i) och i rutan som kommer upp klistrar du in bildadressen -klicka OK. Färdigt. Bilden syns när inlägget är postat
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Det låter som om dina ambitioner är att "åka häst" i skogen eller på vägar.
Då fungerar säkert din strategi alldeles utmärkt.

Eller så är du så kunnig och din häst så utbildad att ni redan passerat alla de stadier då man behöver både stöd fram och drivning för att få hästen att komma upp med ryggen, vinkla bäckenet och få "rätt" form framtill och då är det bara att gratulera!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Svårt att tycka något då man inte kan se hur resultatet blir. Vill du visa?

GAMLA bilder och sitsen är under all kritik men hade bara dessa på den här datorn,

39777_1355997717.jpg


http://cdn08.dayviews.com/101/_u9/_u2/_u8/_u3/_u2/u928322/58884_1355997797.jpg

89338_1355997751.jpg


56273_1355997771.jpg


http://cdn08.dayviews.com/102/_u9/_u2/_u8/_u3/_u2/u928322/56288_1355997813.jpg
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Kl

Jag tänkte direkt på någons beskrivning av Patrik Kittels clinic, att han hinner göra så mycket bara på 2 steg. Det är något som typ behövs på alla hästar varje steg. Skillnaden är att proffsen korrigerar så minimalt lite eftersom de känner vart hästen är påväg långt långt innan vi dödliga gör och de har sådan korrekt effekt av hjälper att de bara behöver göra det där pyttelilla för att få hästen på rätt spår igen. Och de har dessutom stenkoll på sin sits - vilken vi vanliga dödliga också måste korrigera i varje steg.

Att åka runt på långa tyglar är så långt i från ridning man kan komma. Men sjukt bra träning för både häst och ryttare att hitta ett finare samspel att använda när man väl vill rida!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Tillägg: jag undrar om du inte faktiskt gör en hel del med sitsen oxå? Att rida aktivt betyder ju inte att använda hand o skänkel, tvärtom.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Allt hänger ju på vad du vill göra med din häst! Som den ser ut så arbetar den ju i balans - så att du skulle "förstöra något" är väl ingen risk. Westernryttarna rider ju på lång tygel - så det är ju inga problem..

Om du däremot "får problem" OM du kortar tygeln så är det lite annorlunda. Även de flesta westernryttare kan rida sina hästar på "kort" och särskilt om något måste korrigeras. Hästen ska ju acceptera bettet och egentligen "gå fram till handen" även om tygeln är lång - så om din häst undandrar sig tygeln eller bromsar och lägger sig på handen när du kortar så har du ett större problem. Då har du och hästen hittat en "fuskvariant" som känns bekväm för er båda. Nu verkar det inte vara fallet - så jag ser inga hinder för att rida på ditt vis..

Nackdelen som jag ser med lång tygel är däremot att när man väl tar ett tygeltag så blir det så oerhört starkt! Man måste ta åt sig handen så mycket att trycket i munnen blir mycket kraftigare än om man endast rider på "tygelns tyngd". Därför är också westernryttarnas tygel tyngre i sig - för då blir inte tygeltaget så kraftigt, utan man kan rida med betydligt mindre handrörelser eftersom tyngden gör mycket av jobbet.

Många ryttare tror att de är snälla mot hästens mun när de rider på halvglappande, lösa tyglar men många gånger är det tvärtom.. Framförallt när man ska göra lite svårare rörelser och precisionen är viktig - då hinner man sällan korrigera rätt om tygeln är för lång.

Ställ inte lång tygel emot att ha massor av stöd och en framtung häst, för det är ingenting man eftersträvar. En korrekt riden häst har man bara spindelvävskontakt med även fast tygeln är kort.

Var glad att du har en så lydig häst att du kan rida i princip bara med sätet - det är det inte alla förunnat!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Knapp.
Klart man kan rida med lite hjälper och inget stöd så länge hästen är med i vad som händer. Att rida på lång tygel utan drivning på en häst man inte har en relation till eller som bara går och såsar köper jag inte alls dock. Jag rider in hästar utan kontakt till munnen och väljer att först när hästen börjar kännas balanserad av sig själv att korta upp till en lätt kontakt. Och hittills har det blivit trevliga och känsliga hästar som lyssnar mycket på sitsen. För det är fantastiskt att kommunicera med sitsen, jag upplever att ridningen blir bättre än om man rider efter gasa med skänkel och stoppa i munnen typ korvpackning.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Det låter som om dina ambitioner är att "åka häst" i skogen eller på vägar.
Då fungerar säkert din strategi alldeles utmärkt.

Eller så är du så kunnig och din häst så utbildad att ni redan passerat alla de stadier då man behöver både stöd fram och drivning för att få hästen att komma upp med ryggen, vinkla bäckenet och få "rätt" form framtill och då är det bara att gratulera!
Bevisligen kan det fungera alldeles utmärkt att rida samlat och med största kontroll även utan att konstant dra hästen i munnen. Som Cha9 nämnde ovan; hela westernvärlden rider mestadels så.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter...
Svar
4
· Visningar
1 257
Senast: Badger
·
Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
2 924
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 003
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är tydligen ston som gäller för mig nu. Förra veckan fick jag sitta på Dunja och Arnica, och denna veckan blev det Parma och Arnica...
Svar
0
· Visningar
259
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp