Bukefalos 28 år!

Kontakt övningar

Meibla

Trådstartare
Skulle behöva få lite tips på kontakt övningar som jag kan träna med min samojedtjej eftersom vi inte fick plats i valpkursen :(
 
Sv: Kontakt övningar

Mulles_matte skrev:
Skulle behöva få lite tips på kontakt övningar som jag kan träna med min samojedtjej eftersom vi inte fick plats i valpkursen :(


Kontaktövningar är kul :)
Man kan lägga en godis framför hunden och säga åt den att stanna. När man får ögonkontakt med hunden säger man varsågod och så får den ta godiset.

Kasta iväg en jätterolig leksak och låt inte hunden springa efter förrän den tittar dig i ögonen.

Varje gång du ger den mat kan du vänta med att säga varsågod tills den tittar på dig.

Man kan göra massa övningar som går ut på att hunden ska titta på dig innan den får godis/leksak eller vad det nu kan vara.
 
Sv: Kontakt övningar

en övning som du kommer att ha mycket nytta av är lyktstolpen. börja lämpligen på en promenad eller kanske hemma när det är bara du och hon. stå alldeles stilla och beröm så fort hunden tittat dig i ögonen. efter ett tag kan du förlänga tiden som hon måste titta dig i ögonen innan berömmet kommer. då kan du även lägga till kommandot titta. sedan kan du lära hunden små trick, som vifta på tassen och rulla runt. lär INTE in skall, jag gjorde det misstaget och nu skäller den hunden gärna när han inte förstår vad han ska göra. lite småirriterande. är det en framåt hund kan du lägga in lite dominansträning som glee beskrev, men är det en känslig vek hund ska du vara försiktig med det.
 
Sv: Kontakt övningar

Det behöver egentligen inte vara så krångligt. Skapa en anledning för hunden att vara hos dig och du har kontakt. Vad man väljer för anledning och hur man skapar den varierar från person till person, men går mycket djupare än några övningar. Det ska genomsyra hela ens vardag.

Jag har en feg och osäker hund och har valt att spela på trygghet. Hos mig är det tryggt och går man utan tillåtelse så blir det obehagligt. Sedan är det förstår roligt att vara hos mig också, men tryggheten är grunden.

Med en mer kavat hund så kan man använda sig av undersökningsfunktion, matlust och liknande. En bra lek för både hund och förare är skattjakten som finns beskriven i Kontaktkontraktet. Där härmar man alfahundens sökande efter käk och visar effektivt hunden hur lönsamt det är att vara i närheten, men också man själv är störst bäst och vackrast.

Skattjakten går ut på att föraren ska leta efter och hitta mat då ekipaget är ute på promenad. Den mer spontana och aktive föraren kan oftast låtsas hitta godis (som varit gömt i fickan) och agera ut ett spelat letningsmönster. Är man lite av en teaterapa brukar det fungera alldeles utmärkt. Den mer passive föraren främjas mest av att någon annan gömmer små påsar med godis. Då blir letandet verkligt och föraren behöver inte känna sig helt bortkommen. Detta passar bäst för ovana förare som kanske skaffat sin första hund.

Så går man då och letar godis och vips så hittade man nåt. Snabbt ned på backne, i stubben eller var man nu hittat det och käka upp det. Det är alltså du som ska äta upp det (eller låtsas om du har hundgodis). Finders keepers, ungefär. Den mer framfusige valpen kan försöka stjäla, men då får du försvara din mat. I hundvärlden kommer inget gratis. Ät upp, gå vidare och upprepa. Nästa gång kan du lämna lite käk åt lille valpen. Du, alfan har smaskat så mycket att du börjar bli mätt. Hur länge du letar mat bestämmer du själv. Det kan gå på tre minuter och trettio minuter.

En annan intressant övning är borshunden. Tag hund, ställ på ett bord, se till att den inte ramlar ned från bordet. Det är svårare än vad det låter om du har en energisk valp. Lär hunden närhet, att acceptera fysiskt kontakt och att bli hållen och hanterad. Både kontakt och passivitetsövning.
 
Sv: Kontakt övningar

ahh tack för tipsen :)

Kan säga att hon e väldigt framåt och allt annat e intressantare än matte när vi är ute :crazy:

men ska testa det ni skrivit å se om jag kan bli lite roligare :)
 
Sv: Kontakt övningar

Mulles_matte skrev:
Skulle behöva få lite tips på kontakt övningar som jag kan träna med min samojedtjej eftersom vi inte fick plats i valpkursen :(

jag missar också höstens valpkurser :( buhu. alla valpkurser har redan snart varit :cry: så vi får satsa på vardagslydnad/unghundskurs till våren. Och försöka hitta träningkompisar osv. få kunskap på annat sätt :)

Vi kör mkt inkallning och kontaktövningar har några fasta rutiner som vi inte viker från bla:
matte/husse går först in/ut, inte äta maten förrän man fått varsågod, ögonkontakt belönas alltid med massa beröm eller godis. Beröm när behov görs ute. Valpen måste sitta och vänta då det kommer främmande tills matte/husse hälsat på gästen och först när vi säger varsågod får han hälsa. Övar också mkt på att man inte får springa fram till alla människor och hundar man ser (han är flat och älskar allt å alla). Han får ej dra i koppel, övar att gå fint, vänster sida, mkt ögonkontakt. Övar på att leka ute, slappna av inne. Byteshandel, valpen får lämna saker i min hand i utbyte mot godis osv :)

Finns en bra bok jag kan rekommendera. Aktivitetsboken av Memea Mohlin och även Inkallning av samma författare.
 

Liknande trådar

Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
912
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Hästnyheter Att hästen skjuter ut eller in bogen har att göra med att den är oliksidig, vilket de flesta hästar är. Tränaren Anna Dufva bjuder på...
Svar
0
· Visningar
256
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
2 815
Senast: Linda_A
·
Hemmet Behöver hjälp med tips hur jag ska göra eller vem ska kontakta för byta till ny sockel (och sladd), på denna lampa. Hade hoppats skulle...
Svar
4
· Visningar
385

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare
  • Trollet rymmer

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp