Kontorslanskap

tavla

Trådstartare
Vad tycker ni om att sitta i kontorslanskap?
Bra dåligt?
Ca 100 människor i samma rum utan avgränsningar?

Ärligt talat så drömmer jag ibland mardrömmar som går ut på att min arbetsplats måste flytta till ett kontorslandskap. Jag vaknar alltid med ångest. Helt fruktansvärt!
Skulle förmodligen se mig om efter ett annat jobb om ngn fick för sig att vi skulle sitta i kontorslandskap. Never ever.

Har jobbat i kontorslandskap för några år sedan, men byggnaden var ganska smart planerad så att det blev naturliga avskärmningar mellan olika grupper. Det jobbet funkade dessutom i den miljön, vilket inte nuvarande gör.

• Gilla
Reactions: Sar
Jag har jobbat i kontorslandskap och hatar det. Dels hör jag dåligt och måste anstränga mig för att höra vad folk säger när det blir mer liv runt omkring, sen måste jag samtidigt anstränga mig för att inte höra något av alla bakgrundsljud. Ska jag dessutom prata i telefon blir det ohållbart. Jag skulle utan tvekan söka mig vidare till en annan arbetsgivare som kan ge mig ett eget rum eller i alla fall bara dela med en eller ett fåtal kollegor.

Jag skulle bli totalt slut i huvudet av att fokusera hjärnan i sådan miljö.
Hade producerat MYCKET sämre.
Hade helt ärligt varit tvungen att be om specialanpassning av arbetsmiljöskäl om jag placerades så.

För vissa jobb där man inte sitter på plats hela dagarna och inte heller har mycket telefonsamtal så tycker jag lösningar med bra skärmväggar, typ kontorsbås kan vara ok. Men fortfarande inte större rum än 5-10 pers.

Vedervärdigt!

Skulle aldrig arbeta i en sådan miljö ens om jag fick väldigt hög lön. Det är omöjligt att kunna göra något vettigt om man tvingas ha det så.

Jag har gjort det och det var jobbigt. Dels är jag allmänt ganska känslig för en massa intryck, dels har jag tinnitus vilket är jättejobbigt med smällande dörrar och sorl hela tiden.

Jag sitter i landskap men det är inte alls så stort. Vi har 10 platser - det är sällan fler än 3 inne samtidigt. Jag trivs mycket bra med landskap som är litet.

Bra dåligt?
Jag har suttit i landskap för många år sedan. Ca 50 personer kanske?
Jag trivdes faktiskt väldigt bra med det! Det enda besvärliga var att man vid vissa telefonsamtal fick gå till något telefonrum. Men på den tiden jobbade jag inte med lika "hemliga" saker som jag gjort på senare år (haft eget rum i ca 15 år).

Jag sitter i väldigt trångt landskap med alldeles för få rum för (telefon)samtal.

Att det är så trångt gör att en del reser sig och går iväg från sin plats när de pratar i telefon, av hänsyn till sina grannar. Istället går de runt och pratar just där t ex jag sitter. :banghead:

Min mor har jobbat så och när jag var liten så följde jag med till jobbet då och då, sedan har jag hämtat henne på jobbet osv. Varje besök där fick mig att vara glad åt att det inte var min arbetsplats...

Jag själv jobbar nu på en plats som är raka motsatsen. Mycket utomhus, sällan stillasittande, stundtals fysiskt krävande. Det passar mig utmärkt.

Jag har suttit i kontorslandskap som varit större än så som funkade bra och i såna som varit mindre som funkat dåligt. Sannolikheten för att 100 personer i ett rum utan avgränsningar ska fungera bra för alla är däremot små om du frågar mig.

Jag skulle idag inte vilja sitta i kontorslandskap, det passar mig väldigt dåligt då jag spänner mig och blir ofokuserad när det rör sig mycket folk som jag inte kan se.

Att sitta i ett kontorslandskap med 100 pers utan avgränsningar skulle jag också tycka var hemskt. Men det är ju inte så att det är vad landskap absolut innebär.

Vi sitter i landskap, men vårt landskap ligger i en avlång flygel. Det delas upp av mötesrum, toaletter, glasväggar, bokhyllor m.m. Alla har bokhyllor/skåp och avlastningsytor i anslutning till sitt skrivbord. Så även om ingen kan stänga dörren om sin arbetsplats är känslan absolut inte att vi sitter 66 pers i samma rum, vilket vi faktiskt gör om man räknar antalet dörrar.

Jag skulle absolut inte vilja sitta i egna kontorsrum igen. Trist, tråkigt och värdelöst samarbetsmässigt. Och som nyanställd är det så mycket lättare att alla kollegor finns där och man slipper gå och knacka på någons dörr.

Jag sitter i väldigt trångt landskap med alldeles för få rum för (telefon)samtal.

Att det är så trångt gör att en del reser sig och går iväg från sin plats när de pratar i telefon, av hänsyn till sina grannar. Istället går de runt och pratar just där t ex jag sitter. :banghead:

Det är lite som på mitt jobb nu. Många sitter två i varje rum, när man vill prata enskilt i telefon går man ut i korridoren, och i precis den delen av korridoren där jag sitter är det fantastiskt akustik. Vilket man inte har någon aning om ifall man sitter i andra delar av den.

Det är lite som på mitt jobb nu. Många sitter två i varje rum, när man vill prata enskilt i telefon går man ut i korridoren, och i precis den delen av korridoren där jag sitter är det fantastiskt akustik. Vilket man inte har någon aning om ifall man sitter i andra delar av den.
Usch så irriterande.

För ett tag sedan bytte jag plats i landskapet. Jag hade hamnat mittemot avdelningens mest högljudda person som aldrig lämnar platsen när hen talar i telefon. Dessutom hittade hen alltid något på internet som hen måste diskutera rakt ut i luften med alla andra, när hen har en stund över.

Jag sa till hen en gång, lite lamt. Sedan flyttade jag. Den som fick min gamla plats har sagt till hen i tydligare ordalag men det har inte hjälpt. Hens sätt att vara är svårt att kritisera eftersom det lätt blir kritik mot hens personlighet. Därför är det jättesvårt att komma åt.

Jag sällar mig till dem som ogillar stora öppna kontorslandskap. Däremot tycker jag inte att enskilda rum nödvändigtvis är bäst heller. Mina erfarenheter har varit mest positiva när jag jobbat i små grupper/team med 2-5 personer per rum, när man jobbar med gemensamma projekt kan det i praktiken vara en stor fördel att överhöra telefonsamtal och konversationer och på så sätt vara uppdaterad om läget i stort och smått. Sen skall inte alltid alla höra allt, utan det behöver finnas möjligheter att enkelt flytta sig för längre samtal i telefon eller öga mot öga.

Sitter i ett stort öppet kontorslandskap med alldeles för många på litet uttrymme. Ljudnivån är hög. Huvudvärk får jag med jämna mellanrum. Önskar att det fanns en bättre lösning, men icke.

Bra dåligt?

Usch. Jag skulle inte trivas alls, tror jag. Men jag har heller aldrig jobbat så.

Vad är tanken bakom att det ska vara bra att inte ha några avgränsningar alls?

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag hade ett jobb jag trivdes bra med. Av personliga skäl flyttade jag i höstas runt 40 mil och bytte i samband med det jobb. Jag...
Svar
16
· Visningar
827
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Hej, Årets lönesamtal nalkas på torsdag och jag har funderat så mycket de senaste veckorna kring min lön. Vi är 5 personer som gör... 2 3
Svar
48
· Visningar
2 435
Senast: VLMF
·
Skola & Jobb Jag har funderat mycket över detta sista tiden. Enligt färska siffror ökade andelen barn som fått en adhd- diagnos med 50% mellan åren... 5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 473
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Jag reser en del i jobbet, en del minns säkert min gnälltråd om resor i arbetet 😄 det är mycket bättre nu och jag har vettigare resor... 2
Svar
25
· Visningar
1 194
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka