Kontrakt ang. ansvar.

J

_jossan_

Behöver tips på hur jag skriver kontrakt där jag avsäger mej allt ansvar
om andra hästar bryter sig in i min hage och min häst sparkar ut dem! :devil:
Är rädd att hon kan göra någon illa, men tycker inte att det är mitt ansvar om andra hästar rymmer och hälsar på min.
:mad:
 
Det är väl mer information än ett avtal?

ja, fast jag vill gärna ha det skriftligt. Kvinnan som äger hästen det handlar om är vääääldigt knepig och jag litar inte alls på henne.... :(
 
Har du eget stall, och tagit in inackordering?

Nej, vi är båda inackordeade, men det finns inga kontrakt mellan oss och stallägaren. För mej är det inga problem med detta eftersom jag känner stallägaren väldigt väl och vi har muntliga "avtal".
 
I så fall kan du aldrig hållas skyldig för det, skulle någon överhuvudtaget bli drabbad så är det stallägaren/hyresvärden.

Det kan isåfall handla om vårdlöshet eller undermåliga hagar, men det ansvaret ligger inte på dig som hyrsgäst.
Så juridiskt sätt kan ingen kräva något av dig, i det fall att andra hästar kommer in i hagen och blir skadade.
 
Vad tror ni om detta?! :confused:
Har bytt ut namnen mot 'hästen' 'sto#1' och 'sto#2'

"Härmed avsäger vi oss allt ansvar för eventuella skador på hästar och människor om 'hästen' tar sig in i 'sto#1' och 'sto#2's hage. Kostnader som i samband med detta kan tillkomma
(ex. veterinär och sjukvård) är 'hästen's ägare då betalningsskyldig till.
Denna information har delgivits till, och kvitteras av 'hästens' ägare."

(Och så lite underskrifter såklart :))
 
Men man är betalningsskyldig för sin egen häst skador, när man hyr in sig. Detta förutsatt att ingen handskats vårdlöst, då kan skadeanspråket falla annorlunda.
Det är därför varje tänkande stall/hyresvärd kräver att hästen skall vara försäkrad vid inackordering.
 
jag vet inget om sånt där eftersom jag inte har något stall, och jag tror inte stallägaren är så väldigt kunnande heller.
Men nu hoppas iaf jag att stallägaren törs säga till andra hästägaren att hon måste flytta sin häst därifrån!
Det är ohållbart som vi har det i stallet nu! :mad:
 

Liknande trådar

Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 618
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag ser det om och om igen. Narrativet att dressyrryttare är rädda för sina hästar - och att det går ut över hästarnas välfärd. Vad...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
12 548
Senast: fio
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 177
Senast: Ridinglady
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 073
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • GVFÖ 2024
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp