Kontrakt för inackorderingar. Vad skriva?

JessicaM

Trådstartare
Finns det något sådant kontrakt redan skrivit eller måste man skriva ett helt nytt och skriva ut själv, gäller det då?

Vad mer skriver jag än detta:
*namn, adress, tel, datum
*boxpris
*vad som ingår i priset
*1 mån uppsägning
*vad som förväntas av dem (städa efter sig etc etc)

:bow:

Sv: Kontrakt för inackorderingar. Vad skriva?

Retentionsrättkan vara lämpligt att ta med. Deposition av stallhyra? Var ska hyra betalas och när? Vad får boxen användas till? Hyr man plats eller specifik box? Får du byta box på hästarna? Ingår hage? Specifik hage? Får du byta hage/släppa ihop med andra?

Vilka skyldigheter har du som stallägare? Ska hästen vara vaccinerad? Ska hästen vara försäkrad? Vilken rätt har du som stallägare att tillkalla veterinär och vem betalar? Hur ska hästen skötas? Vad händer om den inte sköts?

Jag hade valt att sätta in en summa för mockning och liknande tjänster, om det inte redan ingår. Detta ger dig rätten att debitera om hästägaren inte sköter boxen som denn* ska enligt avtalet. Bättre att ta med en hårresande prislista på tilläggstjänster (som avskräcker från vanskötsel) än att tjafsa om det när du står där.

Finns det någon mall på denna typ av hyreskontrakt någonstanns??

LRF Konsult har tidigare haft jättebra kontraktsmallar, men jag tror de har tagit bort dem från nätet. Googla på retentionsrätt.

Retentionsrätt betyder väl rätt att hålla kvar en vara ifall vissa överenskomna villkor inte är uppfyllda. Kan vara bra att avtala om...

Senast ändrad:

hmm blev ju alldeles vimmsig när man läser allt. fast vet fortfarande inte Hur jag ska formulera det..

Ingen som vill dela med sig vad ni har skrivit i era kontrakt för uthyrning av box o hage förstås?

Ah, det är där de gömmer sig, mallarna! Får leta rätt på mitt medlemskap, jag kommer ihåg att det fanns många bra avtal där (arrende, bete, etc)

Lagen om kvarstad, så att man kan på juridisk väg kan sälja en häst om ägaren dumpar den och går upp i rök. Samt att hästen inte på några villkor får överlåtas eller säljas utan min vetskap.

Kicki :laugh:

Lovisaleonora kom med bra tips! Jag har också tagit med en egen punkt ang. veterinär och sjuka hästar, där jag har en punkt som säger att om akut läge uppstår med hästen (dvs allvarligt sjuk eller allvarligt skadad) och jag inte får tag i ägaren, kan jag kontakta veterinär på eget bevåg. Dock är det viktigt att gå igenom den punkten så att man är överens om vad som anses vara allvarligt eftersom alla har sina olika syn på saken :)

Eftersom jag inte kommer åt dem, har ni lust att lägga upp en pdf fil på kontrakt här inne kanske?? :D

Ah, det är där de gömmer sig, mallarna! Får leta rätt på mitt medlemskap, jag kommer ihåg att det fanns många bra avtal där (arrende, bete, etc)

Det går att använda dem utan att vara medlem, lyckades hitta köpekontraktet för häst när jag googlade, visste dock inte förrän efteråt att det egentligen krävs medlemskap.

Där ser man, jag googlade och tyckte jag snokade runt överallt utan att hitta dem. Men jag tycker att alla avtalen är väldigt bra som bas för funderingar.

Varför försvinner mitt inlägg gång på gång? 3 ggr har jag svarat och nu är det borta igen :confused:. Skulle vara bra med en förklaring.

jag vet att det finns en viss butik som har färdiga avtal att köpa. den börjar på H

jag använde mig av det avtalet när jag hyrde ut...

i mitt kontrakt står de bla vilka mockningsregler som gäller, vilket strö man får använda. att man ska hålla rent efter sig, mocka på ridbanan osv. De står att jag får kontakta veterinär samt akut avliva häst om de inte råder några tvivel. De står hur många boxar som hästägaren har rätt att nyttja. Jag har även avslutat med att skriva att om kontraktet ändras måste det nya skrivas under för att de ska finnas ett gällande kontrakt. Så om de blir nåt strul, så kan jag skriva om de i kontraktet, tex "hästägaren bla bla får inte köpa grovfoder utifrån" o skriver inte vederbörande under så har hon inget kontrakt o får flytta väldigt fort.

Liknande trådar

Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 412
Senast: Takire
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 613
Senast: Otherside
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 402
Senast: Johanna1988
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret... 23 24 25
Svar
482
· Visningar
19 892
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka