Kontraktsbrott?

P

Pollux

Egentligen vet jag inte vad jag vill ha ut av den här tråden, mer än att få skriva av mig lite upprördhet :smirk:

Jag fick igår veta av stallägaren att jag inte får ha min häst på bete i det stall där jag stått i 1,5 år. Anledningen till det är att inga av de andra stona som står uppstallade där kommer att vara ute på nätterna i sommar, alltså inte gå på bete. Lite olika orsaker till det, tävling, ridning, risk att bli för tjock, risk att bli för smal, risk att bli för trött, tål inte gräs, kan bli smutsig…osv…Så min häst är det enda stoet som ska gå på bete, och hon MÅSTE verkligen få gå på bete!

I kontraktet står det att stallägaren ska tillhandahålla bete juni-augusti eller längre om vädret/betet tillåter. Dessutom har alla inackorderingar skrivit på detta kontrakt där det framgår att ALLA hästar ska gå på bete juni-augusti. Undantag medges bara för skadade/sjuka hästar.

I fjol var det samma sak, men då blev inte min häst drabbad. Då skulle hälften av inackorderingarna vara inne vilket gjorde stallägaren mer eller mindre knäckt pga en massa strul. Denne sade då att detta var sista sommaren som hästar skulle kunna vara inne på sommaren och i fortsättningen skulle det bli hårdare med att få inackorderingarna att få ut sina hästar på bete.

I höst och i vinter har det kommit flera nya inackorderingar och dessa har skrivit på kontraktet där det framgår att det är bete som gäller. Men nu vill de inte ha sina hästar ute…

Så nu står jag utan bete…jättekul…och gården har enorma arealer fint bete som tydligen inte kommer att nyttjas.

Att flytta nu är inte så lyckat. Hästen är dels halt och står i sjukhage och dels ska hon betäckas om några veckor. En flytt på det känns lite väl riskabelt. Men vad gör man? Som tur är har jag hittat ett annat stall som jag kan flytta till omgående, och som har bete, så den biten löser sig. Men jag hade tänkt flytta först efter betet för att inte utsätta hästen för onödig stress med tanke på fostret. Om min hästs dräktighet äventyras av det här så blir jag helt knäckt!

Enligt min mening är detta kontraktsbrott. Både från stallägarens sida som inte kan erbjuda mig bete och från inackorderingarna som inte följer villkoren i kontraktet.

Inte för att jag har tänkt bråka om detta, det vinner jag ingenting på, men visst är detta kontraktbrott?

Sv: Kontraktsbrott?

Men är det så att din häst inte erbjuds bete? Rent teoretiskt skulle ju din häst kunna gå ensam på betet och då uppfyller stallägaren kontraktet. Jag inser att det här är en mycket dålig lösning i praktiken men det skulle kanske kunna hävdas av stallägaren vid eventuell tvist.

När det gäller de andra inackorderingarna så tycker jag att de bryter mot kontraktet men det är ju inget du kan driva. Det är ju stallägaren som måste driva detta för det är han/hon som skrivit kontrakt med de övriga hästägarna.

Vi har inackorderingar och hästarna skall vara ute dygnet runt på sommaren i normalfallet. De hästägare som inte vill ha det så här kan leta efter ett annat stall!

Jo, visst. Teoretiskt skulle hon kunna gå ensam, men i praktiken inte en chans!
Stallägaren föreslog inte det heller då denne vet att det är en omöjlighet. Utan förslaget var att min häst också ska stå inne. Eller flytta...

Knepigt att stallägaren hellre ser att en inackordering som följer reglerna flyttar, än att säga upp de som inte gör det. Och se till att välja inackorderingar som har samma syn på hästhållning som stallägaren.

Tilläggas bör att flera utomstående stoägare har hört av sig till stallägaren och frågat om möjlighet till bete. Men då har denne sagt att då det är så få ston i mitt stall som ska gå ute så kan inte bete garanteras för ston i år. Och då har dessa spekulanter naturligvis dragit sig tillbaka...jättesmart...

Och nej, jag ska självklart inte driva detta. Blev bara så upprörd att jag har legat sömnlös hela natten och grubblat. :mad:

Kontraktet skall ju spegla vad som gäller på anläggningen. Jag förstår inte varför stallägaren accepterar att hästarna står inne på sommaren trots det står tvärtom i kontraktet. Kontraktet borde ju ändras annars är speglar ju inte kontraktet verkligheten.

Jag vet inte hur marknaden för stallplatser är där du bor. kanske vågar inte stallägaren säga upp majoriteten för att verkligen hävda kontraktet? Är stallägaren rädd för att inte få hyresgäster i så fall?

Vi har valt att främst ta emot islandshästar eftersom risken för ägare som vill ha sina hästar inne mycket då är betydligt mindre.

:eek:

Ja det är kontraktsbrott, och jag förstår inte att de inte tvingar ut "innehästarna" på bete... Och att de låter samma sak hända varje år.

Jag skulle flytta i samband med att hon får lämna sjukhagen alt. i samband med betessläppet i nya stallet. Även om det skulle komma ston utifrån på bete vid nuvarande stallet så är det ju nya hästar för henne och då är det ju "lika illa" som ihopsläpp med flocken i nya stallet.

Du har gratis bete med hennes gamla kompisar om du skulle vilja, men det är ju en bit att åka... :(

Tyvärr är stallägarna lite mesiga och vågar inte säga ifrån :smirk:
Som jag sagt förrut, de vill vara alla till lags samtidigt och det funkar ju inte, alltid någon som hamnar i kläm och nu var det min tur.

Annat var det när ni stod här, då var det mer ordning och reda :love:

Klinikbesök igen i morgon. Är hon ohalt blir det flytt redan nu i helgen så hon hinner acklimatisera sig i det nya stallet innan betäckningen. Blir det behandling igen får hon stå kvar så länge som veterinären ordinerar och så flyttar vi så snart hon kan gå i vanlig hage.

Hon skulle mer än gärna få vara med sina gamla kompisar, men de är ju lite väl långt borta :cry:

Jag håller tummar och tår för att hon är ohalt imorgon, det låter som en bra lösning att flytta direkt.

Kan hon inte "få låna" någon snäll valack som kompis?
Alla valacker klättrar ju inte på ston.

Törs tyvärr inte chansa på det.
Hon kommer ju, förhoppningsvis, att vara dräktig i sommar.
Hon har heller aldrig gått med någon av valackarna och ingen av valackarna har gått med något sto förut så det känns lite riskabelt.

De enda valackarna jag skulle våga släppa ihop henne med har en lite knepig ägare som aldrig skulle gå med på ett sådant arrangemang, då hennes gammelpojkar blir alldeles för "hingstiga" av att få se ett sto på nära håll...

Om hon ändå inte kan gå på bete med de hästar som hon gått med nu i vinter så är det ju ingen direkt skillnad på att släppa henne på bete med nya hästar i nuvarande stall eller nya hästar i det stall du ändå ska flytta till så småningom... Jag skulle försöka flytta innan betäckningen, om det går.

(Åh vad skönt det är med eget stall...)

Alldelses riktigt.
Men min häst är väldigt lättstressad och blir lätt orolig och mår inte bra av förändringar som t ex byte av stall, med nya hästar, nya omgivningar, nytt foder och nya rutiner.

I och med att ett dräktigt sto är känsligast de första 90 dagarna för stress så ville jag vänta med att byta stall till i sensommar/höst. Men nu går ju inte det så jag får försöka hinna med flytt innan betäckningen.

Vilket konstigt agerande från stallägarna , först skriva ett avtal som man inte ens själv står fast vid.:confused:

Själv är vi stenhårda med att alla 40 hästar ska ut på bete. Vi stänger helt enkelt stallarna i 6 veckor och håller hårt på datumen då de ska vara ute och är välkommna tillbaka.

Dessutom måste man ju som stallägare få ut hästarna ett antal veckor för att hinna spola stallarna och laga allt som gått sönder och måla där det blivit slitet!:confused:

kl
du kan väl flytta henne innan du seminerar henne? Positiv stress kallas det och är ju bara bra för att få henne i brunst.

Hm, det kan väl ändå inte räknas som kontraktsbrott? Du har väl tillgång till beteshagar eller hur? Och de hästar som går ute, ska de inte gå på bete alls (under dagtid då)? Personligen så har jag min häst ute på bete dygnet runt under sommaren, men jag skulle aldrig stå i ett stall där jag inte hade valmöjligheten att ha honom inne under nätterna om det skulle behövas...! Finns det inga hästar som ska gå ute dygnet runt (valacker då?) i stallet? Om det finns några så kan ju din häst gå i en hage bredvid dom under nätterna?

Varför inte??
Varken Pollux eller stallägaren tycker nog att det är en bra idé att låta en häst gå ensam på bete, speciellt inte en lättstressad (och dessutom förhoppningsvis dräktig) häst som blir orolig att att vara själv. Beteshagarna är inte bredvid varandra, så man ser ingen annan häst. Och de hästar som sover inne, de går inte på bete dagtid heller... :(

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 017
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 408
Senast: Edla
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i... 6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 676
Senast: Görel
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
2 081
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka