Kontraktsfråga

Sv: Kontraktsfråga

Fast dolda fel är inte inblandat här. Det finns inga fel på hästen och den är inte reklamerad på något sätt.

Fast dolda fel är inte inblandat här. Det finns inga fel på hästen och den är inte reklamerad på något sätt.

Men det kan bli på den nya hästen, det vet man ju aldrig, och då kanske reklamationstiden räknas från tidpunkten från köpet av första hästen vilket skulle gynna dig och dessutom så har det gått mer än sex månader och alltså ligger bevisningen hos köparen. Men det är bara kanske, jag vet inte säkert om det är så.

Momsen spelar nog inte så stor roll eftersom det jämnar ut sig när du säljer inbyteshästen igen.

Men om den inte är reklamerad utan man bara bestämt sig för att byta häst, ska det ju självklart inte bli någon urholkning av konsumentskyddet.

Man skulle eventuellt kunna se det som en reklamation eftersom hästen inte passade köparen, om den nu var för svår eller vad skälet var, men det är klart att det ligger då på köparen att begära och inte säljaren.

Jag håller nog med er om att ett rakt återköp, resp. köp av den nya hästen är bäst och enklast.

Fast det är inte skäl till reklamation. Utan det får snarare ses som ett återlämnade på öppet köp? Alltså om man jmf med andra varor.

Jag kan t ex inte reklamera en tröja jag köpt för det var fel storlek. Reklamera kan man bara om det är fel på varan, inte för den inte passade mig. Om den inte passar får man endera stå ut och försöka sy om, sälja vidare eller OM butiken har öppet köp lämna tillbaka/byta den.

Så det här är snarast att jmf med att återlämna på öppet köp, för det är ju inget som helst fel på hästen även om den inte passar köparen?

Det tycker jag nog det skulle kunna vara, köper man tex. en häst som lovas vara en nybörjarhäst och det visar sig att den inte alls är lämplig för en nybörjare så borde det vara grund för en giltig reklamation enligt konsumentköplagen, om man kan bevisa det vill säga.

Men om säljaren accepterar reklamationen blir ju det inga problem.

Vad jag menar så är hästen såld för 1 år sedan med moms oavsett om inte köpet går tillbaka pga Dolda fel vilket den inte gör men vad jag fattat så har inte hästen känts *rätt* och du vill gärna ta tillbaka den och båda är nöjda över denna överenskommelse om återlämnande av denna häst i byte mot en ny ?

På grund av detta så påbörjades köpet redan för ett år sedan och den vara/häst byts ut mot en ny vara/ häst ?

Så låter det ju enklast för partner att få in att det är ett återköp av den gamla hästen och hon får en ny av dig och då torde inte det inte bli problem varken med moms eller Dolda fel ska på nytt utgå i 3 NYA år utan affären gäller sen första hästen köptes .

Detta eftersom du är näringsidkare och den andre är konument ?

Till skillnad om ni båda haft samma status ? Då kunde man bara skrivit ett byte/köpeavtal *typ*

Mia

Men i detta fallet är det inte tal om någon reklamation öht. Det är JAG som velat få tillbaka hästen och erbjudit ett byte, som godtagits (efter många om och med ska sägas, för först ville dom att jag skulle sälja häst nr 1 åt dom för mkt mer än dom gav och sedan ville dom absolut ha kvar den)

Det skrev du ju, så det vet jag.

Men om reklamationstiden skall beräknas från första hästen, som föreslogs och som var det jag kommenterade, så måste det ses som en reklamation, eller ev. bytesrätt, för att det skall ha någon rimlig chans att hålla. Samma sak om man vill undvika en momsinbetalning.

Och eftersom det i detta fallet blir en efterhandskonstruktion som kanske ändå inte skulle gå igenom, så skrev jag också att det bästa är nog att köpa tillbaka den första hästen och sälja den nya med två separata köpeavtal.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Funderar på att byta försäkringsbolag på två av våra tre hästar i år. Har Agria och Folksam nu. Men Dunstan kan få ner premien en hel... 2
Svar
33
· Visningar
2 290
Senast: Masse
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 730
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 698
Senast: 13579vas
·
Övr. Katt Jag har under många år drömt om att skaffa katt men ständigt trängt undan drömmen utifrån min livssituation. Jag bor i lägenhet, pendlar...
Svar
19
· Visningar
1 115
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025