Kontrollera era stigläder.

axel

Trådstartare
Jag köpte nya Stigläder av fin kvalite´. Red ut när det var nära 20 g kallt. Da´n därpå ser jag att de har spruckit ordentligt:mad:

Kollade då på övriga sadlar och ser att de flesta är i dåligt skick.
Det kan ju vara riktigt farligt.

Vet en incident för ett antal år sedan då en hingst reste sig och ryttarens stigläder gick av eller löste ut och hon blev hängandes på sidan och sen under i full fart. Hon vägrade att släppa den. Efter flera sjukhusbesök och ett halvår senare så upptäcktde de att nacken nästan hade gått av.
För hennes del så blev det till att sälja gården o alla hästarna.
När man har små krockat med bil så röntgas alla, men ridolyckor ses sällan som allvarligt om det inte är tydligt att ryttaren är skadad.

Sv: Kontrollera era stigläder.

Stigläder av fin kvalite BORDE verkligen INTE spricka pga kyla om de möjligtvis innan de anv aldrig blivit insmorda.... :(
Kollar faktiskt mina stigläder rätt ofta och de som inte har isydd nylonkärna (Prestige otöjbara , Wintec Webbers) byter jag sida på då stiglädret på uppsittningssidan annars efter ett tag blir längre

förra veckan när jag red lektiom så gick stiglädret av tur så hände inget...
tycker att det skall vara bättre koll på ridskolorsutrustning men tydligen inte....

Vad läskigt, det kan ju bli riktigt farligt. Det känns tryggt att jag har nylonförstärkta, tror dom klarar kyla bättre också, fast här är det absolut kallaste vi haft i år minus 18, och var en dag annars ligger det på ca -4 grader, det verkar lädret klara utmärkt.

Till Marwinette:

Varför inte bara sitta upp från andra sidan? ;)

Det är inte bara. Jag skulle aldrig komma upp...
Prova bara att kliva på cykeln från "fel" håll. Är högerhänt och bent.

Det är träningsfråga. Var det lätt att komma upp första gången du satte upp från "rätt" sida menar du?

Nä, men har man suutit upp från v. sida i trettio år så är det svårt o onödigt.

Man pratar otroligt mycket om liksidighet, särskilt att få hästen så liksidig som det bara går, men när det kommer till en själv är man inte ens beredd att lägga två strån i kors för att främja liksidigheten... det är konstigt... :smirk:

Det behöver INTE innebära att man rider med ena sidan
Jag har inte haft en hjärnblödning.
Har fått åttor på sk. vikning åt bägge hållen.

Jag har råkat ut för precis samma sak, enligt affären som sålde så var det något fel på lädret. Fick nytt i utbyte men det var tur att inget hände. Stiglädret gick av mitt i en lättridning endast en vecka gammalt.

Testa iaf att hoppa upp el. ner ifrån "fel"-sida.
det är nyttig träning både för ryttare och för häst.:D
dessutom så är det ganska kul.. (iaf. om man e "smidig som ett kassaskåp" hihi...):p

Sluttjafsat! Idag sitter man upp från en pall eller dyl. för att inte slita på stigläder, sadel häst eller ryttare.
är hästen 180cm+ så är det inte så lätt....

*KL*
Det är sällan folk kollar sina stigläder över huvud tagaet och det sista man kollar är sömmarna...
Ni anar inte hur många par stigläder jag har fått in i verkstaden som kanske sitter med ett eller två stygn. Man kan utan någon som elst ansträngning dra isär dem.
Jag kan garantera er att ryttare på alla nivåer och inriktningar finns representerade:devil:

Veckans uppgift: Ta av era stigläder kontrollera sömmarna noggrant. Har det börjat släppa - lämna in dem till närmsta sadelmakeri och få dem omsydda. Kostar inte mycket när man vet vad som kan hända om olyckan är framme....

/Apo

Liknande trådar

Gnägg Att hästlivet är riskabelt är ingen nyhet. Men hur mycket får man vara med om egentligen? Har vissa tur och ser knappt en fluga dö under... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
14 097
Senast: Lala
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två... 3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 165
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka