Konvalecens

X

XamberX

Jag har sett detta ord i många trådar, men jag fattar inte vad det betyder.. Så vad betyder konvalecens?? Tacksam om någon vill förklara för lilla mej!! :bow:
 
Konvalecens är återhämtningstiden efter en skada eller sjukdom. En konvalecent är alltså en häst som har varit skadad eller sjuk.
 
AHA.. Nu fattar lilla jag!! :idea:

Men varför heter det just konvalecens/konvalecent då? Hur uttalar man det, c = s/k?? :D
 
Det är ett ord som används i Sverige, och inte bara när det gäller hästar.

Varför det heter som det heter tror jag inte någon kan svara på.
 
Jaha. Men det låter ju inte riktigt som ett svenskt ord tycker jag!! :) Är det ett svenskt ord från början då?? :confused:
 
Det kanske är latinskt? Jag har ingen ordbok till hans men det är ju många svenska ord som har ett latinskt ursprung.
 
Nu är det vl inte hästvård längre, men det finns knappt några svenska ord. Låneord osv.
 
Det altinska grundordet är convalesco. Växa sig stark, skaffa styrka och hälsa, återhämta sig etc.

convalesco, convalescere, convalui.
 
Varför heter kaka kaka?
Det handlar helt enkelt om en språklig konvention, som alla andra ord.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: co-SMAD4
·
Tjatter Det har hänt att jag råkat säga saker som jag senare förstod var lite/mycket pinsamma. Hoppas jag inte är ensam om det! ;) En gång på...
2
Svar
34
· Visningar
2 334
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
786
Senast: Habina
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara skriva av mig och dethär är INTE kritik mot nån så ingen be höver tro det. Men jag mår så fucking jävla dåligt och jag kan...
2
Svar
23
· Visningar
1 675
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp