Konvalescens efter operation av griffelben

Pakil

Trådstartare
Vår häst fick en spark av en annan häst och blev svullen och halt. Röntgen visade att det var en fraktur på griffelbenet och pga hältan ska hon nu opereras.

Ni vars hästar som genomgått denna operation, hur lång vila hade era hästar innan de fick sättas igång? Och blev de helt återställda efteråt?
 
Har en häst som också blev sparkad. Tror det var boxvila två veckor och sen skritt typ 4 -6 veckor och sen öka försiktigt. Blev helt bra, inga komplikationer men fortfarande svullet över hela det området.
Hästen började hoppa lite efter ca 5 månader.
 
Vår häst fick en spark av en annan häst och blev svullen och halt. Röntgen visade att det var en fraktur på griffelbenet och pga hältan ska hon nu opereras.

Ni vars hästar som genomgått denna operation, hur lång vila hade era hästar innan de fick sättas igång? Och blev de helt återställda efteråt?

Min ponny var med om samma sak och griffelbenet fick plockas bort nästan helt på ena bak. Han var i princip ohalt från det att vi hämtade hem honom och tyckte att han var frisk :D Tror han skulle ha två veckors boxvila innan återbesök och sedan ett par månader av sjukhage och skrittpromenader innan sista återbesök och friskförklaring och börja sätta igång.
Allt gick bra trots att han var ganska stökig i box och hage och skuttade runt en hel del. Det var sommar och till slut fick han gå i stor gräshage själv istället för sjukhage eftersom vi kom fram till att han stojade mindre då även om ytan var större.

Han blev helt bra i det benet. 19 år gammal när det hände.
 

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
902
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
363
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 208
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min lilla olycksfågel har fått en fraktur på griffelbenet VB. Är inte halt. Finns en minimal svullnad vid själva brottet. Vid första...
Svar
0
· Visningar
549
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp