Konvertera bensindriven bil till etanol- eller gasdrift?

ameo

Trådstartare
Moderator
Någon som har erfarenhet av att konvertera sin bensindrivna bil till annat bränsle?
Det verkar finnas teknik för det, så jag är nyfiken på hur det fungerat. Berätta!
 
För att etanolkonvertera behöver du i generella drag programmera om "styrboxen" i motorn och samt byta till andra större spridare. Ibland bränslepump med större flöde (etanol innehåller ca 30 % mindre energi per liter än bensin, därav större spridare och bränslepump). Vitsen med att köra etanol för en vanlig Svensson är att etanolen än minst 30 % billigare per liter än bensin och att man slipper köra med fossila bränslen.

De allra flesta bilar behöver genomgå en registreringsbesiktning för att få köras lagligt med de nya bränslet.

Ang gas så måste man fundera på varför man vill köra med gas då gasen inte allt för sällan kan komma från fossila källor. Det är även ett mycket större projekt att bygga om sin bil till gasdrift.

Skriv om det är nåt specifikt du funderar på!
 
För att etanolkonvertera behöver du i generella drag programmera om "styrboxen" i motorn och samt byta till andra större spridare. Ibland bränslepump med större flöde (etanol innehåller ca 30 % mindre energi per liter än bensin, därav större spridare och bränslepump). Vitsen med att köra etanol för en vanlig Svensson är att etanolen än minst 30 % billigare per liter än bensin och att man slipper köra med fossila bränslen.

De allra flesta bilar behöver genomgå en registreringsbesiktning för att få köras lagligt med de nya bränslet.

Ang gas så måste man fundera på varför man vill köra med gas då gasen inte allt för sällan kan komma från fossila källor. Det är även ett mycket större projekt att bygga om sin bil till gasdrift.

Skriv om det är nåt specifikt du funderar på!
Jag är nyfiken på hur det har fungerat att konvertera bilen.
Bra/dåliga erfarenheter? Kostnad? Fördelar och nackdelar?

Och ja, tanken har uppkommit parallellt med "bensinupproret" där det gastas om att bensinen är för dyr. Det finns ju flera orsaker till just bensinpriset, med både världsmarknaden och skatterna som bovar i dramat.
Jag har länge tänkt tanken att det bästa hade varit om man kunde byta bränsle i den befintliga fordonsflottan, om man vill minska miljöpåverkan från de fossila bränslena. (och jag är lite frustrerad över att det är en del bensin i etanolen, även om jag vet och förstår varför den finns där)
 
De flesta bussar och alla skolbussar i den har delen av USA ar ombyggda diesel bussar som gar pa propane eller naturgas (med en mindre del "renewable natural gas" som biomethane gas tillsatt). Gasen kostar som mest runt $2 per gallon (3.78 liter) medan bensinen ror sig mellan straxt over $2 och nastan $4. Det blir alltsa mycket billigare och forbranningen ar mycket renare. Har ar dock ombyggnaden ganska dyr (har jag hort? men vet inte alls egentligen) och det ar, som sagt, mest bussar och bilar som transporterar folk eller varor i staten, staden, eller kommunen's regi som bygger om fordonen.
Det ar ocksa mycket svarare att hitta stallen att tanka pa, sa de ror sig som regel inte langre hemmifran an att det kan tankas pa "depan" de star pa.
 
De flesta bussar och alla skolbussar i den har delen av USA ar ombyggda diesel bussar som gar pa propane eller naturgas (med en mindre del "renewable natural gas" som biomethane gas tillsatt). Gasen kostar som mest runt $2 per gallon (3.78 liter) medan bensinen ror sig mellan straxt over $2 och nastan $4. Det blir alltsa mycket billigare och forbranningen ar mycket renare. Har ar dock ombyggnaden ganska dyr (har jag hort? men vet inte alls egentligen) och det ar, som sagt, mest bussar och bilar som transporterar folk eller varor i staten, staden, eller kommunen's regi som bygger om fordonen.
Det ar ocksa mycket svarare att hitta stallen att tanka pa, sa de ror sig som regel inte langre hemmifran an att det kan tankas pa "depan" de star pa.
I Sverige är det numera ca 90% biogas och resten naturgas, enligt https://www.energigas.se/fakta-om-gas/fordonsgas-och-gasbilar/vad-aer-fordonsgas/
I mitt län går alla länstrafikens bussar på gas. (samtliga bussar byttes ut till nya gasdrivna när ett nytt avtal trädde i kraft) Men, såvitt jag förstått, så är det rätt kostsamt att bygga om både från diesel och från bensin (olika tekniker) till gas, så det är väl inte direkt något man gör som privatperson.
Så, ska jag konvertera min egen bil blir det nog till etanol. Men jag vill veta vad det kostar och om det är värt pengarna.
 

Liknande trådar

Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
1 255
Senast: Fetaost
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
669
Senast: Glimra
·
Fordon Hej Buke, jag vänder mig hit då det brukar finnas så mycket kunskap utöver hästeriet. Det har börjat lysa en röd varningslampa i min...
2
Svar
21
· Visningar
1 371
Senast: NilHe
·
Övr. Barn Jag kikar efter en joggingvagn med två sittplatser. Har ni någon erfarenhet? Thule verkar ju ha bra grejer vad jag förstår, men det...
Svar
16
· Visningar
803

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp