Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag är nyfiken på hur det har fungerat att konvertera bilen.För att etanolkonvertera behöver du i generella drag programmera om "styrboxen" i motorn och samt byta till andra större spridare. Ibland bränslepump med större flöde (etanol innehåller ca 30 % mindre energi per liter än bensin, därav större spridare och bränslepump). Vitsen med att köra etanol för en vanlig Svensson är att etanolen än minst 30 % billigare per liter än bensin och att man slipper köra med fossila bränslen.
De allra flesta bilar behöver genomgå en registreringsbesiktning för att få köras lagligt med de nya bränslet.
Ang gas så måste man fundera på varför man vill köra med gas då gasen inte allt för sällan kan komma från fossila källor. Det är även ett mycket större projekt att bygga om sin bil till gasdrift.
Skriv om det är nåt specifikt du funderar på!
I Sverige är det numera ca 90% biogas och resten naturgas, enligt https://www.energigas.se/fakta-om-gas/fordonsgas-och-gasbilar/vad-aer-fordonsgas/De flesta bussar och alla skolbussar i den har delen av USA ar ombyggda diesel bussar som gar pa propane eller naturgas (med en mindre del "renewable natural gas" som biomethane gas tillsatt). Gasen kostar som mest runt $2 per gallon (3.78 liter) medan bensinen ror sig mellan straxt over $2 och nastan $4. Det blir alltsa mycket billigare och forbranningen ar mycket renare. Har ar dock ombyggnaden ganska dyr (har jag hort? men vet inte alls egentligen) och det ar, som sagt, mest bussar och bilar som transporterar folk eller varor i staten, staden, eller kommunen's regi som bygger om fordonen.
Det ar ocksa mycket svarare att hitta stallen att tanka pa, sa de ror sig som regel inte langre hemmifran an att det kan tankas pa "depan" de star pa.