Köp av nybörjarhäst

acj

Trådstartare
Har lite funderingar på att köpa (alternativt ha på foder) min första häst. Det kan väl vara dags vid mogen ålder (49)! :D

Rider nu för det mesta ett fullblod som en slags medryttare (inte fullt ut enligt medryttarkonceptet jag kan läsa om här i Bukefalos) men både ägaren till hästen och jag själv tycker att det börjar dra sig mot att skaffa egen häst. Vill bara höra vad ni andra tror om mina idéer om hästval. Har ju tidigare fått så mycket bra råd när jag haft problem med det heta fullblodsstoet mm.

Nu vet jag självklart att hästar är olika som individer och att man kanske får modifiera sina önskemål en del men min grundtanke är följande (bygger delvis även på den erfarenhet ägaren till fullblodet har):
Helst en vallack i åldern 12-15 år. Skapligt välutbildad så jag kan lära mig (är relativt mycket nybörjare), inga krav på att det ska tävlas men ändå att man kan förkovra sig inom flera olika områden och framför allt kunna ha kul ihop - både i skogen och på ridbanan. Lugn och trafiksäker. Gärna halvblod med inblandning av arab. Ganska liten, cirka 150 cm, då jag själv inte är mer än 155 cm lång.

Vad har ni andra för erfarenheter av "arabblandning"? Andra synpunkter? Vad ska man tänka på mer i hästvalet? (Nu menar jag inte ur skade-/sjukdomssynpunkt, veterinärutlåtande, köpesumma/avtal mm utan bara allmänt som ryttare. Resten tar vi efter hand. Lär ju inte springa och köpa en häst imorgon. Det måste få mogna ett tag till.)

Tacksam för tips och råd!

Sv: Köp av nybörjarhäst

Det du bör tänka igenom är:

1. Har jag råd? Har jag en stadig inkomst som även skulle räcka till ev vet räkningar någon månad osv?

Räkna ihop alla kostnader som stallplats, foder, hovslagare osv.
2. Har jag tid? Kan jag VARJE ´dag lägga flera timmar på att vara i stallet och göra vardagliga sysslor, så som mocka och fodra, släppa in osv.

3. kommer mitt intresse fortfarande brinna för hästar när jag tillbringar så mycket tid med dem?

4: köp dig en häst och bli en lycklig hästägare!:D

Rasen kommer jag inte lägga mig i efetrsom jag inte är så bra på sånt men om jag får fråga, vf just arab i halvbloder?:p En unghäst i stallet som såldes i sommar hade nog passat dig perfect i rasen! Halvblod med inslag av arab och nåt annat :angel::D

Lycka till med ditt hästköp!

Kram

Jag kan bidra med min egen historia, jag köpte en welsh cob. Hon kommer att bli ca 1,50 och en av anledningarna till att jag köpte just den rasen var att jag ville ha en stor häst i mindre format, som jag kunde göra lite allt möjligt med, tillräckligt bra för att kunna tävla (men kanske inte superstjärnor, men det är inte jag heller), och så bra till det mesta; hoppning, dressyr, körning, utställning, you name it. Socialare och trevliga häst får man leta efter, och av de cobbar jag träffat verkar det vara ett kännetecken för rasen.
Jag hade tänkt att köpa en islandshäst, men jag tycker det är svårt med gångartsridning, och jag är inte speciellt förtjust i tölt.
Jag tog klivet från halvbloden, och har inte ångrat mig. Sedan att det är en sådan fantastiskt vacker ras med en sådan underbar gång, det ger ju ett extra plus!

Det där låter precis som min valack- arab. Han tar gärna en snabb galopp i skogen om jag vill, hoppar något hinder, tränar dressyr, rider utan träns, helt trafiksäker osv. En riktig gentleman.

Varför vill du just ha valack?

:love::love: Welsh cob :love::love:

Min röst!!!!!!! Har "råkat" provrida 4st :D

Oj, det finns så många trevliga raser och hästtyper. Jag antar att du vill ha en lugn och trygg häst som ändå inte är seg och tråkig. En välutbildad häst är ju ofta ganska dyr och 12-15 år är ofta den perfekta tiden för tävlingshästar. Jag skulle personligen leta bland lektionshästar som är till salu från välrenomerade ridskolor. Det kan ju mycket väl vara så att en sådan häst inte passar som lektionshäst på grund av att den inte trivs i miljöer med väldigt mycket folk eller att den inte kan gå med på så många lektioner på grund av att den inte passar med andra hästar av någon anledning. Lektionshästar har för mig ofta haft oförtjänt dåligt rykte. Många av dessa som har varit urtrista på lektionerna har varit jättefina privathästar. Man måste förstås vara vaksam på anledningen till att de inte kan vara lektionshästar längre. Själv köpte jag en connemara till dottern från en ridskola. ponnyn ansågs vara för het för ridskoleryttarna (hon fick bara gå med på de duktigare ryttarnas lektioner = tjänar inte ihop sin "lön") Vi drog ner kraftigt på kraftfodret och började arbeta med henne så att hon går i form och en helt underbar häst har vi nu:banana: När det gäller raser så får man nog gå efter ens eget tycke och smak. Arabkorsningar vet jag inte så mycket om personligen men det jag hört är positivt när det gäller skador och så. Själv är jag väldigt förtjust i övervuxna connemaror. Många är trygga och stabila, vänliga och allsidiga (vackert steg, bra hoppare, starka, uthålliga) men man kan råka ut för riktiga energiknippen inom den rasen också (har en cool tjej, den från ridskolan och en som hela tiden varit väldigt nervöst lagd) Tja, det är bara att fundera noga, sedan står man där plötsligen med drömhästen oavsett vad man tänkt från början.

Ja, är man 49 så har man nog koll på om man har råd/tid m.m. ;)

Stirra dig bara inte blind på ras/kön. Du kan hitta drömhästen där du minst anar. Det finns ju många övervuxna ridponnier också. ofta mycket ädelt blod i dom om du nu vill ha det.
"cobbarna" är också jättetrevliga. connemara finns också som överväxta.

Mitt tips!
Gå in i ditt kommande hästköp med vidöppna ögon, utan att ha förutfattade menigar om ras eller liknande. se till varje individ i första hand.
Och köp med hjärtat, inte för att nån annan säjer att -den hästen ska du ha.
Lyssna däremot på åsikter/råd från din bekanstap. Dom kanske ser sånt du missar.
Den perfekta hästen finns inte. alltid finns det något men fördelarna ska med råge överväga ev nackdelar

Lycka till med hästletandet. det i sig är ett äventyr

/Sasse som varit med häst sen hon var 10 år....(nu 6 st)
och bara bidrog med nåt flummigt som vanligt *suck*

När jag skulle köpa häst sa min ridlärare till mig att jag skulle titta på minst 100 hästar :) Det gjorde jag inte. Men det är ett bra tips, titta på MÅNGA hästar! Och så känner man nog när man träffat rätt.

Och ta gärna med flera olika hästmänniskor (vän, tränare, hovslagare, vet mm) när du tittar, så att du får höra fleras åsikter. Fast viktigast är ändå kemin mellan hästen och ryttaren.

Det är faktiskt en bra idé att köpa en ridskolehäst som ska pensioneras från "tjänsten". En noggrann veterinärbesiktning är dock ett gott råd. Ofta har ju ridskolehästar en ganska så liten gång just för att passa lite mindre rutinerade ryttare, och ofta är det välutbildade också. Så kolla på ridskolor vad de kan tänkas ha till salu. Du måste berätta hur det går!

Tack allihop för era inlägg! Hinner tyvärr inte svara på var och en - jobbar just nu så det får bli ett snabbsvar.

Betr tid och pengar har jag nog koll på att det kommer att funka. Betr intresset känns det som att jag bara vill ha mer av hästeriet ju längre tiden går. Risken för att det ska svalna är nog obefintligt vågar jag påstå.
Anledningen till att jag funderade på arabinblandning är att ägaren till hästen jag rider nu tror att det kan vara en bra mix för min del. Inte så storväxta, ofta bra lynne - pigga men inte lika heta som fullbloden som finns i stallet just nu. Friska, lättfödda... Hon har en gedigen hästbakgrund och är en riktig fullblodsälskare så det påverkar såklart hennes åsikter om hästval.

Varför vallack? Det är inget måste, fungerar säkert med ett sto också (inte hingst dock). Också där ett gott råd från sakkunniga om att vallackar ofta är jämnare i humöret.

Welsh cob låter ju också som ett bra alternativ. Ska läsa på/titta mer på dem.

Mm, har fått lite att fundera på. Men som sagt, det är ingen brådska, det får ta den tid som behövs.

Undrar en sak bara, det är ingen av er som nämner det här med foderhäst. Tillfällighet att just ni som svarat har valt att köpa egen häst eller har ni mindre bra erfarenhet av det? Hör lite olika om vad folk i närheten tycker om det. En del tycker det är kanon att börja med, andra tycker bara det är jobbigt att inte känna att det är ens häst på riktigt. Vad tycker ni?

Welsh cob!!! Vill du ha en lite mindre häst, ädel i typ men ändå viktbärande samt ett gott temperament då är det rasen för dig:D

Har lämnat halvbloden bakom mig! VARFÖR vill du ha halvblod i kombination med arab när du söker en lugn häst???

Har haft båda raserna och skulle inte vilja ha en korsning av de två faktiskt och skulle jag välja mellan raserna så hade jag valt en arab - smarta och betydligt coolare i huvudet, sitt rykte till trots.

Halvblod däremot måste vara den rasen som har absolut MINST hjärna och STÖRST rädslegener! Skvättiga och otympliga:devil:.

Varför arabblandning, varför inte renrasig arab? Araber är inte så stora. Pigga, alerta och medgörliga. Hittar man en trygg/ej het arab "läromästare" så har man hittat en helt underbar o mångsidig häst.

angående foderhäst

Visst är foderhäst ett alternativ, men jag tänker mig att eftersom du varit medryttare under en period så kanske den formen av hästhållning är avklarad. Foderhäst är ju som din egen också, men det ska ju lite till så att fodervärd och hästägare ska passa ihop och komma överens och så. Hästägaren har ju också större inflytande över din hästhållning om du är fodervärd, och det kanske inte alltid är så kul. Jag var inte främmande för foderhästar innan jag köpte mina hästar, men jag har så fruktansvärt svårt för att skiljas från hästen när den ska tillbaka till ägaren att jag helt enkelt valde att köpa häst istället.

jag tycker inte du ska fastna så mycket i en ras, utan provrid lite olika hästraser.

finns möjlighet kan du ju gärna ta hästen på prov någon tid om ägaren tillåter, för jag vet hur tråkigt det är när man provridit en häst som är underbar, men sedan blir en helt annan när den flyttar till ens egna stall..

såg också att någon skrivit vad du bör tänka på innan du skaffar häst, och det här med att vara i stallet flera timmar VARJE dag kännetr jag inte till, har hästen ex. vilodag så inte är jag där i flera timmar för det, utan då mockar jag och och pysslar om hästen och det behöver nödvändigstvis inte ta flera timmar..

lycka till med hästletandet och ett grattis till blivande hästägaren:banana:

Kan nog känna att jag håller med om att det kanske är bättre med en renrasig arab alt welsh cob eller liknande. Det är fler som säger samma sak som flera av er här ovanför - att fullblod ofta är "ärligare" och har bättre lynne än halvblod. En individfråga också naturligtvis - det finns kanonbra hästar av båda sorter, liksom motsatsen.

Betr foderhäst så känner jag nog lite som du beskriver det (a1anglju) att man måste ju ändå anpassa sig till viss del vad ägaren tycker och tänker. Så det får nog utgå som alternativ såvida man inte råkar på en fullträff på vägen i letandet. Annars låter det där med att hyra en kortare provperiod och så komma överens om köp om allt funkar som en bra idé.

Tack igen för goda råd!

Hej! Fullblod brukar vara bland de "svåraste" hästarna att både föda och rida om de är av den heta ligan iaf. De är ju för att de står så högt i blod. En arab är även de kännda för att vara ganska nätta och "energiska" även och de andra jag sett har varit tvärrt om tjocka å lata.. Men det finns väl av alla kategorier.. Men iaf. Om du trivs med ditt fbl sto och söker någe liknande så tycker jag arab skulle passa bra. De brukar ju vara lite mindre med. Iallmänhet då å inte lika svårfödda som fullblod.
Men om du vill ha en häst som du "komma någon vart med" kunna tävla och utvecklas i över LB tycke jag du ska köpa ett utbildat fullblod, lättare halvblod å vist kan de få vara inslag av arab oxå om du tycker om detta. Men de är inte avlade för att hoppa å rida dressyr i grunden (även om de som sagt kan bli mycket fina på lägre nivå), men annars passar de bättre till distans och western. Självklart finns de undantag!

Själv skulle jag valt ett nättare hbl, de finns ju i alla olika modeller och har dessutom förutsättningen att bli riktigt bra i alla önskade grenar, e inte lika svårfödda som fbl, många hbl har ju mkt insalg av fbl!

Men som sagt smaken e som baken, dvs delad så välj det du känner passar dig bäst! Det är du som ska leva med hästen. Den kommer ta mycket tid och kosta mkt pengar i vilket fall, men jag anser att de ger tusenfallt tillbaka!!
Smart att ta en inte allt för ung häst som första häst å som sagt som redan har gjort lite dvs läromästare!

Annonsera efter din "drömhäst". Beskriv hur du vill att den ska vara, ålder, ev. färg (om du har önksemål) Hur din ridförmåga är, hur ditt stall är osv. Jag har själv annonserat efter häst samtidigt som jag letade själv. Jag fick många olika förslag. En del tittade jag på och andra skippade jag direkt. Det komiska var att samtidigt som jag såg en annons som jag blev intresserad av fick jag mail om samma häst av ägaren. Jag köpte den efter ett par provridningar. Jag är helnöjd.:love:

Jag tycker, personligen, att det känns tryggare att köpa än att vara fodervärd. Då har man ingen hästägare att hamna i konflikt med om det skulle uppstå problem. I och med att du har ägaren till din nuvarande medryttarhäst och säkert fler andra kunniga människor omkring dig har du stöd av dem när du behöver råd. (Vilket du annars kanske fått av hästägaren om du skaffar foderhäst.)

Jag tycker att fodervärdskonceptet är bra ...
.. om man kan leva med att ha häst på lån.

Det kan vara en bra möjlighet att få känna på egenhäst.
Det är i regel enklare att säga upp ett avtal (beroende på vad avtalet säger så klart) än att sälja om man inte vill ha kvar hästen (om hästen skadar sig, inte passar en osv)

Nackdelarna som gör att jag personligen inte vill ha foderhäst är den att hästen facktist tillhör någon annan.

Foderhästar är till låns och ägda hästar bestämmer man till fullo själv över. En annan nackdel är att utbudet på saluhästar är större än aktuella foderhästar.

Skälen till att man lämnar ut på foder brukar vara att man av sentementala själ inte vill sälja alternativt att man har tänkt att nyttja hästen själv i framtiden. Man lånar altså ut på viss tid. Man kan aldrig vara säker på mer än vad kontraktet säger ...

Blir mer och mer övertygad om att det är bättre att köpa häst än att ta på foder. Finns säkert många, många fall där det gått utmärkt med foderhäst men som sagt, det är ju trots allt någon annans häst man har då.

Det där med att både annonsera själv och titta på hästar som redan ligger på annons var ett bra förslag. Det ska jag absolut ta till mig.

Och betr fullblod vs halvblod får jag väl helt enkelt försöka känna mig fram. Antar att när man väl fastnar för en speciell häst spelar det inte så stor roll vilket det är. Huvudsaken är ju att man trivs bra ihop med sin häst och att hantering, ridning mm funkar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag funderar på om det är dags att köpa häst. Innan jag börjar kolla annonser (och förälska mig i hästar jag inte har råd med) skulle... 2
Svar
33
· Visningar
3 579
Senast: Edla
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: NotlikeI
·
Hästmänniskan Ja, det här med att köpa häst. Det är så mycket att tänka på, när/hur/varför osv. Jag och sambon har börjat prata mer seriöst om en...
Svar
5
· Visningar
1 147
Senast: pulkaskurk
·
Hästmänniskan Hej - jag behöver hjälp! Letade länge och väl efter vart jag skulle posta det här - men hittade inget. Jag blir så frustrerad och arg... 2
Svar
26
· Visningar
6 224
Senast: Maqurell
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31