Köpa 5-åring, men ingen unghästvana.

V

vojlock

Har en bekant som har varit och kollat på en supermysig 5-åring, jättesnäll och trygg att hålla på med. Personen i fråga har ingen unghästvana alls utan har bara ridit snälla läromästare innan. Så min fråga är; Måste man ha unghästvana för att köpa en 5-åring?

Sv: Köpa 5-åring, men ingen unghästvana.

Inte om man har kunniga människor omkring sig och tränar för någon. Det är väl superbra att personen ridit mkt läromästare så hon iaf vet hur det ska vara.
Med rätt hjälp så absolut.

Jag köpte en fyraåring, och jag har ingen unghästvana. Min har däremot det, och hon hjälper mig flera dagar i veckan.

Jo, h*n kommer ha duktiga personer omkring sig och rida för instruktör 4 gånger i veckan, men kan tillägga att ryttaren bara behärskar skritt, trav och lite galopp i nuläget.

Sen är det ju bra om man har nån runt omkring en som kan "ta itu" med bångstyriga femåringar...Min erfarenhet är att de kan bli lite vrånga i den åldern och "glömma" att de är väluppfostrade trevliga hästar!

Jo, min undran är ju just om "alla" 5-åringar är/blir bångstyriga? Eller finns det undantag?

Ja...då får vi hoppas på att den här hästen är ett undantag då :angel:

Har träffat en hel del undantag. Huvudsaken är nog att man vågar och kan be någon om hjälp om man blir osäker.

Hoppas det går vägen :)

Hej!

Min nyblivna 6-åring har varit lika snäll hela tiden- den enda skillnaden på henne nu mot när hon var 4 (då jag köpte henne) är att hon litar på mej mycket mer nu. Hon har blivit lite mindre pigg också- men det kan ju bero på ovanstående det med.

/lavinia, som tycker att nån gång måste man ju skaffa en yngre häst- bara en är cool och det finns hjälp i närheten ska det säkert gå bra.

Jo, h*n kommer ha duktiga personer omkring sig och rida för instruktör 4 gånger i veckan, men kan tillägga att ryttaren bara behärskar skritt, trav och lite galopp i nuläget.

Att skaffa en femåring utan någon unghästvana ser jag inte som ett problem. Problem blir det nog snarare av den bristfälliga utbildningsnivån på ryttaren.

Ligger kunskapen på så låg nivå? Vad tolkar du in i det? Min sambo behärskade skritt trav och lite galopp efter några veckor när han red ut med mig förut :cool:
Har svårt att tro att en vuxen person som rider på bra läromästare med instruktör 4ggr i veckan endast kan detta...

Det går inte att svara ja eller nej på din fråga.

Det finns ju hästar som är idiotsnälla från början till slut och det finns hästar som aldrig någonsin blir lätta.

Men det visste du kanske :angel:

/Gg

Nä, personen har ridit i snitt två gånger i månaden för instruktör senaste året, innan hade personen ett långt uppehåll efter att ha ridit i flera år. Personen kommer rida för instruktör med den nya hästen ca 4 gånger i veckan, och har siktet inställt på att lära sig så mycket som möjligt.

Från hästen lär hon sig ju inte så mycket, det är ju snarare tvärt om att hon ska lära hästen så att den utvecklas.

En del tror ju att de kommer att utvecklas tillsammans med hästen när de köper en unghäst. Men så är det ju i regel inte om man inte har en väldigt duktig och engagerad tränare som direkt kan tala om var och när man gör fel eller rätt. Lite måste man nog kunna själv också eller ha en riktigt bra känsla för ridning i största allmänhet. :)

Men visst kan man utvecklas tillsammans med en unghäst men då är en förutsättning att man har en riktigt duktig tränare (som själv utbildar hästar till elitnivå typ) till hands stand-by. De är dyra och svåra att hitta tycker jag iallafall. Många är dessutom så upptagna att de sällan blir personligt engagerade i varken häst eller ryttare.

min är fem nu, han har varit lika snäll hela tiden, otroligt rar o bussig häst. Så jag tror absolut att det går bra med rätt hjälp, en femåring tänker jag inte direkt som en unghäst heller.

Man kan ju egentligen undra varför vi diskuterar en person som inte själv tycks se något problem med situationen och som inte gjort något ont. Det har blivit lite hysteri det här med att man nästan ska vara proffs för att ha häst/hund/katt whatever, utom barn då för det är ju en mänsklig rättighet?

Jag börjar tro att vi överdramatiserar allt möjligt. Känns skönt att jag är i den åldern att jag är förbi det där. Folk får väl testa och lära sig av sina misstag/erfarenheter. Jag var inte heller något proffs innan jag köpte min första stora häst som dessutom var ganska ung. Vi utvecklades enormt tillsammans då hon hade talang för hoppning och jag hittade en bra tränare.

Vilket är TS bekymmer? Är hon uppriktigt orolig över köparen eller bara avundsjuk?

Ryttaren siktar med all sannolikhet inte på VM och hur svårt kan det vara att rida en häst för hobbynivå?

Nej, grattis till hennes nya häst och hoppas dom får kul ihop. :)

/Gg

En femåring är visserligen ung, men jag tycker inte den kan räknas som unghäst. Den bör ju vara grundutbildad!

Dessutom har köparen kunnigt folk omkring sig och ska rida för instruktör. Förutsättningarna kunde vara mycket sämre!

kl

jag ser inte alls ngt problem i den här frågan?

Det finns folk som hållt på med hästar hela livet men inte är lämpade att ha en ursnäll 15 årig läromästare ens och det finns folk som hållt på m hästar bara 5 år men har mer känsla för det och lyckas kanon med de flesta hästar.

Sunt förnuft och folk att bolla med samt BRA tränare :bow:

Jag köpte mitt halvblodssto när hon var 5 år gammal och endast riden i cirka 1 år och jag hade ingen unghästvana. Det blev en del problem i början men med hjälp utav en duktig tränare så kom vi både framåt i utbildningen. Jag hade ingen som helst unghästvana innan jag köpte mitt sto. Jag tror att om man bara har en duktig tränare att träna för regelbundet så är det nog inga som helst problem att köpa en unghäst, tvärtom så tror jag att det kan vara en spännande och lärorik resa att utbilda både sig själv och hästen samtidigt.

Eftersom du säger att hon bara behärskar skritt, trav och galopp så blir jag ganska tveksam. Då är mitt spontana råd att hon borde lära sig att rida en häst i rätt form först för det är viktigt på alla hästar samt kunna grundövningar i alla fall ( sidoförflyttningar, böja, ställa och liknande)

Annars tycker jag inte att man måste ha unghästvana när man köper sin första unghäst. Någon gång ska ju vara den första. Har man dessutom bra och kunnigt folk omkring sig och tar hjälp av instruktör så är ju det klockrent.

Min första häst köpte jag som treåring och jag hade ingen unghästvana. Men jag hade ridit i 19 år och varit mycket bland unghästar och iaktagit och handskats lite med dem rent vardagligt. Dock inte ridit och utbildat eller satt mig något större in i deras värld.
Precis som din vänn hade jag mycket kunnigt folk till hjälp och hade instruktör varje vecka. Hästen i fråga var också förvånansvärt okompliserad och allt gick hur bra som hellst. Sen hade jag haft mamman innan på foder så jag "kände" hästen sen föltiden, annars hade jag nog inte gett mig på det projektet utan mer kött på benen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 327
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 070
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 454
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 036
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka