Sv: Köpa 5-åring, men ingen unghästvana.
Eftersom du säger att hon bara behärskar skritt, trav och galopp så blir jag ganska tveksam. Då är mitt spontana råd att hon borde lära sig att rida en häst i rätt form först för det är viktigt på alla hästar samt kunna grundövningar i alla fall ( sidoförflyttningar, böja, ställa och liknande)
Annars tycker jag inte att man måste ha unghästvana när man köper sin första unghäst. Någon gång ska ju vara den första. Har man dessutom bra och kunnigt folk omkring sig och tar hjälp av instruktör så är ju det klockrent.
Min första häst köpte jag som treåring och jag hade ingen unghästvana. Men jag hade ridit i 19 år och varit mycket bland unghästar och iaktagit och handskats lite med dem rent vardagligt. Dock inte ridit och utbildat eller satt mig något större in i deras värld.
Precis som din vänn hade jag mycket kunnigt folk till hjälp och hade instruktör varje vecka. Hästen i fråga var också förvånansvärt okompliserad och allt gick hur bra som hellst. Sen hade jag haft mamman innan på foder så jag "kände" hästen sen föltiden, annars hade jag nog inte gett mig på det projektet utan mer kött på benen.