Köpa 5-åring, men ingen unghästvana.

Sv: Köpa 5-åring, men ingen unghästvana.

Precis som med de flesta frågor så finns det inget svar som är det rätta svaret.

Jag har träffat en fd ridskoleryttare som skulle köpa sin första egna häst, hon var intresserad av dressyr.
Hon åkte och tittade på ett HBL, en valack, blev förälskad och bara Skulel ha denna häst. Ridlärarna som hon ridit för skakade på huvudet, det var Absolut en hopphäst och inget mer än så... mediokra gångarter osv osv...

Ridlärarna fick minsan bita i det sura äpplet...
Detta ekipage, den mediokra HBls valacken och den "normala" medelridskoleeleven kunde när jag såg dom rida som gudar...
Hästen var snyggt musklad, och när jag kom in i ridhuset så gjorde de just galopppiruetter där hästen tog ett steg i taget och verkligen var balanserad i varje rörelse och nu skulle hon tyvärr sälja honom för han räckte inte till. Hon fick söka köpare i tyskland för i sverige var det för få som kunde ha råd med honom. Hbls valacken som köptes in för normalpris...
Allt detta berättade en av ridlärarna, som skrattat åt hästen tidigare, för mig...

Men å andra sidan har jag också sett en hel del ekipage var dte gått alldeles fel, oavsett ålder på hästen och kunskap på ryttaren.

Det finns inget givet svar, det är helt upp till individerna, och hur mkt hjälp de kan få.

bara för att hästen är lugn och enkel just nu och där han är van att vistas så betyder det inte att den kommer fortsätta vara lugn när den flyttar............ dessutom är 5 år den värsta trotsåldern där hästen provar sina egna och andras gränser!

så man behöver väl inte ha erfarenhet av unghästar men man måste kunna klara av svårigheter och problem utan att bli rädd eller arg. vad gör din kompis om hästen blir nervös i nya stallet, vägrar att gå in i spolspiltan och står på bakbenen när hon försöker rida ut? klarar hon inte av såna situationer ska hon absolut inte ha en unghäst (kanske ingen häst öht...).

Alla hästar, oavsett ålder, testar sina nya ägare/ryttare. Hästköparen i det här fallet har tydligen erfaret folk runt sig som kan ställa upp med råd och mer handfast hjälp. Är hästen ordentligt grundriden och grundfostrad tycker jag inte åldern i sig talar emot ett köp.

Hej igen!

Tack för alla svar! Min bekant var och tittade på hästen en gång till i veckan. Den här gången hade hon tagit med sig några väldigt duktiga hästmänniskor, och tur var väl det för det visade sig att säljaren försökte sälja en knappt ridbar häst! Min bekant provred inte hästen första fången hon var där utan tittade mest och såg några saker som hon tyckte var konstiga med hästen och påtalade detta för ägaren, ägaren föreslog då att hon kunde göra en besiktning på hästen, ägaren själv hade aldrig märkt någonting anmärkningsvärt utan berättade vidare vilken frisk och fantastisk häst det var (vilket inte stämde). Hur som helst, veterinärbesiktning gjordes (min bekant kunde inte vara med och veterinären var en veterinär som ägaren ringde in). Hästen gick igenom utan en enda anmärkning. Men för att göra historien kort så visade det sig att hästen hade ett par ALLVARLIGA fel, som en veterinär borde se direkt. Det blev inget köp, och min bekant är väldigt glad att hon hade erfarna hästmänniskor med sig och inte litade blankt på säljaren. Men vilka människor det finns där ute... :(

det beror väl lite på hur bra hon rider.
min andra häst var en 5-åring och innan dess hade jag aldrig suttit på en yngre häst, men det gick jättebra. :D

Som jag skrev så kan hon bara grunderna, skritt, trav, galopp och ställning, rider lite smått i form med.

Senast ändrad av en moderator:

Nu vart ju köpet inte av men jag tycker att unghästvanan inte är nyckelfrågan.
Men erfaren ryttare på oerfaren häst och oerfaren ryttare på erfaren häst tycker jag verkligen är något att gå efter.

Om andra rider och utbildar hästen åt henne, eller om hon rider på andra hästar utöver det och lär sig vid sidan om så visst kan det bli jättebra. Men jag tror inte att hon kan lära hästen (eller att hästen kan lära henne) saker som ingen av dom vet hur dom ska göra. Oavsett hur duktig instruktören är. Man ska ju aldrig säga aldrig men..

Som westernryttare så ser jag inte en 5-åring som unghäst.
Som 2-3 åring ja..men inte 5-åring.

Har en bekant som har varit och kollat på en supermysig 5-åring, jättesnäll och trygg att hålla på med. Personen i fråga har ingen unghästvana alls utan har bara ridit snälla läromästare innan. Så min fråga är; Måste man ha unghästvana för att köpa en 5-åring?

Någon gång måste ju vara den första ;) Kan man få råd och stöd utav en kunnig människa så naturligtvis kan man köpa unghäst och en 5-åring är väl lagom "unghäst" att börja med

Det är ju erfarenheter som gör att man växer som människa med allt vad det innebär bara man inte köper en allt för svår häst så ska det väl inte vara några konstigheter

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 331
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 074
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 468
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 036
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka