Köpa bärbar MAC, hjälp!

skuggi

Trådstartare
Ja, snälla buke, om man kunde få lite tips och råd?

Är inte MAC-användare sen förut, men jag har blivit less på dessa PC:s som kraschar för minsta lilla och håller max ett år.
Så nu blir nya jobbdatorn en MAC.

De flesta av våra arbetsverktyg är webbaserade, men jag vill ju ha lite prestanda ändå, kan ju hända att man vill klippa lite film, redigera lite bilder osv.

Air är ju liten och smidig, men jag tror ändå det får bli en Pro just pga prestanda. Men då undrar jag följande:

Standard HD på Pro är 500GB seriell ATA, man kan välja (för dyra pengar) en SSD istället, skulle isf bli 256GB SSD.
Jag har inte behov av stora lagringsutrymmen, det har vi extern HD för, men såklart vill jag att vanliga program osv ska få plats. Men 256 borde ju räcka.
Frågan är om man "ska" ha SSD?
Fördelar/nackdelar?
Jag vet att de ju utan rörliga delar borde vara säkrare, men hur mycket säkrare så att säga? Jag vill ju kunna bära omkring datorn i väskan i viloläge, och då inbillar jag mig att det är stor risk att jag sabbar SATAn?

Hjälp mig tänka lite, vad skulle ni valt?

Sv: Köpa bärbar MAC, hjälp!

1. Det heter Mac. MAC är något helt annat.
2. För hållbarhet är det inga problem med en vanlig disk. Fördelen med SSD är inte hållbarhet (om man inte räknar industri-PC och liknande förstås) utan prestanda och tysthet. Den andra punkten är dock meningslös för en laptop där den enda lilla 2.5" som sitter i ändå är förhållandevis ljudlös.

1. Men ojdå, jag ber som hemskt mycket om ursäkt! TUR att du ändå förstod vad jag menade, hoppas ingen Mac tog illa upp att jag kallade den för MAC..
:cool:

2. Så prestanda är skillnaden alltså, ok, tack.

SSD:n är snabbare om du jobbar med tunga saker. Jag är webbutvecklare och vår utvecklingsmiljö körs i en virtuell maskin (en dator i datorn, kan man säga) och där gör SSD:n stor skillnad.

Annars så prioriterar jag utrymme framför snabbhet, en vanlig hd är alldeles tillräckligt snabb för mig. Har haft 4-5 bärbara Macar och inte sabbat en enda hårddisk pga att jag bär omkring datorn i viloläge. Då borde varenda hårddisk rykt med tanke på att jag nog stänger av datorn en gång var tredje månad eller så, och bär runt på den varje dag. :p

Tack jättemycket för begripligt svar! :love:

Nej, så tunga grejer jobbar jag absolut inte med. Då är det väl inte värt att dra ner så mycket på utrymme och dessutom betala så många tusenlappar extra antar jag.

Det är inte så att man kommer känna om ett år att SATAn är ute och att man verkligen booorde tagit SSD?

Funderar också lite kring Airens flashminne, min man har "hört" att flashminnen typ bara har ett visst maxantal transaktioner innan den dör. Var väl om US-pinnar han hörde, men då undrar man hur Airens HD står sig i längden.
Någon uppfattning om det?

Det är inte så att man kommer känna om ett år att SATAn är ute och att man verkligen booorde tagit SSD?

Det tror jag inte, och skulle du känna så ändå går det nog att byta hårddisk då. På Macbook och Macbook Pro är hårddiskbyte jättelätt och tar väl max ett par minuter om man är van, en kvart om man aldrig gjort det förut. Macbook Air vet jag dock inte, kan tro att det är svårare.

Funderar också lite kring Airens flashminne, min man har "hört" att flashminnen typ bara har ett visst maxantal transaktioner innan den dör. Var väl om US-pinnar han hörde, men då undrar man hur Airens HD står sig i längden.
Någon uppfattning om det?

Tyvärr inte, men jag skulle inte oroa mig. Folk på kontoret har upp till tre år gamla Macbooks med SSD-hårddisk, och ingen av dem har haft problem. :) Fast jag vet i och för sig inte om de köpte datorerna med SSD-diskar, eller om de bytt ut dem i efterhand.

Skönt att höra att de är lätta att byta, då kör jag på SATA så länge.
Tack jättemycket för hjälpen! :bow:

1. Tja, i det här fallet var det ju uppenbart vad det handlade om ändå men sen ibland kommer det folk som tror att Apple var en av grundarna av internet eftersom "alla datorer har en MAC-adress"...

Ang. begränsat antal transaktioner: det gäller bara skrivningar men för sådana stämmer det att allt flash har en begränsning. Nya minnen har dessutom färre cykler än de äldre, men samtidigt blir algoritmer och stöd i mjukvara bättre så för tillfället har det planat ut. Att säga hur länge en viss SSD håller är dock inte så enkelt då det beror på användningen. För normal användning är det dock inget problem. (Den typ av SSD som sitter i servrar är dessutom vanligtvis av en annan sort så inte jämförbart i det avseendet.)

Ang. bära runt i viloläge: disken spinner ner när datorn försätts i viloläge så bara samma risker som att bära runt den avstängd.

Stereo: antingen har ni för lite RAM i maskinerna eller är det applikationen i sig som tjänar på snabb diskåtkomst. But now I'm just nitpicking...

Stereo: antingen har ni för lite RAM i maskinerna eller är det applikationen i sig som tjänar på snabb diskåtkomst. But now I'm just nitpicking...
Det är nog applikationen som tjänar på det, det skrivs ju en hel del till och från den virtuella maskinen så jag antar att det är därför det blir en så pass märkbar skillnad. Vi har alla 4GB ram, men den maskin som jag sitter på nu har en vanlig hårddisk och den upplevs verkligen som betydligt långsammare än de som har SSD-diskar.

Det kan väl tilläggas att man vid "normal" användning lär behöva byta dator innan en SSD går sönder på grund av för många skrivningar. Men självklart kan ju alla komponenter gå sönder i förtid, oavsett beräknad livslängd.

256GB räcker långt, så länge du inte har mycket bilder/film eller liknande som du ska spara på hårddisken. Räknar inte med spel, eftersom det skulle vara en jobbdator. ;) Antagligen skulle det nog räcka med 128GB också, beror visserligen på hur mycket utrymme du utnyttjar idag.

Knapplån, det jag har sett som fördel med SSD är att OM den går sönder så kan du hitta filerna igen, min SATA gick sönder och har jag tur så in i den så kan jag kanske rädda några procent, men med den nya så kan jag rädda dom ändå. (har jag fattat rätt då?)

Beror helt och hållet på felet så går inte säga generellt. Visst, de mekaniska fel som kan uppstå i en klassisk disk slipper man men det finns gott om nya felfall för att kompensera.

kl

Lånar tråden lite! :D

Ska också köpa en ny Mac Book då jag är så in i h*lv*t*s less på min nuvarande! Det är inget fysiskt fel på den (inget hittat vid inlämning i alla fall), det finns inga virus på den men ändå kraschar den med jämna mellanrum. Innan den kraschar tar den tag i allt jag för musen över, hoppar runt när jag skriver, markerar det skrivna osv osv osv. (Det är ett under att jag kommit såhär långt i mitt nuvarande inlägg.) Nåväl, den är ändå 3 år gammal och har varit med om en del så det kan jag förlåta den för.

Nu till min huvudfråga :angel: Vad gör storleken på processorn för skillnad? Jag kommer använda datorn till skolarbeten, surfa, ladda ner från internet och ja.. helt enkelt vanlig hobbyanvändning. Vilken skillnad gör det för mig att ha en 2.3 eller 2.7 GHz processor?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka