köpa beg. transport

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare piggis_83
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 214
P

piggis_83

Ja nu MÅSTE jag bara ha en egen transport :) har kollat lite annonser.

Jag vill ha en boggie o helst "välkänt, beprövat" märke, typ star, kylinge el boj. Jag är faktiskt lite skeptisk till de nya, utländska märkena för ingen vet ju hur kvaliten är på dem, men men det är en annan diskussion! sen har jag inte sagt att nämnda märken är SUPER... men de är iallafall beprövade.

Frågan är vad jag ska kolla extra på? Om bromsar, golv osv är bytt? Jag har inte tänkt mig en alltför gammal släp, svårt att säga men kanske inte äldre än 10 år helst. Vill ändå ha lite "kvalitet".

Vad tror ni de ligger prismässigt? sadelkammare eller ej kvittar. Kan ha max 1500 kg totalvikt o jag kommer bara köra en stor häst samtidigt. har sett priser på runt 50' om de är typ runt -00 o av nämnda märken. Ok pris?

Det verkar ju inte som att värdet sjunker SÅ snabbt på beg. transporter om man jämför med nypris?

Sv: köpa beg. transport

Jag är inne på min tredje Startrailer. Tycker dom är jättebra. Hade en enkelaxlad Värmlandsvagn förut men min Star med boggi går lättare att dra än VV. En annan sak med Star är att dom har fällbara bommar utifrån. Kan vara bra om olyckan är framme...

Jag har en Ifor Williams, boggie, och jag skulle aldrig byta bort den! :love: Den är bra konstruerad, lätt att lasta själv, extremt stabil och genomtänkt! Det bästa köp jag gjort! :D

Kolla golvet under mattan, spolar man inte rent så blir det förstört av urinen. Bromsarna är ju viktiga också som du säger. Prova att backa släpet, vissa kan kärva mycket och krångla, går ju visserligen att fixa. Kolla så att mattan är hel, inga revor som hästen kan fastna i 8har hänt mig....). Kolla utsidan också på känsliga områden, t.ex. där det stänker upp smuts och så. sen kan det ju va bra att ha koll på belysningen, ofta glapp i många vagnar. allt går ju att fixa, men man vill ju veta vad man betalar för :)

Har du inte han Eriksson i närheten av dej, han har välle massor med svenska märken?

vv avråder jag dig ifrån i alla fall. Mörka och skrangliga låter mycket gör de med. En budgetvagn till ett icke budgetpris enligt mig :devil:

Köpte mej en Star för 1 år sen. Den har bara fungerat super. Aldrig varit något problem.

O som du säger, de ligger runt 50' de som är minst 4-5 år gamla. Tycker själv att det är ett helt ok pris, du lär få tillbaka samma pengar när du säljer det, om det inte är jättegammalt då, vill säga.

Lycka till!

Glöm inte att kolla hjulaxlarna så att de inte är sönderrostade, det kostar skjortan att byta ut två stycken.

Min förra transport (VV-91) blev underkänd på besiktningen 2002 och när jag då kollade priser för att byta hjulaxlarna så skulle det kosta ca 10 000 kr att byta båda (verkstadspris). Byta själv är givetvis billigare men det var inget alternativ... Så jag sålde den ca 8 000 kr billigare än vad motsvarande helt OK transport skulle ha kostat till en gör-det-självare och köpte mig en sprillans ny Dalavagn istället.
//marti

ninsan: jo jag ska besöka honom tänkte jag! :) han har en del, men det är nog lite varierat utbud och mkt enkelaxlade och jag vill ha en boggie. men visst har han transporter! :d

tack för alla råd! man vill ju gärna va lite "förberedd" på vad man ska kolla efter o så ingen :devil: lurar mej :D

nej vv har jag oxå hört "för mkt" om...

Köpte en Reko boogie,ätt begagnad hos E för 1,5år sedan!
Ett mkt bra köp,mkt släp för en inte så hög peng!
Tror han säljer nya Reko också och jag tror du kan få en sprillans för 50"
Lycka till!

Jag är mkt förtjust i Trane, jättefina att dra, ligger stadigt och bra redan som enkelaxlad och den har hög lastvikt i förhållande till totalvikten. (750 kg lastvikt på 1300 kg totalvikt, enkelaxlad).
Kolla golv framförallt, det kan kosta några kr att byta, begär besiktningspapper från senaste bes.

UMEÅ-släpet:love: , en transport att lita på:D ;) :cool:

*kl*

Jag fick en begagnad Star Diamant i hostas. Den ar TOPPEN!
Robust och stadig pa alla vis. Det enda som ar dumt ar att totalvikten ar sa hog, sa jag ska vaga ner den, for bilens skull. E-kort maste jag ha anda.
Jag rekommenderar Star varmt. Latthanterliga bommar, mellanvagg, dorrar osv osv. Dessutom ar den stor och ljus och hasten trivs bra.

Lycka till!!

Liknande trådar

Utrustning Till hösten blir det kanske att vi skaffar egen transport, antingen ny eller beg. Har läst på lite om säkerhetsdetaljer på bommarna och...
Svar
12
· Visningar
1 226
Senast: skuggi
·
Utrustning Vad ska man tänka på då? Att kolla så golv, ramp, väggar etc. är i bra skick, inget i transporten hästen kan skada sig på, bra...
Svar
5
· Visningar
1 726
Senast: Bison
·
Utrustning Har börjat kolla på att köpa en egen transport då jag är less på att behöva hyra av andra. Det jag söker är: en (begagnad)...
Svar
11
· Visningar
1 940
Senast: pulkaskurk
·
Utrustning Jag har köpt häst och anser att jag behöver skaffa transport. Kommer åka i snitt kanske 1ggr/vecka och har i princip bestämt mig för...
Svar
16
· Visningar
4 029
Senast: Jazza
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?
  • Hingstvalsfunderingar 2025