Att köpa sin första transport - vad välja?

steve

Trådstartare
Jag har köpt häst och anser att jag behöver skaffa transport. Kommer åka i snitt kanske 1ggr/vecka och har i princip bestämt mig för boggie. Jag är helt nybörjare på transport och har ingen koll alls på vilka märken som är bra, så tips på vilka märken som kan vara bra begagnade mottages tacksamt. Har tänkt lägga kanske 25' men vill inte heller ha en sån där fancy transport med massa extra funktioner.

Har kollat runt lite på begagnatmarknaden och har bl.a kollat på värmlandsvagn boggie -97 och boj boggie -97 dock med defekt gummimatta (aluminiumgolv). Vad skulle ni valt? Hur illa är det med en dålig gummimatta? Har annars hört bra om boj.. Eller ska man kolla vidare? Några tips i övrigt vad man bör passa sig för?

Tack på förhand!

Sv: Att köpa sin första transport - vad välja?

Titta först o främst på transportens skick. För 25' får du troligtvis åtgärda rätt mycket om det är en halvny vagn. Köper du en riktigt gammal kärra så är den säkert redan renoverad för det priset. Jag hade hellre valt en totalrenoverad riktigt gammal kärra än en halvny som knappt är gjort något med.

Det viktigaste i min värld när jag letade transport förra året var golvet! Jag tittade inte ens åt transporter med trägolv. Det var Alu-golv eller inget :D Gummimatta kan man köpa ny. Tittar du däremot på trägolv-kärror med dåliga gummimattor så kan det betyda att piss har åkt ner mellan matta/trä och det kan vara förödande för trä't!!!! Ammoniak löser upp trä... Titta alltså under mattan, men oxå under kärran där salt/vattenstänk härjat. Kolla framförallt vid kanter, jag har sett hästtransporter där golvet varit som kexchoklad... :crazy:

Nu slutade det med att jag köpte en sprillans ny och jag har inget ångrat mig en sekund trots priset blev lite högre än planerat! Jag älskar min kärra -en Ifor Williams HB506, kan varmt rekomenderas. Att det är bakdörrar och fronturlastning underlättar tusenfalt och jag kör med lätthet iväg på två hästar ensam och är inte det minsta orolig. Hur de begagnade Ifor är vet jag dock inte? Men är dom som min är det värt att kolla upp!

Absolut, jag förväntar mig ingen toppkvalitet för det priset. Men det viktigaste är att det håller och att hästen trivs. Vissa renoveringar får man väl räkna med.

Vad räknas som en "halvny" transport? -97 känns ganska gammalt, funderar ändå på att åka och kolla på bojen.. Varför är aluminium så mycket bättre? Om mattan är trasig, finns det då risk att det har skadat aluminiumgolvet?

Läs den bautalånga tråden om transportrenovering. Då lär du dig en hel del.

Vi bytte golv (plyfa) på vår transport förra sommaren. Mycket enklare än väntat. Kanske bättre att göra en sådan sak själv så att man vet vad golvet är i för skick.
Om du köper en renoverad kärra så ta en med normalhögt/högt tak. De allra äldsta har lägre takhöjd.
Jag skulle kolla på de transporter som har panikutlösning av bommen. Kollar hellre på en äldre bra vagn som är renoverad på ett bra sätt, med bra material, än en halvny som man får göra något åt rätt snart.

Aluminium skadas inte av urin och är bättre av den synpunkten. Boj-kärrorna har gummiasfalt på golven och de säljer ett lagningskit som du enkelt kan lägga i om gummit är bitvis borta.

Är det stora delar av golvet som är utan gummi så torde det kunna bli halt för hästen.

Vi köpte en boggie värmlandsvagn. Den saknar säkerhetsbommar fram men det kan man lätt sätta in i vår 99'a. Kostar ca 2000kr.

Vi köpte den för 15" (prutade stenhårt) men kommer lägga ut flera tusen på den, bommarna, mer ventilation, fönster osv. :)

alugolv på ny vagn är väl ok, men se upp för de äldre. En säljare av hästtransporter berättade att han fått byta alugolvet på 2 inbytesvagnar. Det var 2 st 10 år gamla ifor Williams.

Å andra sidan ser man inte på aluminium när det är skadat o behöver bytas, plyfa är superenkelt att se/känna (kör kniven i det) på om det behöver bytas, en tjock välskött plyfaskiva håller i 10 år minst. Enkelt att byta också..

Värmlandsvagne har jag haft och nja, hade nog valt Boj hellre! Gamla plyfa VV har riktigt uruselt dålig ventilation.

Jag hade aktat mig för aluminiumgolv då det inte syns så enkelt att det börjar bli dåligt.
Minsta kontakt aluminium får med stål/järn så påbörjas en kemisk reaktion där aluminiumet pulveriseras. Aluminiumet har väl blivit bättre kvalite på idag men som gammal svetsare så skulle jag vilja veta vad det har för klassifecering, alltså en sifferkombination som talar om kvalite och vad det står emot, om det till exempel är syrafast mm.
Aluminium med åren mattas och försvagas och töjs ut, aluminium är den nästan i särklass mjukaste mettallen som finns. Släp med alugolv har en tendens att få ett högre ljud inne i transporten i synnerhet om man kör på grusvägar då alla stenar slår upp mot golvet.

Plyfa golv som sköts på rätt sätt håller säkert i 15 år, mycket lättare att se om det börjar bli dåligt.
Vill man ha ett golv med livstids garanti finns det möjlighet att lägga in sånt golv som det finns i Fautras släpen, det kostar inte så himla mycket att lägga i.

Å andra sidan ser man inte på aluminium när det är skadat o behöver bytas, plyfa är superenkelt att se/känna (kör kniven i det) på om det behöver bytas, en tjock välskött plyfaskiva håller i 10 år minst. Enkelt att byta också..

Värmlandsvagne har jag haft och nja, hade nog valt Boj hellre! Gamla plyfa VV har riktigt uruselt dålig ventilation.

Se till att transporten inte läcker in vatten (förstås), om man har lös matta ska man kolla under den ofta och vika undan mattan för att låta golvet lufttorka vid behov. Parkera inte transporten i högt gräs = fukt på golvet underifrån.

Finns säkert mer att göra.

om man har möjlighet olja golvet undertill, om man vill vara avancerad.
Se till att skravar mellan väggar och ram utvändigt är täta så det inte läcker in vattaen.

Precis som skrevs inte i högt gräs, vik upp mattan, låt inte blött strö ligga i transporten för länge.

Hur sköter man bäst sitt plyfagolv för lång livslängd? Vad bör man göra?

Jag kan inte påstå att vi gjort något särskilt för vårt golv. Sett till att transporten alltid stått bra, spolat ur den om hästen kissat i den (hände iofs sällan) och alltid haft den tom, inte något gammalt hö/halm som legat fuktigt därinne.
Sommaren -08 bytte vi golv. Min sambo ansåg inte att det behövdes men jag envisades.
Golvet var inte bra den allra sista decimetern längst bak men i övrigt är skivan utan anmärkning. Men den decimetern räckte ju, den var inte bra.
Plyfaskivan var då 19 år gammal.
Vi köpte transporten ny så jag vet vad den varit med om.

Men hur pass "dålig" kan golvet vara innan man bör byta? Har gått och köpt en transport där golvet är lite dåligt där skruvarna sitter. Skrapade bort det som var ruttet och lät det torka. Oljade sedan in golvet och tätade med silikon så det inte skulle läcka. Frågan är om det känns okej? Är som sagt bara dåligt på vissa ställen där skruvarna sitter men det kanske är dåligt nog? Transporten är från '99.

Detta funderar jag också på. Vårat golv på vår VV 99'a är också lite halvmjukt allra längst ut i kanterna, man får ner knivspetsen, men inte mer. Det låg blöt lera i dessa skarvar men vi sköljde ut allt och lät den torka. Nu har vi monterat in alu-skenor i kanterna för att förhindra att mer skit letar sig ner i skarven. Listen silikonas runt om för att inget skall kunna komma under den. Om detta är en bra lösning eller ej vet vi inte nu. Men tanken är att vi kör så här i ett år och om vi fortfarande gillar vagnen så byter vi golv och väggar senare. Golvet blir antagligen samma som i Fautras vagnar.

P1010248.jpg

Har släpet många och breda bärande balkar under golvet så är det nog inte farligt med lite röta, passa dock noga och byt genast om det går längre in!

Det kanske är svårt o se om rötan sprider sig när alu-listerna ligger där?

Senast ändrad av en moderator:

ja precis rengörning av trä golv? hej vi har en äldre modell på thule safir en startrailer -99 visst golvet va ok förutom i bakanten av kärran men inget allvarligt. gick igenom besikting med blanka papper. jag gör så här för att rengöra golvet. plockar ur gummimattan hänger upp den på något läpligt sätt. den spolar jag med högtryck. men trägolvet vätar jag ner med en mild vattenstråle och borstar ur vattnet. (måste jag säga att jag hissar upp kärran så mycket man vågar ifram för att få en bra lutning bakåt). sedan svabbar jag golvet rent med en golvmopp med milt medel typ golvrengörning låter den torka ur ordentligt innan ja lägger tillbaks gummimattan. visst ja vet inte om detta är en bra metod för att bevara ett trägolv men det känns bra att göra detta. så sköter man ett släp väl så kan man ha mycket glädje av en äldre trailer med trägolv. just det skarvarna blåser jag med trycklufft för att torka bort fukten.

Hej
Vad är det för slags golv i fautras vagnar? Och hur mycket är "inte så mycket" när det gäller kostnaden att byta till ett sådant?

Tack för din insats i transport-renoveringstråden, har lärt mig mycket av att läsa i den!

Liknande trådar

Utrustning Jaha, står i träsket, behöver en ny transport. Ber om ursäkt över en rörig tråd med mycket om och men. Vad är era bästa tips för att... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 456
Senast: _Taggis_
·
Utrustning Funderar lite på att byta transport. Har idag en Star Trailer Safir från 1997 som jag är väldigt nöjd med, men hade inte gjort något med...
Svar
13
· Visningar
1 200
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Vad ska man tänka på då? Att kolla så golv, ramp, väggar etc. är i bra skick, inget i transporten hästen kan skada sig på, bra...
Svar
5
· Visningar
1 726
Senast: Bison
·
Utrustning Nu tror jag äntligen det är dags att leta efter en ny transport. Men behöver lite hjälp med att hitta vilka märken som kan motsvara mina...
Svar
14
· Visningar
1 920
Senast: orion_x
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka