Sv: köpa begagnad sadel - vad kolla?
Om det är en Jaguar som blivit utvidgad i bomvidden, hade jag definitivt velat ha sadeln öppnad av välrenommerad sadelmakare innan köp. Detta för att Jaguar mig veterligen har en träbom med dubbla (ihopnitade) järn = när man pressar isär för att öka bomvidden finns risken att det blir glapp mellan järnen, vilket gör att saker och ting börjar röra sig och risken är att nitar och/eller järn går sönder.
Annars hade jag inte oroat mig mer än annars

. Kläm, tryck, känn efter (om järnet är av kan man ofta känna det om man trycker med fingrarna på sadelns undersida i fram. Inte alltid, men är det ordentligt av blir det lätt en kant som kan kännas). Flexar det eller låter konstigt (t.ex. knäpper eller knakar ordentligt) kan det vara läge att backa av eller iaf kolla upp saken.
Byta bom brukar gå att få gjort via sadelns tillverkare. Men ja, det innebär ju att sadeln, med grundsättning och allt, måste plockas isär = jag skulle vända mig till tillverkaren och inte till den lokala sadelmakaren (helt enkelt för att det är ett tidskrävande och därmed dyrt jobb - det blir vad jag fått veta betydligt billigare att skicka iväg sadeln).
Köplagen gäller ju vid köp mellan privatpersoner, men dels är det en fråga om att bevisa att säljaren inte visste att sadeln var trasig, dels är den inte tvingande - lagens villkor går att avtala bort. Köparen ska kunna förvänta sig att varan är användbar för det den säljs för (eller för det som likvärdiga varor kan användas till), men om säljaren uttryckligen säljer varan i befintligt skick, lär denne ha ryggen fri.