Köpa begagnade täcken?

MissFideli

Trådstartare
Kan ni tänka er att köpa begagnade täcken och liknande utrustning? Hur gör man med det sen? Vi har tvättmaskin i stallet, men räcker det? Osv... :p

Sv: Köpa begagnade täcken?

Varför skulle man inte kunna köpa begagnad utrustning? Jag gör det till mina hästar, men köper givetvis ny utrustning med, jag prioriterar lite olika vad som är värt att köpa nytt och begagnat osv.

Köper jag begagnad utrustning vill jag att det ska vara i bra skick och fräscht dvs nytvättat och helt! Läderutrustning ska vara hel och i bra skick, och även det rent och smörjt.

Det hela beror ju själv på vad man har för plånbok med just för tillfället, sen även vad man själv tycker.

Tänkte mer smittorisk osv. Ett täcke går ju aldrig att få helt rent från hästhår t.ex.

det har jag inte ens funderat på.

Utetäcken förederar jag otvättade, sliter så onödigt mycket på dem.

Kan ni tänka er att köpa begagnade täcken och liknande utrustning? Hur gör man med det sen? Vi har tvättmaskin i stallet, men räcker det? Osv... :p

Jag köper oftast ny utrusning men har köpt begagnad utrusning någon gång ibland, men då har det varit utrusning som enbart varit använt ett fåtal gånger..!!

Köpt något täcke någon gång och då har personen i fråga tvättat det innan hon/han skickat det.!
Benskydd har jag även köpt vid ett tillfälle , dessa var som i nyskick när jag fick dom.

Tycker det hör till säljaren att tvätta och göra iordning sina grejor de ska sälja innan de skickas iväg.!
För min egen del hade jag självklart gjort det om det var nödvändigt.!

Att köpa begagnade täcken och annan utrustning är inte annorlunda än att gå till secondhand och köpa begagnade kläder. Är man rädd för smitta är det bara att tvätta innan bruk. Mao. inget konstigt alls.

det har jag inte ens funderat på.

Utetäcken förederar jag otvättade, sliter så onödigt mycket på dem.

Om täcket slits i tvätten har du förmodligen en för liten tvättmaskin, den bör vara i storlek minst 15kg. Finns en firma i södra sverige som specialicerat sig på att renovera gamla tvättstuge- och industrimaskiner. Kommer inte ihåg namnet på firman, men sök på nätet "tvättmaskiner begagnade". Du kan också göra som jag brukade göra, trä en socka over spännorna på gjorden och fäst med gummiband. :)

det är impregneringen jag tänker på, den slits även hur stor maskin du har.
Därför tvättar jag inte utetäcken i onödan.

Jag både köper och säljer begagnade saker köper nytt med.

Jag väljer lite vad jag prioriterar att köpa nytt/begagnat, tex sadlar köper jag gärna bättre begagnade och hästtransport med så kan någon annan ta jätteraset i värdeminskning :)

Varför köpa nytt jättedyrt om jag kan köpa ett nästan nytt felfritt täcke för halva priset?

Däremot blir jag tokig på folk som ska sälja TRASIGA saker, herregud om det inte lönar sig för säljaren att laga varför skulle det då göra det för någon annan? :devil:

håller med dig. + att jag har lärt mig att mna INTE ska använda tvättmedel för det löser upp inpregneringen. Men man läser många här som faktiskt använder det och det verkar funka.

Mina täcken har aldrig läckt igenom, men spolas av och borstas av med rotborste.

Tycker ej det är fel att köpa begagnat ibland kan det vara bättre , exempelvis träns som är lite stela i början som har mjukats upp lite , vid konstant skötsel vill säga.!

Dock kan jag vara lite rädd för att bli lurad , exempelvis det jag köpt är redan förbrukat , får hem halvtaskig utrusning, står en sak och är en annan.!

:)

Det som sliter mest på impregneringen är sköljmedel. Åtminstånde äldre goretex laminat hade problem med detta då det vattentäta schicktet på insidan lossade från tyget. Förövrigt finns det många bra impregneringsmedel att köpa i sportbutiker, fast du måste då fråga efter impregnering till tält. Finns även att köpa hos endel hästsportaffärer, fast de är inte så pigga på det, de vill ju hellre sälja nytt täcke till dig.:)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en dressyr sadel (en ganska ovanlig här i Sverige) är en sommer remos musica 18tum som köptes ny sommaren 19 som jag...
Svar
1
· Visningar
325
Senast: DarkInNight
·
Utrustning Jag gillar montagehandskar men har aldrig riktigt hittat några favoriter. Jag gillar att ha ett ställe att köpa samma modell på hela...
Svar
13
· Visningar
767
Senast: jemeni
·
Hemmet Vad har ni för utemöbler? Vilket material och hur förvarar ni dem mellan säsongerna? Tar ni hand om dem på något sätt? Jag har aldrig...
Svar
17
· Visningar
931
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
630

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka