köpa eller sy bomlös pad? tips?!?

mataii

Trådstartare
Jag har precis införskaffat en freemax bomlös sadel, och skulle vilja ha lite tips och råd om paddar.
Jag tycker att utbudet verkar vara väldigt snålt, och framför allt ser dom som finns så extremt tråkiga ut :mad:
Vad har ni som har bomlösa för paddar? vad rekommenderar ni?
Någon som vet något om freemax egna pad? hur är den?
Såg att horze hade en jättebillig, som såg liten och nätt ut. Hur är den?

Kan man sy en egen möjligtvis? Har läst i andra trådar där folk har klippt till liggunderlag och stoppat in i sina nuvarande för att bygga upp ytterligare. Är det möjligt att gör en padd med endast detta material i?
Någon som sytt någon egen?

tacksam för svar;)

Sv: köpa eller sy bomlös pad? tips?!?

Tycker också att de som finns ser tråkiga ut, dessutom är de dyra, så jag syr egna :D

Det är dock mycket viktigt att skaffa ett par bra ilägg som ger ordentlig kanal och avlastar ryggen, de som finns i de billigare paddarna räcker inte till. Finns lösa ilägg att köpa från tex Torsion och Skito som är bra. Iläggen kan man flytta mellan paddarna så det räcker att ha ett par.

Några av mina paddar:

Img_1805.jpg

gulpad.jpg

clpad2.jpg.jpg

Så fina!!
Har möjligtvis något slags mönster? Jag är nämligen mönsterberoende om jag skall ge mig på något så utskuret. Rakt går bra utan men din skärning är ju helt underbar :bow:. Vill bara ha!!!!!
Jag har provat att använda gamla schabrak som mall men får det aldrig snyggt.

åh va tjusigt! Det översta var ju nam nam!

kan du möjligtvis ta en bild underifrån så man ser fickorna där du pluppat in inläggen. Hur har du vetat vart du ska sätta dom? Har du haft en riktig padd som mall?
Mera mera info!

Så fina!!
Har möjligtvis något slags mönster? Jag är nämligen mönsterberoende om jag skall ge mig på något så utskuret. Rakt går bra utan men din skärning är ju helt underbar :bow:. Vill bara ha!!!!!
Jag har provat att använda gamla schabrak som mall men får det aldrig snyggt.

Tack :bow:
Har inget mönster utan har sytt med en köpt padd som mall - något jag rekommenderar eftersom man bör vara noga med proportioner och avstånd, tex att kanalen mellan iläggen blir lagom bred, att fästbanden kommer på rätt plats etc.
Skärningen bak är gjord på fri hand. Det är hur lätt som helst om man gör ett enkelt mönster - rita linjerna på papper tills du är nöjd, klipp ut och använd som mönster.

tack tack :D
fickorna sitter på översidan. Har testat lite olika lösningar, här är de öppna hela vägen nertill och så fäster man med kardborreband (så är det på de köpta paddar jag sett):
Img_1799.jpg

Obs att iläggen inte är i på den bilden.

Här är en annan lösning där fickorna istället är öppna i framkant:
pad1.jpg

...så man liksom skjuter in iläggen framifrån:
pad3.jpg

Gillar den sista varianten bäst, så det är den jag gjort flest av.

tack så mycket! jag kanske får ta och köpa såna där lösa skitoinlägg. Tar emot lite, då dom ju är gigantiskt dyra! 750 riksadaler för några små skumbitar!! ujuj;)

För inte kan det fungera med enbart liggunderlag? Jag vet inte hur dom riktiga inläggen känns, så jag kan inte jämföra "konsistensen". Vad tror du?

Ja de är dyra men det är definitivt värt det! Materialet kallas 'memory-foam' och är av samma slag som Tempurmadrasser är gjorda av. När materialet är kallt är det rätt stelt och hårt, när de värms upp formar de sig exakt efter hästen. Ett hårt slag påverkar inte alls, medan ett långsamt jämnt tryck får det att ge efter. Dvs om man boxar till med knytnäven får man ont i handen ;) och inget syns på materialet. Tar man däremot knogarna och trycker hårt o sakta, ger det långsamt efter...tar du bort handen kryper det lika långsamt tillbaka.

Går inte att jämföra med tex liggunderlag som ju är helt stumt, eller skumgummi som blir helt platt vid tryck. Iläggen finns ju där för att bilda en kanal och lyfta upp ryttarens tyngd från hästens ryggrad, speciellt när denne belastar stigbyglarna. Då är det av största vikt att de verkligen avlastar.

Jag betalade ca 500 för mina med frakt från stall vrå

åh jamen se! Det var ju inte lika farligt!
Men det är inte samma som torsions va? Är dom bra?

Om jag inte är felunderättad så är det skito torsion har oxå.

Tror det är samma tillverkare på Torsion och Skito....men är inte helt säker.

TS, ring o fråga!

så det är alltså samma ilägg, men 250 kr skillnad?? Klart man väljer stall vrå :D
Får ringa o fråga på måndag:)

Ahh läckra underlägg. Häftigast var det neonflerfärgade:D

Tyvärr är jag superkass på att sy:( Men jag vill också ha snygga underlägg....

Nån som känner sig manad att sy lite åt mig??

Jag får nog försöka ge mig på det där, vet bara inte hur tiden skall räcka till. Paddar har jag ju några stycken.
Syr du ovanstycket i en del eller två, jag menar den delen som blir lock till facken? Jag ser att du har en ryggsöm men kan inte lura ut om det är två ihopsydda stycken.
Har du någon form av stoppning i nederdelen? I så fall vad har du använt?

Ovanstycket är i en del för att slippa knöliga sömmar i mitten.
Bästa att ha till stoppning är täckesvadd som man köper i metervara. Har även haft tunt täcke till någon (Ikeas billigaste), men det blir inte lika stadigt.

Tackar, då är det bara att försöka själv.
Hoppas jag kan få ett lika fint som dina är.

Här är två av mina hemsydda fodral, red på bara inläggen med ridgjord utan sadeln för å få lite bättre balans...:D
men den är tyvärr såld nu med fodralen så jag ska minsann beställa mig ett par inlägg till eftersom att jag har ett fodral kvar... hehe:D
Inspirerade av Kosmotanten!

Liknande trådar

Utrustning Har en freemax med tillhörande pad med ordentliga paneler men har nu tänkt att jag ska sy en egen pad med inlägg så jag kan ha vanliga...
Svar
6
· Visningar
2 075
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 27
  • Rumsväxter 2
  • Barn med magont

Hund, Katt, Andra Djur