köpa eller sy bomlös pad? tips?!?

Sv: köpa eller sy bomlös pad? tips?!?

Tackar!!! Det åkte tyvärr med sadeln men när jag får hem min nya bomlösa skall det sys hejvilt igen! (har ju trots allt en hel del tyg kvar...:D

*viskar* det blir en Espaniola... så då kan man sy vanliga schabrak på löpande, åsså får man arbeta ut nån snygg form till det...:D

Funderade på om man kan sy på fickor på ett köpt vanligt schabrak och stoppa in i iläggen. Kan det vara möjligt måntro, eller ser det mysko ut?
Jag vill inte överge alla mina fina schabrak :cry: :p

Schabraken är med största sannolikhet för korta :(

Däremot kunde det funka att sy lösa fickor för iläggen och fästa ovanpå schabraken med kardborre...fickorna kommer ju då sticka ut en bit men det kanske inte är hela världen?

Jag tror jag räknade med c:a 1,40 cm från nederkant över ryggen till nederkant ungefär åsså dubbla tyger så klart + nån form av stoppning/fyllning.
Alltså c:a 70 cm per sida om ryggen så att säga, men det beror ju självklart på vilken form du vill ha på schabraket, hur långa kåpor man har på sadeln o.s.v. vad som blir snyggast...:D

stoppningen ni har i "nederdelen", där paddiläggen inte ligger, har ni den där iläggen ligger också? eller är det tomt med bara ilägg där?

jag har skickat efter ett par ilägg som är på väg hem men jag har även hittat en padd till bomlösa som är av memoryskum, tror ni det skulle fungera att göra ilägg av den vanliga?

Jag har haft stoppningen i hela sidorna på schabraket så att säga och i och med att jag använt nåt tunt täcke ibland gjorde den glatta ytan att iläggen gled i bättre...:D

Jag plockar upp tråden igen :)

Är det någon som vet om hööks-padden fungerar till Freemax-sadeln?
(Vet att inläggen är dåliga, så det behöver ni inte påpeka. Ska bara ha padden tillfälligt, med skitoinlägg tills jag sytt en egen :) )

Hööks padden ska man undvika. Är tunn och har en tunn hård plastskiva i och det går inte att byta mot bra ilägg som skito och torsions.

ahaa....jag har inte känt på den själv, men hon i affären sa att det var hård skumgummi?
Går det inte att bygga upp den mer med ex. liggunderlag? Är bara nyfiken :)

Tror Börjes-padden passar bättre med Skito-iläggen i såfall. Om den passar till Freemax-sadeln vet jag däremot inte.
Iläggen i Höökspadden är i hårt skumgummi, tänk riktigt hårt tunt liggunderlag.

oh ok. Skulle man inte kunna fylla ut med lite mjukare liggunderlag el. liknande närmast hästen då? Läst att vissa tagit yogamattor?

hehe ok det är på det viset. Jag ska inte göra det, lugn bara lugn, jag var bara nyfiken :D
Det blir skito för hennes del till 100% :)

Liknande trådar

Utrustning Har en freemax med tillhörande pad med ordentliga paneler men har nu tänkt att jag ska sy en egen pad med inlägg så jag kan ha vanliga...
Svar
6
· Visningar
2 075
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka