köpa en travare

L

Lillilie

I stallet där jag har min nuvaraned häst står ett gammalt travarsto.. Hon är underbar att ha med att göra, när det gäller att pyssla och så. Ägarna i stallet tycker hon är till besvär för att hon inte klarar av ridningen. Detta pga att hon ar ont i ryggen, men ägarna påstår att hästen "inbillar" sig för att slippa jobba.. De har iaf beslutat att slakta hästen. Idag när jag var hos min häst fastnade min mamma för detta sto och vill hemsktr gärna köpa henne. Mest då till min lillebror, men även till sig själv. Om detta sker ska vi direkt ta ut en veterinär som får kolla hästen. Och är det så att hon inte kan bli ridhäst så vill vi iaf att hon ska få ett värdigt slut.

Så nu är min fråga till er! Hur hade ni gjort? Hade ni låtit dem slakta hästen för hon är till "besvär", eller hade ni köpt henne? Låter det som en himla dum idé från vår sida att köpa henne?

Kan lägga till att jag har lite erfarenhet av hästar med ryggbesvär... Så länge hon går att behadla eller inte lider av det förutom i ridningen så är det som sagt inget bekymmer..

Hoppas ni inte tog det sista fel:) Är väldigt tacksam för svar snabbt, då vi helst vill köpa henne så fort som möjligt för hennes skull.

Sv: köpa en travare

Har man ekonomin och kunskapen så ser jag inget fel med att köpa henne. Möjligen att det skulle hänga lite på vad för pris de vill ha för henne.

Ja, vi skulle säkerligen få henne för ca 1000 kronor. Jag tror även hon är mellan 19-21. Så om hon får det bättre kan hon säkert ha ett par år kvar i livet :)
Jag tog in henne idag och kollade lite på henne.. Hon är stel i benen och ryggen.. Men det kan bero på att hon nästan aldrig blir ompysslad utan bara får stå i hagen. När barnen ridit henne har det vart myyycket galopp, och det kan ske sisådär i gång i månaden. Resten av tiden får stackarn bara gå i hagen medans alla andra kommit in. Från och med igår har hon gått med endast min valack, så självklart tog jag in henne idag när hon stod och ville in. Hon behöver ju pyssel även om hon inte går att rida..

Tyvärr är det jättesvårt med sådana här hästar. Visst finns det en möjlighet att hästen rehabiliterar sig men det är också stor risk för att nuvarande ägare har fattat rätt beslut. Även om ni fick hästen gratis, så skulle det mycket väl kunna bli så att ev kliniska undersökningar visar att den är så drabbad av kroniska skador att den har för ont för att ens vara kvar. Då har ni lagt ut pengar på både köp, undersökningar, ev behandlingar och sedan utgiften att ta bort hästen dessutom.

Vi börjar bakifrån:

Hos oss kostar kadaverbilen 4600 kr inkl moms, vi har drygt 3 timmars körning i transport till närmaste slakteri (men då gäller det att hästen har pass i ordning samt att ni gjort ägarbyte (och för den delen, att säljaren till att börja med är registrerad ägare så att inte h*n skitit i att skicka in ägarbyte till STC får då står ni där med en häst som ni inte ens får ta bort)) där jag fick ut 612 kr på min 22-åriga kallblodstravare för 2 år sedan.

Besök på klinik brukar gå på en nätt summa (hältutredning för min gick på 3600 och UL på 1500 nu i vår, det gick på försäkringen så jag betalade självrisken på 2200 samt 20% av totalsumman men travhästar har sällan någon försäkring som gäller för hältor). Vi hittade ganska omgående området för problemet vilket inte så ofta är fallet, men då var min häst halt lågt så det fanns inte så mycket att välja på. På denna häst är frågan vad ryggproblemen beror på? Det kan finnas massor av problem, antingen sådana som orsakat ryggproblemen eller sådana som orsakats av ryggproblemen. Dessutom kan det vara så att ägaren faktiskt vet vad alltihop börjat med men inte talat om det för er.

ET här tar ca 1500 för inledande besök, därefter ca 800 för uppföljning, kan behövas flera.

Tänder, hovar kan behöva korrigeras. Hör ju till standardunderhåll men kan troligtvis inte skjutas på i detta fall.

Sedan är det köpesumman. Vad kan ni tänka er att betala för att få möjlighet att lägga ut pengarna enligt ovan samt tiden det tar att transportera fram och tillbaka?

Som ni ser är man fort uppe i 10 000, otvetydigt mer om man inte hittar grundproblemet direkt. Man ska vara ganska rik om man har de pengarna "över" så att man kan lägga dem på en så pass osäker utgång utan att det drabbar ens övriga ekonomi. Sedan tillkommer den mänskliga aspekten. Har ni kunskap att se om hästen lider när ni inte sett den i sin glans dagar? Kommer ni att ha hjärta att ta bort den om den blir gladare av pysslet men fortfarande har kroniska fel med smärtor?

Jag hurrar definitivt för dem som tar sig an rehabiliteringar och lägger den tid och de pengar som krävs för att få hästen att må bra, men då ska man ju verkligen få den bra. Att ha ett så blödigt hjärta att man lägger pengar på att förlänga hästens lidande, det tycker inte jag är förenligt med god djurhållning.

Jag önskar er hur som helst lycka till med ert beslut, och tycker det är hedersvärt att ni tänker tanken.

Om veterinär säger att chansen äe minimal att hon kommer repa sig, ja då tar vi bort henne.. Men samtidigt har jag en magkänsla att hon kommer repa sig..

Om veterinär säger att chansen äe minimal att hon kommer repa sig, ja då tar vi bort henne.. Men samtidigt har jag en magkänsla att hon kommer repa sig..
Finns ekonomin och önskemålet att ta hand om hästen även om hon kanske aldrig kommer att gå att rida mer så varför inte?? En ordentlig veterinärundersökning (jag som ogillar klinikåkande vid första bästa tillfälle skulle faktiskt röntga i det här fallet) måste förstås göras för att se hur hästen ser ut i ryggen t ex.

Jag tycker det är hedervärt att vilja ge en gammal häst en fin ålderdom, så länge man är beredd på vad det innebär: att den kanske inte kan ridas utan att ha ont, att den kostar även om den inte kan ridas, att den kan behöva dyra veterinärbesök, att det sen också kostar att avliva den när det är dags. Men ni verkar ju vara införstådd med det och beredda på det.

Man kan ju få ut en fin tid tillsammans med en häst även om den inte kan ridas eller bara kan promenadridas lite. Gos, promenader, bara trivas tillsammans... Om den har ridits så ojämnt (galopperat en massa en gång i månaden med barn som kanske inte rider så jättebra?) är det ju inte konstigt om hon är stel och har ont.

Hade jag tid, plats, energi och pengar nog skulle jag gärna ha en äldre häst i flocken som bara får ha några fina sista år utan krav på arbete. Men det är ju inte alltid det funkar. Lycka till hur ni än gör.

En annan sak är ju också att det kan vara väldigt lärorikt att ta sig an en äldre häst och försöka ge den ett bättre liv. Vilket foder passar, ska den masseras, hur ska den motioneras, hur ser tänderna ut osv. Och känslomässigt kan det vara mycket tillfredsställande att ta hand om ett djur och försöka ge det ett bättre liv - jag tror helt på att vi människor mår bra av att göra gott för andra, så länge vi själva mår hyfsat bra i grunden och orkar ge vidare till andra. (Ibland kan det t.o.m. hjälpa en att må bättre själv)

Om det känns rätt för er att köpa henne - köp henne innan det är för sent och ge henne all den hjälpen hon kan få! Vem vet? Hon kanske blir en kanonfin ridhäst med er som ägare. Om det skulle visa sig att hon inte håller för ridning kanske hon ändå kan få vara en god vän och sällskapshäst i er ägo?

En annan sak är ju också att det kan vara väldigt lärorikt att ta sig an en äldre häst och försöka ge den ett bättre liv. Vilket foder passar, ska den masseras, hur ska den motioneras, hur ser tänderna ut osv. Och känslomässigt kan det vara mycket tillfredsställande att ta hand om ett djur och försöka ge det ett bättre liv - jag tror helt på att vi människor mår bra av att göra gott för andra, så länge vi själva mår hyfsat bra i grunden och orkar ge vidare till andra. (Ibland kan det t.o.m. hjälpa en att må bättre själv)

:bow::bow::bow:

Och hästarna ger oss MASSOR tillbaka.. de gör så att vi orkar!!

Jag har vart ute och kollat hennes sadel. Om man nu kan kalla det sadel. Den ligger inte rätt överhuvudtaget! Den är för liten, och klämmer lite överallt. Tror det kan vara en av aledningarna till ryggvärken. Igår tog jag ut och tömkörde lite i skritt, bara för att hon skulle få göra något, kände sedan på ryggen igen, och den var lite mer avslappnad än innan. Hon blev jätteglad när hon fick komma ut:)

Ja, jag har tänkt med allting. Även om hon inte går att rida på, så kan min lilebror få lära sig saker på henne, genom att borsta och bara umgås med henne. Har suttit och tittat på lite foder och sådär. Har även lärt mig lite om massage, då min ponny hade ont i ryggen. Kommer även vara noga med att hålla henne varm, en äldre häst har ju som sagt lite svårare än yngre att hålla värmen.

Mamma och jag har pratat med varandra, och jag nämnde detta om kostnader m.m. Och båda är beredda på att göra allt för denna underbara häst. Nu ska vi bara prata lite med ägaren.

(Ibland kan det t.o.m. hjälpa en att må bättre själv)

Ja absolut! Just nu sitter jag här med en klump i magen, och ilska! Tänker på den stackars hästen som var så sönder biten och full av fästingar. Nu är hon nyryktad och går med flugtäcke på. Det lättar iaf lite.. :)

Du/ni verkar veta vad ni ger er in på. Så då skulle jag klart ta hand om den hästen om jag vore du.

Tack alla för svar. Har precis meddelat tjejen i stallet är vi är villiga att köpa henne! Så nu inväntar jag svar.

När vi fått svar på det. Kommer ni bli underrättade=)

Tycker det är jättefint av er att lägga både tid, kärlek och pengar på en gammal häst för att ge henne ett värdigt slut! :love::bow:

Men hallå... pratar vi inte om en häst som är i 20-års åldern? Varför lägga ned allt för mycket granskande på den. Vad jag förstår är det människor som tycker om hästen som skall köpa den, kan lite om rygg problem och skall ha den till sin lillebror och mamma (= en skogsrunda då och då, låter det som i mina öron) - inte till grand prix-dressyr.

Utifrån det "nya ägaren" skriver känns det ju som om de kommer ta väl hand om hästen, rida den lite mer om den mår bättre och låta den ha ett behagligt liv när ryggen stretar. Varken hästar eller människor lever sina liv helt utan fysiska åkommor. Vem sköter inte sin häst trots att man ibland har ont i ryggen, stel i axlarna, ont i huvet eller gud vet vad. En häst dör inte den heller om den någon gång blir utsatt för något som sedan ger lite sveda och värk.

Jag säger bara Grattis till hästen som får nya ägare och lycka till till de som skall ha den....

Om hästen redan är sjuk så är det med humant att ta bort den än att försöka få den frisk trots att det inte går.

Men L* säger ju att hästen är pigg och glad, blank och fin och tyckte det var kul att bli tömkörd... låter inte som en döende häst i mina öron

Liknande trådar

Hästvård Hej! För ca en vecka sedan började min ponny att hosta och någon dag efter att vi upptäckte hostan upptäckte vi även att hon snorar i...
Svar
9
· Visningar
1 503
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej, nu är det så att jag äntligen efter 10 års längtan ska få skaffa en egen häst. Jag är såklart jätteglad och extremt tacksam för att...
Svar
10
· Visningar
2 363
Senast: Beeboppe
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 883
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Sitter här hemma med ett dilemma som jag inte vet varken ut eller in på nu. Har funderat och funderat och kommer inte fram till något...
Svar
3
· Visningar
1 257

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Tillbaka