köpa en travare

Sv: köpa en travare

Hästar är överlevare, har de vant sig vid en viss nivå på smärta kan de tolkas som smärtfria fast de har ont.

Jag tycker det är helt självklart att gå igenom hästen på klinik innan köp. Även om jag köper obesiktigat får hästen SJÄLVKLART en rejäl, ingående hälsoundersökning (inkl. tänder) när vi har den i vår ägo.

Självklart kommer vi ta ut en väldigt duktig veterinär när den är i våra ägo. Alltså kanske redan nästa vecka. Och är det så att hon inte kommer klara ridning utan abar promenader, ja då får hon iaf bo kvar. Så länge hon INTE lider..

Jag hade köpt henne. Eftersom ni är beredda på att hon kanske inte är 100 hållbar men ändå är beredda på att köpa henne och ge henne ett värdigt slut (:bow: till er för det) så tycker jag inte heller att ni behöver göra vet-undersökning innan, utan kan ta det efteråt om det är ont om tid innan.

Om hästen redan är sjuk så är det med humant att ta bort den än att försöka få den frisk trots att det inte går.

Men jösses, det beror väl helt och hållet på vad det är för sjukdom :eek:

Tillägg: Såg nu att du skrev "trots att det inte går". Då håller jag helt och hållet med! Men det är ju så TS resonerar. Om hästen inte mår bra få den somna in.

Ja vi har tyvärr ont om tid. Och har därför bestämt oss för att köpa henne, och sedan åka till klinik/ta ut veterinär. Så fort hon är i vår ägo kommer allting ske.

Eftersom ingen annan frågat måste jag, hur mycket erfarenhet har du och din mamma?

Det är en väldig risk att köpa en sådan häst då det lätt kan rulla iväg i kostnader. Säg att de som äger henne nu har helt rätt, hon mår dåligt och chansen att hon ska bli frisk är väldigt liten - då står ni där med en häst som måste avlivas + veterinärräkningar, dvs kanske uppe i 10 000 och utan häst! Är det värt det?

Det är härligt att ni vill ge henne en chans, men kolla upp med veterinär innan ni köper...

Ägaren vet inte att hästen har ont utan menar att hästen bara "låtsas" för att den ska slippa jobba, därav de ska skjuta henne... Senast idag lät ägaren en tjej rida på henne.. Fick veta det efteråt och skrev till ägaren om att hästen faktiskt har ont i ryggen på riktigt... Men inget som de brydde sig om..

Mamma har inte jätte mkt kunskap, men lagom mkt för att veta att hästen inte "låtstas" och vet hur man ska ta hand om en häst. Jag däremot har hållt på med hästar sen jag var 4. Och har fått lära mig den "hårda" vägen. Jag har erfarenheter av unghästar, gamla hästar och hästar med alla möjliga problem, såsom rygg m.m.. Jag vet vart min kunskap ligger och skulle aldrig ta mig an en häst jag vet att jag inte kan reda upp.

Jag tycker att det låter som att du vet vad du ger dej in på och jag tycker att det låter hedersvärt av er att ta er an hästen...:laugh:

Jag hoppas ni får köpa henne och att allt går bra...

Vi gjorde lite likadant för ett par år sedan med en halvblodsvalack.. Min mamma fick den, såg allmänt skaltig ut och det var många som menade att den borde avlivas...(ägarna till stallet slog vad varje vinter om hurvida den skulle självdö eller inte...:crazy:) Det slutade med att mamma fick en kanonfin läromästare som hade ganska många oanade talanger på dressyrbanan...:laugh:

Lycka till!

Mvh Domino_s

kan meddela alla som följde tråden att vi inte fick köpa hästen. Deras dotter ville ha den att rida på, och det fick hon! Vi fick gärna ta oss an hästen på foder, betala veterinär m.m, men om dottern ville rida skulle hon få göra det när hon ville! Det kändes otroligt tungt, men jag sa till dom att iaf kolla upp hästen innan den rids.. Men inget gick in..

Stackars hästen, om den faktiskt har ont, om inte ägaren kollar upp henne innan hos rids. Jag hade verkligen inte stått ut med det :S

Tack alla för svar. Har precis meddelat tjejen i stallet är vi är villiga att köpa henne! Så nu inväntar jag svar.

När vi fått svar på det. Kommer ni bli underrättade=)

Inte köpa, tycker du kan få pålle, eller mot en symbolisk (mycket mindre) summa. De ser väl sin chans att slippa betala kadavertjänst etc, och i stället får en tusing och blir av med "problemet".
Betalar de vet besiktning och allt, så mja, okej..
Hoppas pålle inte har ont och får ett par fina år till!

Som TS skrev ovan fick de inte köpa hästen..

TS
Riktigt tråkigt, låter som att du och dina mamma hade goda avsikter och det är hedersvärt!

Hejsan.

Vad tråkigt att ni inte fick köpa henne, låter helt klart som ni skulle ge hästen ett bra liv och ta hänsyn till att den har ont. Nu kan man bara säga stackars, stackars häst. Vad hon måste lida nu när hon kommer ridas och ha ont och de säger att hon bara låtsas. Är så trött på sådana människor som bara slaktar hästar för de är "till besvär", eller för att de ridit sönder hästen. Eller rider dem fast de har ont och säger hästen låtsas. Det är avskyvärt och skamligt:cry:

/Elizabeth

Liknande trådar

Hästvård Hej! För ca en vecka sedan började min ponny att hosta och någon dag efter att vi upptäckte hostan upptäckte vi även att hon snorar i...
Svar
9
· Visningar
1 503
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej, nu är det så att jag äntligen efter 10 års längtan ska få skaffa en egen häst. Jag är såklart jätteglad och extremt tacksam för att...
Svar
10
· Visningar
2 363
Senast: Beeboppe
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 883
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Sitter här hemma med ett dilemma som jag inte vet varken ut eller in på nu. Har funderat och funderat och kommer inte fram till något...
Svar
3
· Visningar
1 257

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

• WE-tråden