Köpa föl eller unghäst?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare litenmama
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 3 630
Sv: Köpa föl eller unghäst?

Det som är allra viktigast när man köper yngre hästar eller föl är att se på mamman. Räkna med att fölet kommer bli mkt lik henne i alla fall i temperamentet.
Jag gjorde det misstaget en gång ,köpte ett föl u:ett tjusigt sto men som hade ett otrevligt sätt. Han hanterades efter konstens alla regler men blev aldrig någon trevlig ridbar individ.
Det stoet hade hamnat i avelsboxen för att hon inte gick att rida:devil: .

Sv: Köpa föl eller unghäst?

litenmama skrev:
Ingen mera med råd!!!
Snälla:D
Jag bara älska föl, föder upp själv, men jag tycker det är för tidigt att sära på mamma och föl för gott när de är 5-6 månader...Enligt min egen erfarenhet blir de mer harmoniska om de få gå med sin mamma om dagarna tills de är ca 9 månader....En del föl kan få beteendestörningar om de säras på för tidigt exmpl: luftsnappning...;)

Lycka till med ditt val

Liknande trådar

Ridning Jag har haft häst länge, hoppat lite i perioder. Dressyr och gångartsridning har jag inga problem med, klart jag kan utvecklas mer men...
Svar
3
· Visningar
390
Senast: Freazer
·
Träning Vi har ett problem som jag tänkte kolla om någon har tips på om detta går att lösa. Vi har en äldre ponny på 24 år som rids ca 3 dagar i...
Svar
2
· Visningar
372
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 528
Senast: Kajsalisa
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
635

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka