Köpa gård på vattentäkt! Förbud/Lösning

M

medusa1

Hej!
Funderar på och köpa en fin gammal gård som vi sneglat länge på som nu äntligen kommer bli till salu.
Problemet är att den ligger på ett inre vattenskydds område.
Har pratat med kommun och Länsstyrelse om hur reglerna kring hästhållning då fungerar.

De är eniga om att jag får ha hästarna på bete men får inte ha stall eller bygga lösdrift.

Stallet spelar inte någon större roll då jag tänk mig lösdrift som de går på idag (islandshästar).

Man skulle kunna söka dispans för ett vindskydd/
ligghall (dock tveksamt om det blev beviljat) då skulle jag kunna övertyga dem om att det fanns särskilda skäl??
Vilka de skulle kunna vara kunde de inte tala om.

De menade att hästskit och urin blev för koncentrerat vid vindskyddet.
Mocka o hålla rent dög inte.

Bajsa o pinka runt i hagarna var dock inga problem.

Nån som har erfarenhet av detta problem eller har nån smart lösning på hur jag skulle kunna utforma ett vindskydd som skulle kunna bli godkänt??

Vill så gärna ha detta underbara hus och det är kanonfin kuperad mark som älsklingarna skulle få bo på!!

Sv: Köpa gård på vattentäkt! Förbud/Lösning

Hej!
Funderar på och köpa en fin gammal gård som vi sneglat länge på som nu äntligen kommer bli till salu.
Problemet är att den ligger på ett inre vattenskydds område.
Har pratat med kommun och Länsstyrelse om hur reglerna kring hästhållning då fungerar.

De är eniga om att jag får ha hästarna på bete men får inte ha stall eller bygga lösdrift.

Stallet spelar inte någon större roll då jag tänk mig lösdrift som de går på idag (islandshästar).

Man skulle kunna söka dispans för ett vindskydd/
ligghall (dock tveksamt om det blev beviljat) då skulle jag kunna övertyga dem om att det fanns särskilda skäl??
Vilka de skulle kunna vara kunde de inte tala om.

De menade att hästskit och urin blev för koncentrerat vid vindskyddet.
Mocka o hålla rent dög inte.

Bajsa o pinka runt i hagarna var dock inga problem.

Nån som har erfarenhet av detta problem eller har nån smart lösning på hur jag skulle kunna utforma ett vindskydd som skulle kunna bli godkänt??

Vill så gärna ha detta underbara hus och det är kanonfin kuperad mark som älsklingarna skulle få bo på!!

Hej, Vet inte om jag har någon universal lösning precis men...
Jag bygger på ett liknande sätt, vi fick först avslag för att kommuntanten höll kartan upp-och-ner:o

Men: Jag kom på en idé som du kan testa:
Hyr en container. Det är vad jag ska göra iallafall. Efter en del spaning har jag nu hittat en som hyr ut till ett bra pris, ca 200-300 kr/mån.

Så kan du säga till dom på kommunen att du lägger all gödsel där, och att företaget du hyr av sedan tar hand om "avfallet".
Tycker det är en konstig inställning att du får ha dem på bete under dagtid, men inte få ha vindskydd natt-tid eller ens stall. Om de är rädda för gödsel, så tycker ju jag att container är ett superalternativ...

Annars hade jag nog fortsatt att ringa runt tills man fick tag i en vettig människa att prata med, för har man otur så hamnar man hos ngn som svarar helt fel...

Håller tummarna
//Jezz

Hej, Vet inte om jag har någon universal lösning precis men...
Jag bygger på ett liknande sätt, vi fick först avslag för att kommuntanten höll kartan upp-och-ner:o

Men: Jag kom på en idé som du kan testa:
Hyr en container. Det är vad jag ska göra iallafall. Efter en del spaning har jag nu hittat en som hyr ut till ett bra pris, ca 200-300 kr/mån.

Så kan du säga till dom på kommunen att du lägger all gödsel där, och att företaget du hyr av sedan tar hand om "avfallet".
Tycker det är en konstig inställning att du får ha dem på bete under dagtid, men inte få ha vindskydd natt-tid eller ens stall. Om de är rädda för gödsel, så tycker ju jag att container är ett superalternativ...

Annars hade jag nog fortsatt att ringa runt tills man fick tag i en vettig människa att prata med, för har man otur så hamnar man hos ngn som svarar helt fel...

Håller tummarna
//Jezz

Frågade om jag kunde ha container eftersom det finns en gammal ladugård så tänkte jag att det måste vara ypperligt och göra en ligghall där.

Men se det gick inte alls att mocka ut direkt till en container. Kan läcka??? Inte lika farligt när hästar "läcker" direkt i hagen.

Djur hållning i stall o ligghall/vindskydd var med i deras förbud (skyddsföreskrifter) men de hade inte reglerat betesbiten när det skrevs så det är tillåtet.

Märklig inställning!!!

Bygger ni på inre vattentäkt?

jag köpte en fd barnvaktarstuga för några år sen som hade stort dubbelgarage,vedbod och lite andra utrymmen.
min pappa jobbar på fastighetskontoret och kollade upp vad som krävdes för att ha hästar på område intill en vattentäkt.
vi behövde bara en vanlig enkel släpkärra som vi la alla skit på,hade 2 uteboxar i garaget.
släpet körde vi och tippade hos en som sysslar med grus och väghållning, han använde det i sin matjord. Annars kan man tippa det på tippen eller hos en bonde.
vi fick dock täcka kärran med pressening så regnet inte skulle göra så kärran läckte urin.
urinen får inte komma ner i dagvattnet,det är det enda som de sa att det gällde.
så du borde få ha lösdrift om du strör och mockar bort upp på en kärra?
hade en slags lösdrift i mina 2 uteboxar eftersom utgångarna var inne i hagen,så hästarna kunde gå in och äta lite hö när de vill.

Jag tror att lösdrift vintertid är värre för vattentäkten än stall faktiskt. Så kan du inte försöka övertyga om att få bygga stall med tät platta och tät gödselhantering. Sen kanske du måste förbinda dig att mocka hagen vintertid. Se det som en fundering mest.

När det gäller skyddsområde för kommunal vattentäkt skulle jag vara mycket tveksam till att ge mig in på att försöka starta någon verksamhet där.

Kommunen upprättar skyddsföreskrifter för varje område, i dessa föreskrifter ska det framgå vad man får och inte får göra inom ett sådant område.

Kruxet är att dessa föreskrifter kan upphävas och istället tar man fram nya, tuffare regler. Finns sådana fall i min kommun.
Man tar knappast hänsyn till en enskild individ, framför allt inte när det gäller att starta upp en ny verksamhet.

Om det redan idag är tveksamt till att ordna en hästhållning på den här gården kommer det knappast att bli lätt i framtiden heller.

Jag skulle leta efter ett annat objekt om jag var du!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?
  • Linjeavel?
  • Bergsyra
Tillbaka