Köpa häst, 7 tim bort.

Candy00

Trådstartare
Hej, det är så att jag ska köpa häst, 7 timmar enkel resa bort.
Jag har varit iväg och provridit nu,

Men hur har ni andra med lång reseväg gjort med vet. besk. kontrakt skrivning och själva resan upp? :confused:

Tacksam för svar!

Sv: Köpa häst, 7 tim bort.

Veterinärbesiktning brukar säljaren själv kunna fixa med (även om jag helt klart rekommenderar att själv vara med). Men eftersom det är så långt bort är det lite mastigt att köra ner med bil och släp och sen går den inte igenom... Alternativen för kontrakt och transport är väl antingen att du skickar kontrakten via post och hästen kommer upp med transport, eller att du kör ner och hämtar den själv. Är lite tycke och smaksak. Jag hade helt klart kört ner själv för att se hur hästen är att lasta och för att ha egen kontroll över transporten att resan går bra. En fördel med det är också att hästen kommer direkt till dig och inte behöver kryssa över hela landet i en lastbil med hög smittorisk och andra hästar.

Jag köpte min senaste häst 50 mil bort, dock osedd. Jag la handpenning innan hon bokade besiktning av hästen (nu förutsatte det att jag litade på säljaren och på den veterinär som gjorde besiktningen), när jag fick ett OK att han gått igenom besiktningen utan anmärkning, bokade jag transport med lastbil. Jag fick skickat till mig veterinärintyget och kontraktet som jag skrev på och skickade tillbaka. Förde över pengar och fick med vändande post ponnyns pass och påskrivet ägarbevis. Vi gjorde pga att jag ville se till att ponnyn var försäkrad innan han åkte (på mig eftersom jag bytte bolag), ägarbytet en vecka innan han ställdes på lastbilen, men under denna tiden hade jag alla papper.
Det finns många sätt att göra o detta kändes hyfsat, även om det ju bygger på att man kna lita på folk och att vår rasförening är så liten att man inte kan lura folk hursomhelst. Visst var det nervöst den veckan när jag stod utan pengar o med pass, men ingen häst.
Har man samma bank kan man ju be dem ringa när de lastar hästen (om man bokar lastbil) och då föra över pengarna direkt, jag tror också att de kan ta hästens papper i bilen, jag ville dock ha passet innan, för att inte bli lurad på både häst o pass, en häst utan papper är ju inte mycket värd. Dock skickade hon passet med vanlig a-post vilket jag blev nervös över, hade sagt att jag ville ha REK, men det kom fram o allt funkade smärtfritt, ponnyn dök upp en vecka senare hel o frisk och rätt häst.

Vi valde lastbil eftersom det dels var väldigt långt att åka fram o tillbaka med bil o släp, inget man gör fullt skärpt på en dag o helst ska man vara mer än en chaufför. Men framförallt så står hästen mycket bättre på lastbil än transport även om resan blir något längre, de som kör lastbil har ju tillstånd för längre resor också. Min häst åkte vid 8 på morgonen och kom fram strax innan sex på kvällen, fantastiskt pigg och fräsch och till synes helt oberörd av den långa resan.

Senast ändrad:

Gör en bedömning av situationen och säljaren.

Sen får man gå till sig själv också, hur stor roll spelar resultatet av besiktningen?

Mina 3 sista hästar:

1. Köptes 70 mil bort. Jag frågade om det var ok att klinikbesiktiga (3-år nyinriden). Jag bokade klinik, pratade med veterinären, säljaren och förmedlaren körde in hästen och jag pratade igenom med veterinären efteråt.

2. Köptes 50 mil bort av hästhandlare och var exportröntgad innan. Accepterade jag säljarens besiktning men lät min egen veterinär titta på efter någon vecka på hemma plan (allt ok).

3. Köptes 200 mil bort på stuteri. Accepterade säljarens besiktning (funderade på att åka dit men insåg att det nog inte tillför mycket i värde eftersom de nog är mycket måna om sitt rykte oavsett). Eftersom import måste besiktigas i Sverige för att få försäkras i A1 in tog jag in hästen till klinik för besiktning 3 veckor efter ankomst (allt ok).

Det beror en del också på hur man är som person. Jag är tveksam till att jag skulle processa tillbaka ett köp om något visade sig vara fel utan snarare ta hand om hästen och situationen. Ihop med hur väl man litar till säljaren ger det nog en indikation över hur man bör/vill agera.

Man kan aldrig skydda sig fullt oavsett. Av mina hästar ovan har en dött i tarmvred, en fick jag ta bort (hon hade kissing spines men det var nog troligen inte hela sanningen) och en har jag idag och hoppas få leva med i många år.

Kontrakt påskrivet av båda parter, därefter pengar och sen transport (jag har köpt via företag varje gång vet inte om jag gjort lika med privat person). Det är långa dagar när man betalat men ännu inte fått hästen.

Transport - bokat lastbil som jag fått genom kontakter.

Senast ändrad:

Min häst stod 52mil bort, .. ägaren gjorde vetrinär besiktning och sen skickade hon upp pappren ifrån vet.
Hon skickade även upp (med posten) köpe kontrakt, 2st, hon hade redan fyllt i båda och sedan fyllde jag i båda. Behöll ett själv och skickade tillbaka ett kontrakt till henne. Så vi har varsitt orginal.
Sedan skickade hon hans hästpass. och jag betalde handpenning.

Jag kontaktade sedan en hästtransportör, ville INTE att min häst skulle åka i en liten transport hela vägen, utan fick åka i stor lastbil.. då det är minst slitsamt för hästen. När vi hade pratat med både ägaren och transportören så betalde jag hela hästen och ändrade även försäkringen (då förra ägaren hade för "dålig" försäkring enligt mig och pappa-som är duktig på försäkringar)

Jag kan svara som säljare.

När jag har sålt ngn häst/ponny och köparen kommit långt (minst 50 mil).

Jag har tagit ut distriktaren, då vi har 2 mycket duktiga varav en har en portabel röntgen om man vill röntga hästen. Närmsta klinik för mig är 2½-3 timmar bort.

Köparen får telnr till veterinären och ringa denna om så vill. Om hästen varit besiktad redan så får dom göra om den, om dom vill, men oftast så har dom godkänt den. Eller så tar dom hem hästen och besiktar på egen klinik hemma, max 7 dagar efter köpet. Kontrakt är skrivet innan hästen lämnar gårdsplanen.

Ang transporten så har dom anlitat transportföretag som kör och dom är väldigt duktiga och kunniga dom jag eller köparen har haft kontakt med, mycket trevliga.

Alla mina köpare har varit seriösa och mycket trevliga, jag själv spelar med öppna kort från början och vill dom kolla upp mig så är det inga problem. Men det känner man oftast av när man pratar på telefon och även om man träffas för provridning.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 736
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 450
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 576
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 985
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka