Sv: Köpa häst, 7 tim bort.
Jag köpte min senaste häst 50 mil bort, dock osedd. Jag la handpenning innan hon bokade besiktning av hästen (nu förutsatte det att jag litade på säljaren och på den veterinär som gjorde besiktningen), när jag fick ett OK att han gått igenom besiktningen utan anmärkning, bokade jag transport med lastbil. Jag fick skickat till mig veterinärintyget och kontraktet som jag skrev på och skickade tillbaka. Förde över pengar och fick med vändande post ponnyns pass och påskrivet ägarbevis. Vi gjorde pga att jag ville se till att ponnyn var försäkrad innan han åkte (på mig eftersom jag bytte bolag), ägarbytet en vecka innan han ställdes på lastbilen, men under denna tiden hade jag alla papper.
Det finns många sätt att göra o detta kändes hyfsat, även om det ju bygger på att man kna lita på folk och att vår rasförening är så liten att man inte kan lura folk hursomhelst. Visst var det nervöst den veckan när jag stod utan pengar o med pass, men ingen häst.
Har man samma bank kan man ju be dem ringa när de lastar hästen (om man bokar lastbil) och då föra över pengarna direkt, jag tror också att de kan ta hästens papper i bilen, jag ville dock ha passet innan, för att inte bli lurad på både häst o pass, en häst utan papper är ju inte mycket värd. Dock skickade hon passet med vanlig a-post vilket jag blev nervös över, hade sagt att jag ville ha REK, men det kom fram o allt funkade smärtfritt, ponnyn dök upp en vecka senare hel o frisk och rätt häst.
Vi valde lastbil eftersom det dels var väldigt långt att åka fram o tillbaka med bil o släp, inget man gör fullt skärpt på en dag o helst ska man vara mer än en chaufför. Men framförallt så står hästen mycket bättre på lastbil än transport även om resan blir något längre, de som kör lastbil har ju tillstånd för längre resor också. Min häst åkte vid 8 på morgonen och kom fram strax innan sex på kvällen, fantastiskt pigg och fräsch och till synes helt oberörd av den långa resan.