Köpa häst fast den är ung?

N

NoWay

Har varit och provridit en häst som verkligen känns helt perfekt för mig och det "klickade" direkt. Dilemmat i det här fallet är att hästen bara är 5 år vilket får mig att fundera. Hade egentligen tänkt mig en häst på ca 10 år eller mer, minst 8 i alla fall. Jag har INGEN unghästserfarenhet och jag har bara ridit i ca 6-7 år, då främst på ridskola.
Frågan är alltså, vad tycker ni? Ska jag slå till och köpa eller ska jag fortsätta leta?

Och hur brukar en 5åring generellt sett vara?
Eller generellt är väl förmodligen omöjligt att säga men hur kan en unghäst reagera på olika saker? Eller ja... ni förstår nog vad jag syftar på.. ;)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Köpa häst fast den är ung?

Kan även tilläggas att jag ridit ut honom själv och han var helt cool då också :-)

En väl inriden 5:åring brukar ju vara ganska "klar" och har oftast lämnat det värsta unghäststadiet om man säger så! :laugh:
Med en eller flera bra tränare kommer du att klara en 5:åring bra tror jag, speciellt om ni klickade så bra redan när du provred!

Om du bara ser till att ha en bra tränare/kunniga människor omkring dig som kan hjälpa så tror jag inte det blir några problem.

Jag har hört folk prata om 6-års-trots och fasade verkligen för det, men nu är hästen plötsligt 7 år och har bara blivit coolare varje år.

Så, jag tror att du ska inte stirra dig blind på varken ålder eller vad andra säger om hur det BRUKAR vara. Kör på bara, och ta tag i ev problem om de dyker upp. Var noga med att ge hästen lite längre viloperioder då och då, den växer och lär sig fortfarande, då är det bra att få vila ibland och smälta den nya informationen.
Kräv lite lagom, så ska det nog gå bra.

Tänk också på att en häst ofta blir lite mer osäker när den flyttar, rid inte förrän du känner att den landat ordentligt men nya kompisarna och omgivningen. Borsta, pyssla, ta promenader med en trygg hästkompis i början och rid heller inte ut själv första gångerna. Man kan också tänka på att en del hästar kan tycka att det är skönt om man går första biten från stallet, tills de "är på g" och inte bara tänker på att vända tillbaka.

Lycka till, klart du ska ta en som det klickar med!

Har varit och provridit en häst som verkligen känns helt perfekt för mig och det "klickade" direkt. Dilemmat i det här fallet är att hästen bara är 5 år vilket får mig att fundera. Hade egentligen tänkt mig en häst på ca 10 år eller mer, minst 8 i alla fall. Jag har INGEN unghästserfarenhet och jag har bara ridit i ca 6-7 år, då främst på ridskola.
Frågan är alltså, vad tycker ni? Ska jag slå till och köpa eller ska jag fortsätta leta?

Och hur brukar en 5åring generellt sett vara?
Eller generellt är väl förmodligen omöjligt att säga men hur kan en unghäst reagera på olika saker? Eller ja... ni förstår nog vad jag syftar på.. ;)

Jag tycker inte att en femåring är en så ung häst. Framför allt inte om den ridits in i normal tid och brukats som den bör. En åttaåring kan ju vara på samma nivå eller kanske lägre utbildningsmässigt. Det viktigaste som jag ser det är att individen är rätt för en. Man kan alltid skaffa hjälp med hästens ridutbildning och vad det gäller hanteringen från marken så har den inget som helst med hästens ålder att görar. Just nu har jag två treåringar som väl är det lättaste jag någonsin haft att göra med vad det gäller all hantering. Den ena fick skor på fram häromdagen och inte ett ryck ens vid första sömmen.

Så tycker du om individen så slå till. Så länge den är frisk och sund och inte blivit felriden och är någorlunda välbalanserad och rätt belastad. Ta till klinik.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag funderar på om det är dags att köpa häst. Innan jag börjar kolla annonser (och förälska mig i hästar jag inte har råd med) skulle... 2
Svar
33
· Visningar
3 480
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hejsan, jag funderar på att köpa min första egna häst. Ridit sen jag var 6år till år 2015 ca 19år. Både ridskola samt...
Svar
13
· Visningar
1 191
Senast: Ajda
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 502
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för... 2 3
Svar
45
· Visningar
6 209

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka