Köpa häst med griffelbensfraktur

Ericamedx

Trådstartare
Hej! Jag går i tankar om att köpa en häst, har egentligen ingen stress så har kollat på och av under några månader. Nu har jag trillat över en som jag föll pladask över. Trevlig, precis lagom i träning osv osv. Men hon fick tyvärr en griffelbensfraktur förra året som nu är utläkt. Ägaren har dock inte satt igång ordentligt efter den än.

Men hur påverkar det hästen senare i livet? Hästen i fråga är 11 år och har inte tänkt tävla men vill inte köpa en häst som inte håller för mer än uteritter efter 2 år ;)
 
Min bröt griffelbenet 2014 och har inte haft några men, mer än att det benet tjocknar lite om hon står still i boxen länge. Rider främst dressyr. :)
 
En häst (vad jag saknar henne :heartheart:heart) som jag red mycket bröt griffelbenet. Efter konvalescens och igångsättning tävlade hon hoppning utan problem. Så jag hade nog utan problem köpt en sådan häst. Fast det är klart, kanske känns som en större risk att ta när hästen inte är igångsatt ännu...
 
Min bröt griffelbenet, opererades på klinik och fick efter sista återbesöket veta att det inte kommer påverka henne alls förutom ett överben på insidan av frambenet. Alltså bara visuellt
 
Griffelbensfraktur på häst om den läkt okomplicerat är sällan ett problem precis som många redovisat i tråden.

Om det handlar om köp av häst med en sån skada där hästen inte är igång efter skadan så hade jag velat ha röntgen på skadan samt utlåtande från veterinären innan jag köpte. Man vill inte ha ev bitar eller pålagring som ligger nära leden.
 
Min bröt griffelbenet för flera år sedan. Har inga andra men av det än att den hasen är lite tjockare än den andra.

Hon delar hage med en häst som opererat bort en bit av sitt griffelben (har inte koll på de exakta detaljerna) och har gått terränghoppning efter det.
 
Hej! Jag går i tankar om att köpa en häst, har egentligen ingen stress så har kollat på och av under några månader. Nu har jag trillat över en som jag föll pladask över. Trevlig, precis lagom i träning osv osv. Men hon fick tyvärr en griffelbensfraktur förra året som nu är utläkt. Ägaren har dock inte satt igång ordentligt efter den än.

Men hur påverkar det hästen senare i livet? Hästen i fråga är 11 år och har inte tänkt tävla men vill inte köpa en häst som inte håller för mer än uteritter efter 2 år ;)
Jag skulle säga att det är helt och hållet beroende på hur läkningen varit, hur brottet såg ut/vart det satt och om komplikationer uppkommit. Ju högre upp mot carpus/tarsus ju större risk för problem framöver. Det kan också bildas större överben som kan ställa till. Men överlag ger ett griffelbensbrott inga bekymmer.
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 173
Senast: Lobelia
·
Hästvård Hej! Är på g att köpa en häst 13 år. Haft förlossningsfång förra året för efterbörden släppte inte och fick livmodersinflamation...
Svar
13
· Visningar
1 466
Senast: Bee
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 622
Senast: Hoarfrost
·
Hästvård Hej! Jag letar efter en häst som ska vara för hobbyridning; ridning i skog samt lite dressyrpass och enstaka hopp i paddock. Har...
Svar
15
· Visningar
1 867
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp