Köpa häst UTAN pass? Hur funkar det?

nexxa

Trådstartare
Ja, låt oss säga att jag är intresserad av en häst, vill köpa den men ägaren säger "Nej, hästen har inget pass" . Om jag ändå skulle köpa hästen och sedan ordna med passet själv, kan jag då få någon form av böter eller bli skuldbelagd för detta? Råkar säljaren ut för något eller det ordnas bara ett pass utan några komplikationer? :confused:

//Fröken_Skåne spekulant på häst utan pass

Sv: Köpa häst UTAN pass? Hur funkar det?

Än så länge så är det nog ingen större risk varken för köpare eller säljare. Men det verkar överlag som om det blir dyrare ju längre man väntar. Kan ju vara något att tänka på att ett pass kan gå på ett antal tusenlappar beroende på ras på hästen. Då är kostnaden inte bara för passet utan för ID, DNA, chip, regostering m m.

Har inte du nyss köpa en häst? Ska du ha 4 :D

Enligt Jordbruksverket så är det hittills en person i Sverige som har fått dagsböter pga att hästen ej har haft pass. Det hände i samband med en försäljning och det var den fd ägaren som straffades för att denne ej hade skickat in passansökningen, det skulle ju varit gjort innan den 1/1 2006, och det var den nya ägaren som anmälde detta då den fd ägaren ej ville betala för passkostnaderna när den nya ägaren ansökte om pass...

Har man alla papper på hästen och ett underskrivet köpekontrakt så ska det väl inte vara några problem för dig att skaffa pass till hästen. Anmäler du till Länsstyrelsen att den fd ägaren ej har ordnat med pass så kan denne kanske få någon slags böter om Länsstyrelsen har tid med ärendet, annars kommer det med all säkerhet inte att utdömas några böter eller straff till någon av er.

Tack för alla svaren. Jag har pratat med ägaren och hon betalar och slutför passet då jag inte vill riskera något. Hon har ju ändå haft ett år på sig, och det är ju lag på det.

Álin: Vi får se :angel: :D

Hehe, okej. Spännande :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 080
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 489
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
3 014
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 319
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka