Köpa häst

F

frosthelena

Jag håller just nu på att köpa mig en häst. Saken är att hon saknar papper men hon är märkt och jag vet att hon är en hannoveranare. Hur mycket ska priset gå ner då hon saknar papper?

Sv: Köpa häst

papper som stam,pass osv?

Pass ska säljaren fixa innan försäljning. Stammen borde du väl kunna hitta om hon r märkt, en märkning visar väl från vilket stuteri de kommer från. Eller kanske är jag helt ute och cyklar.

Kanske r priset redan bra för en häst med då okändhärstamning, men passet SKA försäljaren fixa och skicka in som du sen får hem.

Hur gammal är hästen? Som sto skulle jag vilja ha papper på henne, annars en rejäl prissänkning. Hur mycket beror på hennes värde. Ju bättre häst desto värre känns det att inte ha papper på henne. Är det en skogsmullehäst spelar det kanske inte så stor roll.

Tack så mycket för svaren. Märkningen är lite svår att tyda men jag ska testa. har hört mig av till tyska hannoveranarförbundet så de ska kunna plocka fram vilket stall hon kommer från genom märkningen. Hon är 12 år och jag hade tänkt att ev ta föl på henne nån gång. Men som sagt, hon har varken papper, pass, stam.....de vill ha 40 000. Hon är kunnig och skolad, ha blivit välriden..men som sagt, svårt me papper. jag vet inte hur jag ska göra.

måste säga att 40.000 låter inte alls dyrt för ett 12 årigt sto som är kunnig, skolad och välriden (och "hel" ?), tycker det låter som ett bra pris även om inte papprena är iordning ;)

Här håller inte jag riktigt med!

Jag tycker det är lite konstigt och nonchalant att inte ha tagit fram papper osv. om man är så noggrann annars med hästen!

Men huvudsaken är att dom kan uppvisa ett giltigt ägarbevis.

Kan dom inte det så hade jag blivit lite orolig och velat haft lite mer "beviskrav" från säljarens sida.
men kanske är det jag som har blivit så mörkrädd och cynisk efter "alla" skumraskaffärer jag har hört talas om den senaste tiden..:cool:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, jag vill ha en egen häst men jag vet liksom inte hur jag ska kunna få min pappa att gå med på att köpa häst. Är det någon som vet... 2
Svar
35
· Visningar
2 909
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 327
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Hej, jag är 13 år och älskar hästar. Och jag vill Så gärna ha en egen ponny. Men jag vet inte om jag är redo för en egen ponny. Jag har...
Svar
9
· Visningar
1 255
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej, jag vill köpa en egen häst men jag måste kolla med er mer ”erfarna”/ni som har egen häst. För jag har nämligen hittat en häst som...
Svar
3
· Visningar
755
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V